Gå til innhold

Tips til kombinasjon skjorte og slips


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter tips ang. farger til en kombinasjon av finskjorte og slips. Helhetsinntrykket skal være halveis formelt, halveis casual.

 

Eksempelvis: mørkegrå skjorte med rødt slips, jeans og brune lærsko.

 

Det er først og fremst fargekombinasjon jeg er ute etter, og ikke passform på selve klærne. Tar derfor ikke opp kroppsfasong og lignende her, med mindre det blir nødvendig.

 

Fargekombinasjonen bør helst være noe annet enn det typiske, slik som hvite eller lyseblå skjorter og typiske farger som passer til disse.

 

Som eksempelvis nevnt er jeg fornøyd med en kombinasjon av mørkegrå skjorte og rødt slips, som ga et noe "rockete" utseende. Trenger andre eksempler. Hvilken farge passer til et slips som skal komplementere en mørkelilla skjorte, for eksempel?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å droppe både den mørkelilla og den mørkegrå skjorten. Grunnen er at som en hovedregel skal alltid slipset være i en mørkere farge enn skjorten, noe som er vanskeligere med en mørk skjorte. Derfor ser det stort sett alltid helt jævlig ut med slips til mørke skjorter, og hvis du har et ønske om å se bra ut så bør du droppe det. I situasjoner hvor det er naturlig å bruke slips skal man ikke ha som mål å se rocka ut, men å kle seg på em måte som passer til anledningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lys blå skjorte med lilla slips syns jeg er veldig fint :) Men du sa vel forsåvidt ikke at du ville ha slike tips..

 

Broder'n går av og til i en halvmørk grønn skjorte, og et stripete slips i blått og gult (mørkere blåfarge enn Svergie har, så ser ikke spesielt svenskt ut). Faktisk ganske kult!

Dessuten går han mye i en mørkelilla skjorte og svart slips, gjerne pyntet opp med en klassisk eller mer spesiell slipsnål. Det funket også fint med et sjakkrutet ett til samme skjorte til en litt mindre formell anledning.

 

Men hvit skjorte og litt mindre tradisjonelle slips funker også veldig fint som mer casual, altså.

Og jeg syns du skal gi det en tanke at slips- og skjortevalg skal speile din personlighet (til en viss grad i alle fall).

Lenke til kommentar

Motstridende meninger her. La meg presisere noe:

 

Det blir kanskje feil å si at det er halveis casual og halveis formelt. Det er vel heller uformelt, med ønske om å prøve noe nytt, noe annerledes enn vanlige bukser og fritidsskjorter.

 

Mørkegrå kan ha flere nyanser. Blir kanskje mer nøyaktig å si mørk charcoal, eller "nesten svart".

 

Intensjonen min er ikke nødvendigvis å være "rocka", men med den mørke skjorta og røde slipset så det kanskje litt slik ut, og jeg fikk gode kommentarer om at det passet sammen.

 

Er fullt klar over regelen om at slipset skal være mørkere enn skjorta (hovedregel), men dette blir heller ganske vanskelig å gjøre når skjortene er mørke i utgangspunktet. Hva med svart slips til mørkelilla skjorte? Skal se om jeg får lagt ut skjorta i bilde senere i dag.

 

For øvrig vet jeg ikke hva "GQ" er.

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendigvis galt at jakken ikke er på plass?

Erfaringsmessig ved formelle anledninger vil folk relativt kjapt ta av seg dressjakke og gå med kun slips og skjorte, fordi det blir for varmt ellers. Det jeg prater om er riktignok ikke noen formell anledning.

 

Buksene trenger heller ikke nødvendigvis være jeans, det kan også f.eks. være snakk om chinos. "Vanlige" bukser, med andre ord. Buksene jeg brukte til antrekket nevnt i første post var for øvrig mørke jeans.

 

 

Lys blå skjorte med lilla slips syns jeg er veldig fint Men du sa vel forsåvidt ikke at du ville ha slike tips..

Broder'n går av og til i en halvmørk grønn skjorte, og et stripete slips i blått og gult (mørkere blåfarge enn Svergie har, så ser ikke spesielt svenskt ut). Faktisk ganske kult!

Dessuten går han mye i en mørkelilla skjorte og svart slips, gjerne pyntet opp med en klassisk eller mer spesiell slipsnål. Det funket også fint med et sjakkrutet ett til samme skjorte til en litt mindre formell anledning.

Men hvit skjorte og litt mindre tradisjonelle slips funker også veldig fint som mer casual, altså.

Og jeg syns du skal gi det en tanke at slips- og skjortevalg skal speile din personlighet (til en viss grad i alle fall).

 

Greit nok med lyseblå eller hvit skjorte, det er bare at det er så vanlig. Ville prøve noe annet, men jeg liker godt hvite og lyseblå skjorter.

Hvordan var outfit-et ellers?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Det er vel ikke nødvendigvis galt at jakken ikke er på plass?

 

Jo.

 

Chinos, skjorte og slips ser teit ut, du ser ut som en kontordrone, eller formann i sjakklubben. Ikke på en god måte heller. Det trenger ikke være en formell jakke, men du må ha noe over. Genser går også an, selv om det ikke er alle som liker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...