Gå til innhold

Kan man få sparken hvis jobben finner ut at jeg har sitti inne?

Anbefalte innlegg

Dersom plettfri vandel er et krav i en stilling, så er det også arbeidsgiver som plikter å sørge for at tilsatt person innfrir dette kravet. Dette er det kun et fåtall stililnger som krever her til lands. Jeg er ingen jurist, men kan ikke se at du har noe krav på deg for å opplyse om vandel, på lik linje med at arbeidsgiver ikke kan kreve annen personsensitiv informasjon om deg (eksempelvis helse og religion).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom plettfri vandel er et krav i en stilling, så er det også arbeidsgiver som plikter å sørge for at tilsatt person innfrir dette kravet.

Dette kan ikkje være korrekt. Dersom ein arbeidstaker f.eks gjer noke krimminelt etter at ein har fått jobben så må det være arbeidstakaren som skal opplyse om det til arbeidsgiver.

Dersom det er arbeidsgiver som til ei kvar tid skal vite om arbeidstakerane har godkjent vandel eller ikkje så vil jo det bety at ein må pålegge arbeidstakerane å vise til fersk utskrift frå strafferegisteret kvar morgon eller liknande.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver plikter å sørge for at den som tilsettes innfrir dette kravet (dette gjør arbeidsgiver vanligvis på generelt grunnlag ved å fastsette krav i medhold av styringsretten eller arbeidsavtalen), og arbeidstaker plikter å medvirke til dette. Politiet har også meldeplikt for en rekke straffbare forhold etter påtaleinstruksen kapittel 5.

TS: Fra et rettslig standpunkt har du intet å frykte med mindre det du har sonet for er strengt relevant for arbeidsoppgavene dine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, Kan man få sparken hvis jobben finner ut at jeg har sitti inne?

Har jobbet der i 1 år nå, og har fast stilling. :hm: :hm: :hm:

Håper dere der ute har noen gode tips til meg!

Takk

Min mening om saken er vel hva jeg ville gjort dersom jeg hadde ansatte som hadde en vandel som ikke var rein: sparket dem på dagen. Man holder ikke slikt tilbake for sjefen.

Ærlighet varer lengst.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver plikter å sørge for at den som tilsettes innfrir dette kravet (dette gjør arbeidsgiver vanligvis på generelt grunnlag ved å fastsette krav i medhold av styringsretten eller arbeidsavtalen), og arbeidstaker plikter å medvirke til dette. Politiet har også meldeplikt for en rekke straffbare forhold etter påtaleinstruksen kapittel 5.

TS: Fra et rettslig standpunkt har du intet å frykte med mindre det du har sonet for er strengt relevant for arbeidsoppgavene dine.

Jeg er ganske sikker på at det som blir sagt her er det som stemmer. For arbeidsgivere som krever plettfri vandel så skal dette komme klart frem i både stillingsutlysning, samt at arbeidsgiver er den som plikter å følge dette opp i etterkant. Jeg har hørt om plasser hvor arbeidsgiver krever vandelsattest fra sine ansatte årlig - dersom tema ikke har dukket opp verken ved ansettelse eller i etterkant så har du ditt på det rene. Du plikter ikke å opplyse om at du ikke har plettfri vandel.

Plettfri vandel kreves kun i et fåtall stillinger i Norge.

Lenke til kommentar

Hei, ser det er mange gode svar i forhold til at du ikke kan bli sagt opp. Dette er jo vel og godt. Dersom du ønsker det, så er det greit å vite at det stilles et saklighetskrav til en oppsigelse fra arbeidsgivers side jf. Arbeidsmiljøloven av 2005, § 15-7. Vern mot usaklig oppsigelse

"(1) Arbeidstaker kan ikke sies opp uten at det er saklig begrunnet i virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold."

En oppsigelse på grunn av tidligere avtjent straff er som regel kun "saklig begrunnet" dersom dette gjør seg spesiellt gjeldende for denne driften. Da er det som andre nevner vanlig praksis å også kreve vandelsattest ved ansettelse.

Så lenge din arbeidsavtale ikke krevde at du gjennomgikk en vandelsattest før ansettelse, så er du på trygg grunn.

