TheLittlePoet Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Hei! På badet mitt er det veldig dårlig vifteavtrekk, noe som gjør at det samler seg opp en hel del vanndamp på badet etter en dusj: Speilet blir fullt av dugg og luftfuktigheten virker å tilsvarer en badstu.. Dette dampproblemet kan løses på to måter; enten så kan man åpne vinduet på badet mens man dusjer, eller så kan man åpne døren til badet (og slippe all fukten ut i leiligheten) etter at man har dusjet. Sistnevnte løsning er jeg i tvil om er noen god ide. Hvordan er det med risiko for råte etc. hvis jeg velger denne løsningen permanent? Nå er det mest murvegger her, men det kan vel allikevel påvirke listverk og maling på vegger etc.? Setter stor pris på oppklarende svar! Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Hvis du har råd; en luftavfukter, kan også fungere som tørketrommel på badet. Hvis du får ut mesteparten av fuktigheten med vifte eller vindu vil jeg tro at det går greit å fordele fuktigheten i resten av leiligheten. Har selv brukt en slik løsning før. Folk kjøper jo luftfuktere til dette formål. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg har aldri hørt om verken luftfukter eller luftavfukter før, men jeg har lest meg kjapt opp på emnet. Jeg la merke til et interessant utsagn: "Ifølge Norstein har de fleste nordmenn problemer med for fuktig luft, og ikke med at luften er for tørr. Dette kommer gjerne av dårlig ventilasjon, klestørking i stua og dusjing med badedøra åpen." (http://www.dinside.no/837555/du-trenger-ikke-denne) Vi tørker klær i stua og på soverom, og åpner baderomsdøren etter en dusj. Det hender at jeg kan "lukte" om noen har vært i dusjen når jeg kommer inn inngangsdøren, fordi det lukter shampoo i hele leiligheten + at luftfuktigheten er ganske høy (subjektiv mening). Dette er ikke noe som irriterer meg, men det er kun en bekymring for råte. Dessuten så har jeg for meg at maling ikke har bra av for mye fuktighet. På bad brukes det vel en spesiell type maling, nettopp av denne årsaken? Nå det er sagt, så ventileres det ganske bra gjennom åpne ventiler i leiligheten, så jeg tror at fuktigheten ikke blir hengende så alt for lenge. Hadde jeg bodd alene, så hadde ikke dette vært noe problem. Da hadde jeg åpnet baderomsvinduet, end of story. Men, nå har det seg sånn at jeg bor med en kompis som er lite lysten på å sette baderomsvinduet på gløtt hver gang han dusjer. Better safe than sorry, eller er det unødvendig å ha vinduet oppe? Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg sa ikke du skulle kjøpe en luftfukter, men en luftAvfukter. Uansett, hvis baderomsviften ikke fungerer skikkelig så må noe gjøres, ellers blir det mugg. Noen baderom vil nok være mer "resistente" en andre, men fuktigheten må ut, den kan ikke sitte å godgjøre seg i et lukket rom. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg anbefaler å sette opp baderomsvinduet etter at man dusjer. Greit å ikke slippe inn for mye kaldluft mens man står der kald og våt, man kan lufte ut etter at man har tørket seg. Utfordring: Huske å lukke vinduet igjen før man forlater huset. Et kvarters lufting med stor åpning på vinduet er nok. Man kan med fordel også sjokklufte på soverommet 5-15 minutter når man står opp også, mennesker som svetter, puster og fiser gir også fra seg en god del vanndamp. Andre tiltak: - Ha det varmt på badet. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft, dermed blir det mindre kondens, og mer fukt forsvinner ut vinduet når man åpner for å lufte. - Monter en fuktstyrt vifte på baderommets ventil dersom dere ikke gidder å lufte med vinduet. NB: Monteres av elektriker. Om dere leier, så tips utleier om at dette kan være en god ide og i utleiers interesse. Om dere eier, så er det en fornuftig investering som både dere og boligen har nytte av. - Endre dusjvaner. Jeg dusjer ett til to minutter, skrur av vannet og såper meg inn, skrur på vannet igjen og spyler meg rein på ett til to minutter til. Jeg ser aldri dugg på speilet. Ellers skal man ikke være hysterisk når det gjelder fuktig luft på bad. De skal være bygget for å tåle litt. Faren for råte pga dusjing er liten (i så fall skyldes det lekkasje i membran bak fliser