Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Heihei! Nå har det seg sånn at hvis jeg driver med ting som krever mye av CPU, får jeg problemer med lyden min. Det er en slags skurring og skraping en gang i blant. Noen ganger er det en pulserende (rytmisk, hvis en kan kalle det det) hakkelyd. Den pulserende/rytmiske lyden kommer spesielt når jeg spiller Battlefield 3 da det krever jevn load av CPU. Det skjer dog ikke hele tiden, men kommer og går helt tilfeldig. Er som om at lyden og generelt hele spillet får en 0,1 sek freeze i 1 sekunders intervaller. "tikk...tikk...tikk...tikk" Dette skjer når CPU jobber på høygir. Noen ganger kommer det kun en skrapelyd eller 2 hvis CPU brått får noe å gjøre, så ingenting å gjøre. Under videoredigering er det helt insane. Rendrer jeg en svær tung fil som skal komprimeres, og går på f.eks Youtube eller åpner Spotify så skraper lyden rimelig konstant og den pulserende lyden er tilbake igjen. Før noen sier at det kan være lydkortet. Jeg har testet både det integrerte (Realtek HD Audio) og det vanlige lydkortet (SoundBlaster X-Fi ExtremeMusic) og lyden er der på begge 2. Problemet har vært der siden jeg bygde PCen. I mellomtiden har jeg bytta hovedkort, skifta OS-disk fra snurredisk til SSD. Har også bytta skjermkort 1 gang. Problemet har ikke gått bort. Jeg overclocka CPUen i starten av PCens levetid, men har testa PCen med stock volt og bushastighet, samt både med og uten HyperThread og all teknologien som følger med CPUen. Varme er ikke et problem da den holder seg jevnt under 70 grader ved full load. Mitt spørsmål er da, vil RAM og/eller CPU kunne lage disse problemene? PC specs: - Gigabyte X58a-UD3R Rev 2.0 Socket 1366 - Intel Core i7-920 C0 stepping (med Noctua NH-U12P SE2 Kjøler) - 3 x 2GB Corsair XMS 1333mhx 7-7-7-20 + 3 x 1GB Kingston HyperX 2000mhz 9-9-9-27 (som jeg kjører på samme timing og mhz som Corsair brikkene) Totalt 9GB RAM - Gainward Geforce GTX 570 1280mb - Corsair ForceGT 240GB SSD Endret 18. februar 2013 av Slettet-hCbNt6w4Pq Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Har du sjekket task manager for å se hvilken prosess som tar CPU? Jeg har et liknende, uforståelig problem på min laptop: noen ganger, helt random, tar audiodg.exe masse CPU og det påvirker både lydavspilling (hakking/skurring), og skaper minilagg i videoavspilling - å spille spill er bare å glemme mens det står på (det er en laptop-CPU, i.e. ikke veldig kraftig), før audiodg.exe faller ned igjen på vanlig CPU-bruk etter et par minutter/sekunder. Skjer helt random det jeg kan se. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Har du sjekket task manager for å se hvilken prosess som tar CPU? Jeg har et liknende, uforståelig problem på min laptop: noen ganger, helt random, tar audiodg.exe masse CPU og det påvirker både lydavspilling (hakking/skurring), og skaper minilagg i videoavspilling - å spille spill er bare å glemme mens det står på (det er en laptop-CPU, i.e. ikke veldig kraftig), før audiodg.exe faller ned igjen på vanlig CPU-bruk etter et par minutter/sekunder. Skjer helt random det jeg kan se. Da ser det ut til at jeg har funnet ut hva problemet var. Gode nyheter til deg også. Jeg var offer for et latencyproblem. Dvs, en eller flere drivere som krangler med resten av systemet. Pga dette så kan en få sykt dårlig performance og en god del lydproblemer. Jeg lasta ned den her: http://www.softpedia...atencyMon.shtml Du bare starter den opp ved å trykke på det grønnet "play" ikonet øverst til venstre og lar det stå og gå i bakgrunnen mens du gjør det du vanligvis gjør på pcen. All latency over 500 er dårlig. Jeg hadde spikes på helt opp til 29 000. Etter 5-10min kan du skru