Gå til innhold

Spørsmål etter første treningsøkt

Anbefalte innlegg

Første dag med trening på flere år i dag. Kjørte alt så trygt jeg kunne med relativt lav vekt, og prøvde å holde best mulig form hele tiden. Følger den originale SS-planen, veier 110 kg (skal ned) og er 191 cm høy, og gjorde disse øvelsene:

Knebøy 3x5 55kg

Benkpress 3x5 55kg

Markløft 1x5 60kg

Jeg kunne nok ha løftet en god del mer i knebøy og mark (benk var litt ustø), men på 55kg knebøy gikk det litt saktere enn tidligere, og siden jeg hadde bestemt meg for å gjøre det så trygt som mulig, så bestemte jeg meg for å stoppe der. I markløft ble jeg veldig usikker på form, særlig på vei ned, og bestemte meg for å stoppe på 60kg, selv om jeg ikke synes det var så veldig tungt. Finnes det noen gode, pedagogiske videoer som viser markløft godt?

I tillegg så hadde jeg planlagt å kjøre litt lett løping i tjue minutter etter styrketreningen. Jeg jogga rolig i ti minutter, og det føltes egentlig ganske behagelig, men jeg ble usikker også her, på grunn av alt jeg har hørt om å kombinere kardio og styrke. Jeg har ingen mål om å løpe maraton, men per i dag har jeg veldig dårlig kondis, og vil veldig gjerne komme i grei løpeform. Målet mitt her er å kunne løpe én femkilometer hver eller annenhver uke. Hvordan kan jeg best kombinere dette målet med styrketrening?

Siste spørsmål: Er det greit å starte en treningslogg som jeg kun oppdaterer når jeg lurer på noe angående øvelsene jeg har gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg å kjøpe (laste ned) starting strenght videoen, har nøye gjennomgang over de øvelsene som er med i programmet. Det er ikke noe problem å jogge litt etter styrketreninga, så det må du bare fortsette med. Det er ikke optimalt for muskelvekst og sånn, men så er det jo ikke alle som har som mål å bli sterkest/størst mulig. Jeg hadde tatt en egen dag til løpetrening i tillegg til styrketrenigene, og så kanskje løpe litt etter styrketreningen en av dagene, om du ikke syns det er for mye.

Og ja, vil tro det er lov å starte en egen loggbok for det, evt. er det jo bare å spørre i treningscafèn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...