Rent personlig så er det at du tidligere har sonet for ett eller annet et rent personlig spørsmål, med mindre det er særlig godt begrunnet. Du har sonet din tid, og det er både ut av samfunnets og din egen interesse at du kan komme videre. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for å ha utelatt slik informasjon, i lik linje med at du aldri trenger å si til arbeidsgiver at du har planer om å gifte deg, få barn eller lignende. Sistnevnte er faktisk så godt vernet at arbeisgiver ikke engang har lov til å spørre!

Håper dette hjalp, det juridiske skal være ganske greit tolket, men er helt umulig å stille seg helt sikker uten å vite mer om arbeidsforhold mm.

Lenke til kommentar

Stå på du, Beladonna. Som andre sier, du sitter nok trygt i jobben din, En jobb du tross alt er lidenskaplig for, noe som arbeidsgivere pleier å verdsette.

Dette slettes også fra vandelsattesten din etter en tid. 5 år hører jeg.

Så ikke plag deg selv med dette. Du har sonet din dom, og det virker som at du ikke ønsker å gjøre nye lovbrudd.

Nå vet jeg ikke din alder, men du er ikke den eneste som har gjort dumme ting i ungdommen.

Tusen takk for fin tilbakemelding :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De spurte aldri om vandelsattest,, Elsker jobben min, følger at jeg har gått bak ryggen på dem.

Syntes ikke du skal ha den innstillingen.Hvis du ikke har direkte spurt(og da krever de gjerne vandelsattest)så har de vel ikke noe mere med om du har sittet inne en om du ikke pusser tenner hver kveld.

Det er et privatanliggene, så lenge det ikke går utover jobben du utfører.

Arbeidsgiver eier deg ikke.Norske arbeidsidstakere må slutte å tro det er slik.Du er ansatt, gjør en jobb og drar hjem etterpå.

Værre er det ikke.

Du kunne selvsagt valgt å si det til sjefen, men da løper du også en risk for at de velger å lage et nummer utav det.

Det er ikke alltid ærlighet lønner seg.I denne verdenen så må man mæle sin egen kake og passe på sine interesser.Det er få eller ingen andre som gjør det for deg, og erfaringsmessig spesiellt ikke sjefer.

Endret av ArkArk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere der ute som lurer på hva slags jobb jeg jobber med.. Det er definivt ikke barnehage, det er mer innnen industri.

PencilCase :) Er ærlig på alle måter, derfor har dette vært tungt for meg. Vil ikke miste en jobb som jeg elsker over alt på jord. Står på fra morgen til kveld. Takk for fin melding...

Tror ikke du burde ha noe mer dårlig samvittighet enn om du hadde funnet en konvolutt med 20k nedi ett dike og brukt disse penga på deg selv :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere der ute som lurer på hva slags jobb jeg jobber med.. Det er definivt ikke barnehage, det er mer innnen industri.

PencilCase :) Er ærlig på alle måter, derfor har dette vært tungt for meg. Vil ikke miste en jobb som jeg elsker over alt på jord. Står på fra morgen til kveld. Takk for fin melding...

Så lenge det ikke er vekter. Av en eller annen grunn går de inn under industriarbeider. Det er ingen hemmelighet at enkelte vaktselskaper har slurvet med å sjekke vandel på sine ansatte, men dette skjer i få tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min mening om saken er vel hva jeg ville gjort dersom jeg hadde ansatte som hadde en vandel som ikke var rein: sparket dem på dagen. Man holder ikke slikt tilbake for sjefen.

Ærlighet varer lengst.

Dette var sterkt å lese :confused:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlighet varer lengst.

Det er "dessverre" ikke slik verden fungerer (i hvert fall i Norge). Håper du ikke er sjef for noe som helst. :)

Endret av Kontorstol
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette var sterkt å lese :confused:

Vel, vi har jo forskjellig syn på slikt.

Det er "dessverre" ikke slik verden fungerer (i hvert fall i Norge). Håper du ikke er sjef for noe som helst. :)

Det var mitt perspektiv på saken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...