Vice Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Nei, dette er ikke off-topic. Jeg bare prøver å grunnlegge hvorfor det du mener er helt meningsløst. Er det forbudt? Det er heller ikke snakk om arvesynd, det er snakk om tilstander som eksisterer i dag. Og som har blitt gjort mulige pga det som har skjedd tidligere. Jeg prøver som nevnt over å påpeke at din påstand om at de tar noe fra "oss" eller deg er helt meningsløs, for verden er mye mer sammensatt enn som så. Jeg syns du burde revurdere hva du som person har rett på. Du argumenterer med at fordi det fæle og fryktelig Vesten har stjålet fra andre verdensdeler så skal man akseptere ulovlig oppførsel som begås av rom-folk i oslo idag. Arvesynd og offtopic.Det får gjerne være din egen teori & mening men det hører ikke hjemme her i tråden. 1 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Du argumenterer med at fordi det fæle og fryktelig Vesten har stjålet fra andre verdensdeler så skal man akseptere ulovlig oppførsel som begås av rom-folk i oslo idag. Arvesynd og offtopic.Det får gjerne være din egen teori & mening men det hører ikke hjemme her i tråden. Har du satt deg fast? Prøv å diskuter videre du. "Jeg prøver som nevnt over å påpeke at din påstand om at de tar noe fra "oss" eller deg er helt meningsløs, for verden er mye mer sammensatt enn som så. Jeg syns du burde revurdere hva du som person har rett på." Hva er ulovlig oppførsel? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Har du satt deg fast? Prøv å diskuter videre du. "Jeg prøver som nevnt over å påpeke at din påstand om at de tar noe fra "oss" eller deg er helt meningsløs, for verden er mye mer sammensatt enn som så. Jeg syns du burde revurdere hva du som person har rett på." Hva er ulovlig oppførsel? Kan du ta offtopicen din i en egen tråd? 1 Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Kan du ta offtopicen din i en egen tråd? Nå er du over på stråmenn. Jeg har kommet med flere konkrete argumenter direkte relatert til denne saken nå. Så hva er problemet ditt? Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Jeg tåler fakta. Hadde det enda vært som omfattende som dere beskriver, altså dette sigøyner-nettverket så hadde jeg fortsatt ikke syns at dette hadde vært et merkbart problem sammenlignet med de overgrepene vi begår ovenfor resten av verden. Det er faktisk meget omfattende internasjonalt organisert kriminalitet. Og de er ikke sigøynere. De er etterkommere av romanifolk, men snakker ikke et ord romani. Og seriøst dude, hva er det du har gjort i livet ditt? Hva er det som får deg til å følge at du har en så enorm rett på all denne velferden? Det er merkelig hvordan man har et papir på et land, som gjør at de som bor i landet på en eller annen måte tror de har skaffet seg retten til dette. En nasjon er en gruppe mennesker med felles kultur og verdigrunnlag som lever i fellesskap, passer på hverandre og tar seg av hverandre. Disse tiggerne er ikke her for å være del av vårt land og delta i samfunnet på lik linje med oss andre - de er her for å LOPPE oss på alle tenkelige måter. Vi er flinke til å skape våre egne illusjoner og ødelegge for andre, jeg håper det kommer en krigsbasert alien-type hit med null respekt for landegrenser, så får dere se hvor mye disse papirene deres er verdt. Jeg skulle gjerne sett at Romania var like rikt og fremgangsrikt som Norge, men så lenge folk har den instillingen de har så er de nødt til å ha andre lover, annen politikk osv. enn det vi har. Om utenomjordinger skulle invandere i morgen ville ikke det bety at måten vi hittil har organisert våre samfunn på har vært praktisk eller moralsk ugyldige. Det er en logisk assosiasjonsfeil. 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) (...) Jeg skulle gjerne sett at Romania var like rikt og fremgangsrikt som Norge, men så lenge folk har den instillingen de har så er de nødt til å ha andre lover, annen politikk osv. enn det vi har. (...) Det kan vel like snart vere slik at det er innstillinga til Romania og andre land i aust-Europa som er årsaka til at ein har dette problemet. I aust-Europa trur eg heller at ein diskriminerer både denne og andre folkegrupper. Hadde dette vore "våre" innbyggjarar håpar eg at Norge hadde prøvd å skaffe folk i denne gruppa ein jobb, ein stad å bu og skulegang for borna. Føresetnaden ville også vere at folk var viljuge til å la seg integrere, og dermed til å "miste" dei dårlege sidene av kulturen sin. F.eks. vert det vanskeleg å gje borna skulegang når folk dreg frå stad til stad heile tida. Sidan dei utanlandske tiggarane ikkje er "vårt" ansvar er det vanskeleg å vite kva ein skal gjere med dei. Kanskje kunne det stillast krav om at aust-europearane brukar EØS-midlane frå Norge til å betre tilhøva for denne folkegruppa? Endret 22. april 2013 av torbjornen Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Til informasjon så pøser Norge ut med milliarder til Romania for å hjelpe på situasjonen der nede. Store deler går rett til arbeid med å bedre romfolkets kår. 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Til informasjon så pøser Norge ut med milliarder til Romania for å hjelpe på situasjonen der nede. Store deler går rett til arbeid med å bedre romfolkets kår. Hvor mye er det snakk om i kr pr år - mener å huske tallet 20 mill pr år!? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) Tidenes største samarbeidsavtale mellom Norge og Romania Romania og Norge har inngått den største samarbeidsavtalen noensinne. Gjennom en ny runde med EØS-midler er det satt av rundt 2,3 milliarder kroner til Romania. Snip... Romfolket utgjør en stor minoritet i Romania. EØS-midlene skal bidra til å bedre deres situasjon gjennom flere ulike tiltak. Et eget program for barn og unge i faresonen skal rette innsatsen mot de regionene hvor romfolket utgjør en stor andel av befolkningen. Rundt 170 millioner kroner er satt av til prosjekter for å bidra til mindre diskriminering, bedre integrering og utjevning av forskjeller. Europarådet vil være en sentral samarbeidspartner. I tillegg er det enighet om at 10 prosent av støtten innenfor andre relevante sektorer skal gå til tiltak for å bedre romfolkets kår. 200 millioner går til justis. 180 millioner til næringsutvikling. 110 millioner til maritim sektor. 225 millioner til frivillige organidsasjoner. Geir Endret 22. april 2013 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Så kan man selvsagt lure på hvorfor denne enorme summen skal fordeles ut over kun to år, men det er en helt annen sak. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 200 millioner går til justis.180 millioner til næringsutvikling. 110 millioner til maritim sektor. 225 millioner til frivillige organidsasjoner. Og resten havner i lommene til politikere og deres venner, noe som vil sikre Jens og Co fine lenestoler i FN-byggningen i New York 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Så kan man selvsagt lure på hvorfor denne enorme summen skal fordeles ut over kun to år, men det er en helt annen sak. Ja. Det kunne vært interessant å vite. Jeg regner meg som i hvert fall middels samfunnsinteressert, men slike avtaler går megsom regel hus forbi. Det må være fordi det ikke skrives mye om dem. Man skulle kanskje tro at 2 milliarder var nok til at vi menige velgere ble informert... Eller kanskje jeg må begynne å lese flere aviser enn Aftenposten igjen. Geir Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Kanskje dette losprosjektet som er i regi av Europarådet spiser en solid del pengestøtten. Mener å huske at det skulle utdannes 1000 stk "loser" som skulle inn i lokalsamfunnene til bla. Romfolket, og bistå med veiledning og praktisk støtte. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Selv om jeg mener at det er legitimt å kaste ut folk basert på valg de selv har tatt, så er det ingenting som tilsier at noen vil kaste ut folk som ikke er en plage for andre. Sigøynere er en etnisk gruppe. Så det blir vell verre enn å kaste noen av trikken pga religion/livssyn. Som i utgangspunktet er forkastelig. Endret 23. april 2013 av kmatis Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Det er ikke det samme, men diskriminering på bakgrunn av etnisk tilhørighet er like ille somn på bakgrunn av livssyn. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Kanskje verre, siden man ikke kan velge sin etnisitet. Geir 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Kanskje verre, siden man ikke kan velge sin etnisitet. Geir Etnisitet er også ett trosspørsmål, ettersom det, akkurat som Gud, kun eksisterer inne i hodet på folk. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Etnisitet er også ett trosspørsmål, ettersom det, akkurat som Gud, kun eksisterer inne i hodet på folk. Ja, men for etnisiteten hjelper det ikke å selv ikke tro på det. Andre anser det som norsk, selv om du mener begrepet i seg selv er en tøvete fiksjon. Med religion og livssyn er det mine egne tanker som definerer hvor jeg tilhører, mens med etnisitet er det andres (med eller uten min tilslutning). 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Er enig i noe av det du påpeker, men forskjellen er ikke nødvendigvis så stor: http://en.wikipedia.org/wiki/Apostasy Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Det er uansett ikke akseptabelt at en som jobber i offentlig transport luker ut folk på trikken pga religion, etnisitet eller livssyn, så lenge de ikke er en reel trussel for omgivelsene eller bryter regelverket. Han kan mene det han vil. Men hans fordommer mot den etniske gruppen de tilhører. Gir han ingen rett til å praktisere en slik diskriminering når han er på jobb i det offentlige rom. Endret 23. april 2013 av kmatis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå