Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Alvorlig syk, gikk glipp av videregående... Hva nå?

Anbefalte innlegg

Jeg vil ta høyere utdanning, men problemet er at jeg ikke har studiekompetanse (videregående skole) fordi jeg var under kreftbehandling 2010-2012, og har slitt med bivirkninger og senskader deretter. Går for tiden på folkehøyskole i Stavanger da jeg trengte en myk start tilbake igjen til livet. Hva alder og kjønn angår, er jeg en 19 år gammel mann.

Problemstillingene mine, som jeg håper noen her inne kan veilede meg i, er som følger:

Jeg har ekstremt lite lyst til å gå tre år på videregående skole med en haug 16-åringer for å få studiekompetansen min. Har mistet nok år av livet mitt til kreftsykdom og elendighet, og alle seiler forbi meg. Inkludert damen min, som skal ta sin høyere utdanning nå etter sommeren.

Så - er det muligheter for meg å ta studiokompetansen min på ett år istedenfor tre, enten offentlig eller privat? Og hvis ikke, er det noen høyere utdanningsmuligheter for en uten studiekompetanse?

La meg ihvertfall ha det klart at jeg skal ha en god utdanning, koste hva det koste vil - og det skal oppnås. Akkurat nå ser jeg bare etter smutthull for en som har vært uheldig i livet, og ligger godt etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal være fullt mulig å ta opp fag som privatist, koster vel noen hundrelapper per fag. Flere privatskoler tilbyr kurs i de enkelte fagene, både på dagtid og kveldstid så vidt meg bekjent. Mye kan du nok lese deg opp til selv.

Privatskole og privatist blir selvsagt dyrere om det ikke er mulig å få det sponset på en eller annet måte, men gjennomsnittsalderen er nok høyere.

Ville gått for det alternativet jeg trodde var best sosialt om jeg var deg, trives man ikke vil jeg tro det er ganske gørr å ta såpass mange fag. Spesielt når man føler man egentlig burde vært ferdig med det hele allerede.

Heldigvis for deg, tror jeg du kan velge litt friere i valgfag som privatist. Du trenger ikke å tenke på hva den enkelte skole tilbyr, men kan plukke ut det enkleste/mest interessante. Såfremt det du skal studere ikke krever spesifikke fag selvfølgelig.

Angående studiekompetanse for høyere utdanning - ja du må nok ha det over alt, men alle krever ikke like mange poeng.

Tøff historie du har, lykke til! :)

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uff, så jævelig. Henger selv et år etter pga sykdom, dog ikke i nærheten av kreft. Broren min gikk litt til og fra skole i ungdommen før militæret fikk skikk på han. Etter det fikk han lærlingplass hos en snekker i familien. Men så fikk han problemer med ryggen og måtte omskoleres, han søkte om omskolering hos nav og fikk plass på voksenopplæring eller noe og brukte et år par å ta alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan søke om dispensasjon etter opptaksforskriften pgf 3-2:

§ 3-2. Dispensasjon

(1) Institusjonene kan i særskilte tilfeller gjøre unntak fra kravet om generell studiekompetanse for søkere som ikke fyller mer enn 24 år i opptaksåret. Vilkåret for slik dispensasjon er at søkeren kan dokumentere at det ikke har vært mulig, på grunn av varig sykdom, funksjonshemming eller lignende, å tilfredsstille enkelte av de kravene som normalt blir stilt for å bli tilkjent generell studiekompetanse.

(2) Utdanningsinstitusjonen må vurdere kvalifikasjonene i forhold til det faget som søkeren ønsker å studere, og finne fram til egnete og hensiktsmessige framgangsmåter for slike vurderinger. Søkeren må ha nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studiet uten å ha generell studiekompetanse.

For en 19-åring er det enten dette eller å ta full treårig generell studiekompetanse. Du slipper ikke med færre fag før du er 23. Jeg er ikke kjent med noen høyere utdanningsinstitusjoner som lar deg komme inn uten noen form for videregående opplæring før du er 25.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Min anbefaling er å ta studiekompetansen på normalt vis, å gå på skole sammen med en haug 16-åringer er vel noe du er vant med fra folkehøgskolen så det går vel bra.

Uansett er det mange som også er en del gamlere å man velger jo selv hvem man hvis sosialisere seg med.

Det verste du nå kan gjøre er å hoppe i nå du ikke klarer for deretter å miste enda flere år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å jobbe hardt, kan du ta flere fag som privatist og bli ferdig på mindre enn tre år. Men jeg tror at du blåser opp betydningen av dette. Så klart, du vil være merkbart eldre enn klasekameratene dine hvis du går på videregående på normalt vis, men etter hvert vil du legge merke til at veldig mange henger etter på en eller annen måte og at de tre årene ikke betyr så mye. Hvis du begynner å studere om tre år, vil du antakelig ikke være mye eldre enn gjennomsnittet. Mange tar seg et eller flere friår før, under eller etter videregående. Noen jobber et år, går på folkehøyskole eller avtjener verneplikten. Andre må ufrivillig bruke et år ekstra på å forbedre karakterer eller studere noe de ikke er interessert i for å komme inn på drømmestudiet sitt. Og mange trenger mer tid enn planlagt for å fullføre studiet sitt av diverse grunner.

Jeg er født i 1993 og er på mitt første år på en bachelorgrad. Det er veldig få her på min alder. De fleste er født i 1992 eller 1991, men det er også mange som er eldre enn det. Halvparten av de som begynte på bachelorgraden sin i 2009 er ikke ferdig ennå, kom det nylig fram, altså bruker de mer enn de tre årene som man egentlig skal fullføre graden på. Det er nok heller ikke unormalt å ta pause eller bruke mer enn to år på en mastergrad.

Hvis du begynner i år, vet hva du vil og tar videregående og en mastergrad på normert tid, vil du ikke være mer enn 27/28 år gammel når du er ferdig utdannet og klar til å gå ut i arbeidslivet. Det er helt normalt. Det finnes folk som er eldre enn det også uten å ha å blitt hindret av kreft eller andre helseplager.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville seriøst vurdert Danielsen Intensivgymnas i Bergen om jeg hadde vært deg. De er veldig behjelpelige med å velge ut fag til deg og har det aller meste når det kommer til kvalitetsutdanning;

- Flinke lærere med lang erfaring og givende personligheter.

- Aldersspekteret ligger mellom 20-40 med et gjennomsnitt på vel 25 år.

- Intensivgymnas oppsummerer skolen ganske godt.

- Billig.

Man går i klasseromsundervisning som man ville gjort med vanlig videregående med det som hører til angående fravær. Fagene er 1 eller 1/2 årige, avhengig av fagkode. Dette gjør at tempoet på pensumet går veldig raskt og krever mye av en som vil ha gode karakterer. Til gjengjeld sitter du igjen med lærerike år og får virkelig kjenne på kroppen på hvor mange innleveringer, prøver og tentamener man går gjennom på få måneder. Dette gjør dog at en med struktur og motivasjon vil kunne gjennomføre 2 år med GENS og gode karakterer. Karakterene blir satt av lærerene selv, med risiko for at man blir trukket opp i eksamen ved semesterets slutt. Ergo er sannsynligheten for at man får "fortjent" karakter større enn om man har en dårlig dag på eksamen som privatist.

Skolen er så og si gratis sammenlignet med de andre privatskolene som Sonans, Akademiet og Bjørknes da dette er en statssubsidiert skole på bakgrunn av deres kristne grunnfundament. Men dette merker man ikke i det hele tatt så man behøver absolutt ikke å være av religiøs natur om man vurderer å søke. Man får vanlig studielån og ekstra lån for de få hundrelappene det går med til å finansiere fagene.

Bergen er også en kjempe by og atmosfæren i klassene er upåklagelige da man tilbringer en god del timer med de samme folkene. Noen fag hvor det bare er noen timer undervisning i uken blir ofte litt mindre sammensveiset, men dette er selvfølgelig naturlig.

Her er hjemmesiden deres;

http://www.danielsen-skoler.no/intensiv

Merk at søknadene mottas fortløpende fra 22 April kl.08:00

Med årene har skolen fått større oppmerksomhet og mer pågang i søknader. Derfor må nok du belage deg på å stå i kø utenfor skolen fra 04.00 for å være sikret plass på de fagene man ønsker. Før du søker så ville jeg ringt og fått en time med veileder slik at dere kan gå igjennom timeplan og oppsett på fag slik at du ikke søker feil og med det risikerer at du ikke får innpass i de fagene du trenger.

/Ned

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes et lite fåtall skoler her i Norge som tilbyr tilrettelagt vgs, både i form av den vanlige treårige studiespesialisering (men som kan strekkes ut i en del flere år) og den såkalte sixpacken (etter 23/5-regelen, som krikkert nevner). Her finner du unge mennesker i ganske mange aldre.

Flott at du har blitt frisk igjen! Masse lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...