på vegger og gulv som spyles med vann), men det kan oppstå mugg. Hvor uheldig det er å slippe fuktig luft ut i resten av leiligheten vil avhenge av hvor mye fukt, ventilasjon, hvor stort volum luft det er å fordele fuktigheten på. Generelt vil jeg påstå at dersom man kan henge opp klesvask på et stativ på stua og den er noenlunde tørr over natta og helt tørr på et døgn, så har man en en leilighet der inneklimaet er tørt nok. Tar det flere dager å tørke klær, bør man vurdere om ventilasjonen er god nok og hvilke fuktkilder som finnes, ikke bare dusjen. Koker man uten kjøkkenventilator og uten lokk på grytene? Hvis underetasje, er dreneringen langs grunnmuren OK? 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Kjøp et hygrometer (Ikke ClasO sitt - det er skrap). Langvarig fuktighet innendørs på 60% eller mindre ansees som uproblematisk. Lufting til leiligheten antar jeg er uproblematisk. Ole 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Kjøp et hygrometer (Ikke ClasO sitt - det er skrap). Langvarig fuktighet innendørs på 60% eller mindre ansees som uproblematisk. Lufting til leiligheten antar jeg er uproblematisk. Ole I så tilfelle et hårhygrometer. Det må vedlikeholdes, men det er enkelt, hvis du leser bruksanvisningen. Trolig bare optikkere som har dem. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Svinks har et bra innlegg over her. Jeg ville gått for ei vifte. Og ellers enig, i de andre anbefalingere. For mye fukt på badet over lang tid, er ikke bra. Men fukt i vanlige leiligheter, er normalt ikke noe problem. Ser bort fra vannlekasjer. De leiligheter som kan ha (og ofte har) problemer er sokkel leiligheter (U-etasje), da helst i eneboliger (rekkehus, m.m), grunnet fuktinntrenging via grunnmur og betong gulv og det skyldes for dårlig fuktsikring av u-etasje/kjeller. I gamle kjellere/u-etasjer, er fukt ofte et problem. Hvis du ikke bor i en slik leilighet, følg rådene til Svinks. Artikken du henviste til er missvisende. Og har en mye treverk (panel/tregulv), innvendig, som ikke er malt/lakkert, bør den Relative fuktigheten være over 54% mener jeg å huske. Har ikke resjekket, men er ganske sikker. Uten så høy luftfuktighet, krymper alt treverk. Endret 18. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 TS bor antakelig i en blokk eller rekkehus? Eldre utgaver av disse har ofte delt ventilasjonsanlegg med nabo. Det er antakelig ikke ansett som god høflighet å dytte egen fuktighet inn i naboenes leilighet med tvungen ventilasjon ved egen baderomsvifte ... Ole Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Hei! På badet mitt er det veldig dårlig vifteavtrekk, noe som gjør at det samler seg opp en hel del vanndamp på badet etter en dusj: Speilet blir fullt av dugg og luftfuktigheten virker å tilsvarer en badstu.. Er ikke helt greit å skjønne hva du mener, jeg tolker slik at du har en vifte, men som fungerer dårlig. Det vil normal samles en del damp rett etter dusj, derfor viften skal stå på en time eller mer etter dusjing. Du kan eventuelt hjelpe den litt med å åpne vindu en kort periode etter dusjen for ikke å slippe for mye varme ut. Men som sagt, hvis viften er defekt eller noe, da bør du ikke stole på den. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Om det ikke slipper tilstrekkelig ny luft inn på badet, vil ikke en avtrekksvifte kunne fungere tilfredsstillende. Trådstarter; er det ventil (utenom avtrekksvifta) på badet? Luftspalte under døra? Vindu med ventilspalte? Har du ingen av delene, så er det ikke rart avtrekket fungerer dårlig uten å åpne enten dør eller vindu. 3 Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 19. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg har vifte ja, men den fungerer dårlig. Ikke noe ventil utenom viften, men det er luftspalte under døren. Godt tenkt! Jeg har en 1*2 kvm "gang" utenfor badet, der vi har pleid å ha døren lukket. Fra nå av skal jeg la denne døren stå åpen, så kanskje det hjelper litt på suget i viften :-) Takk for alle tips og råd! 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Rengjøring av avtrekksvifte med tilhørende gjennomføring bør gjøres minst en gang i året Ole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå