Gå til innhold

Filspørsmål!

shah-r

Anbefalte innlegg

har en powerbook og har litt problermer med filer.

Har macen min koblet i en pc nettverk hvor jeg er eneste mac bruker.

Har ingen andre programmer enn det som følger med macen.

Det som er tingen er foreksempel at jeg har lastet ned noen filer som er av mpeg format. noen av de kan jeg åpne mens noen andre går det ikke ann å åpne.

hvorfor skjer dette.....det er jo samme filformat?

Det samme gjleder forskjellige filklipper jeg har lastet ned. Noen kan jeg åpne andre ikke?sistnevnte kan jo være fordi de klippene trenger spesielle programmer som mplayer eller divex?

noen som har erfaring her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende at fila er korrupt i utgangspunktet. Når man laster ned ting over fildelingsnettverk hender det av og til filene er ødelagte. Da er det bare å gi opp. Men jeg ville ikke kastet fila før jeg hadde prøvd med VLC og MPlayer. Får du noen feilmeldinger eller noe?

Lenke til kommentar

Nei.

Grunnen til at du ikke kan spille av enkelte av .mpg-sekvensene er at de er kodet i Microsofts nye mpeg-format som ennå ikke er lisensiert til allmennheten, slik at apple ikke har fått fingrene i kodeken. :)

Grunnen til at du ikke kan spille av de andre - .avi-sekvensene, er at maskinen din ikke har den kodeken (dekrypteringsrutinen) som trengs. Du får tak i en god en på http://www.divx.com, den siste til Mac tar det meste, inkludert XVid, et forholdsvis nytt format som tidligere har vært forbeholdt pc-brukere.

Filer korrupteres ikke når du kopierer de over nettet, sånn helt uten videre. Bruker du en annen protokoll, som ftp, irc, eller noe sånt, for eksempel, er det en sjanse for at slikt kan skje.

Enda en ting - når du en sjelden gang opplever at mac'en din fryser totalt - ikke trekk ut batteriet. Hold inne power-knappen i opp til ti sekunder, maskinen SKAL da slås av på en... litt snillere måte. Jeg har en PowerBook selv og har måtte ty til dette et par ganger. En annen måte å gjøre det på er å trykke ctrl-eple-"power" samtidig, men dette fungerer sjelden hvis den ikke reagerer i det hele tatt.

Mvh

Lenke til kommentar

takk for alle svar

skal prøve med divx og mplayer.

Men det som er litt rart er feks:

Jeg laster ned 10 filer, alle av samme format si feks m.peg

jeg kan åpne 7 av dem , men ikke resterende 3, selv om de er av samme format. skulle jo tro at når powerbooken kan åpne en, så burde den åpne alle, ihvertfall når de er av samme format??????

Lenke til kommentar

Beklager - uttrykte meg ikke tydelig nok - MPEG i tradisjonell forstand kan "alle" spille av.

Men - Microsoft har vært "lur" og kalt sin nye kodek for MPEG, slik at filer komprimert på den måten ikke lar seg spille på maskinen din.

Jeg er ikke sikker, men det er mulig, som imaniac sier, at VLC spiller sekvensene. Jeg har selv brukt VLC litt, det tar overraskende mange formater andre avspillere ikke takler - dog litt buggy og treigt.

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...