Gå til innhold

Starte nettbutikk


Anbefalte innlegg

Jeg har bodd en del i Asia og har nå fått en del kontakter. I løpet av året 2013 er mitt mål å opprette en nettbutikk der jeg selger en del ting jeg skal importere.

Jeg skal studere, og dette firmaet håper jeg å tjene alt fra 500-800 pr. uke, dvs. dette skal være en hobbyaktivitet (iallefall i starten). Tjener jeg 800 i uken på dette blir det 41600 pr år. Firmaet skal drive med salg av varer via internett (nettbutikk). Varene jeg importerer er ikke kostbare, og alle foresendelsene kommer på under 200 NOK, dvs. at jeg kommer under toll/mva.grensen.

 

Er det mulig å bare opprette et enkeltsmannsforetak? Er det noen andre regler jeg bør være obs på? Finner mange sider om dette på nettet, men folk sier så mye forskjellig, så prøver her:) Hvis alle forsendelsene jeg får inn til meg(mitt enkeltsmannsforetak) er på under 200 NOK, da trenger jeg ikke bry meg noe om MVA.?

 

Når jeg selger varer legger jeg heller ikke på MVA? Leste et sted at så lenge man driver butikk med mindre enn 50000 NOK i fortjenese pr. år så slipper man å bry seg om mva?

 

Fint om noen som kan dette svarer saklig:)

 

Takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en måte.

 

Dog, jeg kom til å tenke på at reglene er annerledes dersom du skal drive med kjøp/salg av varer. Da er du nødt til å registrere deg i foretaksregisteret, noe som medfører et gebyr (2 265,- for ENK).

 

Det medfører nok riktighet i det du sier forsåvidt, at siden varene du kjøper inn går under tollgrensen så slipper du å betale mva på selve importen, men når varen skal selges videre må du slå på mva + evt. fortjeneste.

Lenke til kommentar

Vet ikke noe ang. import osv, men den grensen er ikke pr. år, den er "lifetime". Så med en gang du går over grensen du enhetsregistreres og betale mva, uansett hvor lang tid det måtte ta.

 

Grensen er siste 12 mnd. Men det gjelder totalt omsetning/salg, ikke oveskudd. (DVS du kan selge for nesten 1000 kr pr uke)

 

Holder du deg under 50 000 i løpet av 12 mnd, slipper du mva registrering. Men med en gang du overskrider det, så må du registrere det og betale mva på alt salg deretter. Da kan du også begynne å trekke fra eventuell inførsels mva.

 

Men du har og et stort ansvar når det gjelder reklamasjoner osv.. Og hvis du driver enkeltpersomforetak er alt ansvaret personlig! Det kan være litt risikabelt og hvis noe skulle skje.

Lenke til kommentar

Du må også tenke på reklamasjon/garanti... slike kinavarer til under 200 kr får du sikkert klager på i 1000-tall og dette må beregnes inn i prisen og da blir det kanskje ikke så lønnsomt like vel.

 

Ganske billige varer jeg skal selge, så fortjenesten pr. enhet blir ikke så mye, men satser på å selge en del:) Kommer til og ha en slik garanti på hjemmesiden (varene) der jeg skriver at hvis man ikke er fornøyd kan man sende varen tilbake, så får man tilbake pengene. Er som sagt ikke store summene det er snakk om, så en og annen tilbakebetalingen må jeg bare regne med.

Lenke til kommentar

Ganske billige varer jeg skal selge, så fortjenesten pr. enhet blir ikke så mye, men satser på å selge en del:) Kommer til og ha en slik garanti på hjemmesiden (varene) der jeg skriver at hvis man ikke er fornøyd kan man sende varen tilbake, så får man tilbake pengene. Er som sagt ikke store summene det er snakk om, så en og annen tilbakebetalingen må jeg bare regne med.

 

Det er uansett 14 dagers returrett ved bestilling på nett.

 

Det vi snakker om her er varer som kan selges igjen men hva med alt som går i stykker, man har vel 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Har man to års reklamasjonsrett på alle varer? Trodde det varierte fra varegruppe til varegruppe. Tror ikke vi nordmenn bryr oss om det når vi har kjøpt noe for en hundrings eller to.

 

Det varierer ja, enten 2 eller 5 år reklamasjonstid mener jeg.

 

Det dummeste man kan gjøre er å starte en nettbutikk uten å sette seg inn i forbrukerkjøpsloven først.

 

For mange som starter seriøst kan forbrukerkjøpsloven komme som ett sjokk som plutselig snur overskudd til underskudd som igjen gjør at man ikke klarer å følge lover å regler og plutselig blir man "useriøs". Tipper det er det som har skjedd med mange typiske "useriøse" aktører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...