den av og gå inn på "stats". Der vil det stå hvilke drivere eller applikasjoner som lager latency. Hos meg så var det SATA og USB drivere som lagde mest krøll. Det jeg gjorde var å flashe BIOS til siste versjon (som visste seg å være grusomme 3år eldre enn den nyeste) + at jeg gikk på intel sine sider og lasta ned siste chipset driver. Btw, de driverne til Intel kan være litt kranglete. Ofte så legger den ikke inn alt fordi Windows tror at du har den nyeste driverne på enkelte av dem (som bare er tull i mange tilfeller). Fant derfor et lite triks på en nettside som tvinger drivern til å legge inn alt sammen uavhengig av hva Windows tror. Fortell meg hvilket hovedkort du har så skal jeg finne riktig chipset driver for deg. Hvis du vil ha litt hjelp med PCen din så kan du kopiere all tekst som står under "stats" etter du har avslutta latency-testen og legge det i et dokument og sende det til meg, eventuelt lime alt inn i en post her så finner vi sikkert ut hva det er. I 90% av tilfellene så er det drivere som krangler. Hardware-problemer kan ofte gi andre symptomer. Edit: Her er link til det "trikset" en kan gjøre med driverne til Intel for å tvinge dem til å legge inn alt på nytt uavhengig av om den tror du har det nyeste. http://www.evga.com/...?m=7600&mpage=1 Første gangen jeg installerte så hang programmet seg, noe som visstnok er ganske vanlig. Avslutt prosessen og start opp igjen på nytt så funker det. PCen min har aldri vært så smooth som den er nå. Helt sykt deilig å spille igjen! Endret 21. februar 2013 av Slettet-hCbNt6w4Pq Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 (endret) Jeg tenkte det måtte være noe med drivere et sted, men det kan være en ganske omfattende prosess å identifisere eksakt hvilken driver - godt det løste seg for deg. Skal kikke på den Intel-driver-fixen (tror neppe alt er helt oppdatert - selv om Windows-update sier det er det), selv om driverpakken til mitt chipset har en nyere installer enn det som beskrives i linken din: * Version: 9.3.0.1026 * Date: November 02 2012 Foretar en fullstendig system-klon før jeg begynner - alt virker slik det er nå, og kan faktisk ikke huske sist det ble noe problemer med audiodg.exe... :/ Hvilket hovedkort jeg har er jeg faktisk usikker på, siden det er en laptop (Asus N73Jn) - chipset'et er HM55. BIOSen er gammel (09/03/2010 *grøss*), men jeg har ikke funnet noen nyere. Edit: Ifølge Intels online driver scan, så er alt oppdatert. Ikke rart egentlig, for jeg kan liksom ikke se for meg Asus gidde å lage noe nytt til "eldre" laptops. Asus support kan ikke en gang bekrefte hvilken hastighet det er på SATA-kontrolleren på maskinen. Vel, jeg tror jeg lar ting være som det er for nå - skulle det bli langvarige problemer en gang senere, får jeg heller gå problemet mer i sømmene da. "If it ain't broken, don't fix it". Endret 21. februar 2013 av Paladin@LANur Lenke til kommentar
Gjest Slettet-hCbNt6w4Pq Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Er no dritt med laptop til tider ja. Ofte dem gir faen siden folk bytter dem ut fort 1 gang i året. Er som du sier, funker det så ikke rør det. Jeg var innom den Intel driver scanner greia selv, og den sa alt var i orden, noe det IKKE var. Så ikke stol blindt på det Ta godt vare på det latencyprogrammet. Jeg vet hvertfall hva det første jeg skal gjøre neste gang jeg opplever noe tull, hehe. Og neste gang jeg formaterer denne pcen så blir det å kjøre den Chipset driver fixen med en gang. Skal innom en kompis til helga som har samme greiene. Latency-spikes som bare det. Han har samme hovedkort og CPU, så skal kjøre BIOS flash og fikse driverne hans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå