Gå til innhold

Studenter og økonomi

Olav_90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke "vanskelig", har klart det selv...

Ikke røyke

Ikke drikke

Ikke spise ute, smøre maten selv

Ikke gå på kino (for ofte)

Ikke betale for treningsstudio

Etc,etc...

Med andre ord, prioriterer man KUN det man trenger skal det gå bra.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjorde det en stund før jeg fant ut at det var allright å ha litt ekstra, og fikk meg en jobb. Med en husleie på 4725, mobilregning på ~150kr, og strøm på rundt 300 hadde jeg rundt 1700 å leve på i måneden.

Lag maten din selv! Ryker ekstremt mye penger hvis du henter deg pølser på Narvesen, eller kaffe og lunsj i kantina ved studiestedet ditt.

Som et tillegg til punktet over: kjøp ting på tilbud. Frossenfisk, kylling fra First Price, frosne grønnsaker, havregryn, tunfisk, bønner og ris er solid mat som koster lite. Komplett middag for under 30kr er ikke vanskelig. Gjør deg i det hele tatt kjent med butikkene rundt deg og prisene deres. Dasspapir er det for eksempel masse penger å spare på.

Prøv å ikke snus, svir fort av 900 hver måned hvis det går tre bokser i uka.

Drikk øl på fest, og ikke til maten. Hvis du er skikkelig glad i pils, så bør du vurdere å brygge din egen. Da kan du få halvliterprisen ned til en femmer!

Tren på treningssenterene tilhørende studentsamskipnadene (hvis du trener). Koster deg betraktlig mindre enn steder som SATS.

Dropp brus. Usunt og unødvendig. Dropp også godteri.

Sjekk hvor mye du egentlig ringer/tekster for i måneden. Mange har unødvendig dyre abonnement. Kikk også på forskjellige strømleverandører, kan være et par hundrelapper å spare hvis du er heldig.

Ikke varm unødvendig mye, det er der strømutgiftene kommer fra. Vask klær på 30 grader; du er ikke skitten.

Endret av KompleX
Lenke til kommentar

Jeg har for øyeblikket ingen annen inntekt enn studielånet, og jeg klarer meg greit. Slik ser budsjettet mitt ut:

Husleie 3750 kr (fastpris inkludert strøm)

Mobil 200 kr (romslig for min mobilbruk)

Mat 1500 - 1700 kr (ekskludert alkohol og annet kos)

Det som blir igjen går til litt transport, hygieneprodukter, søtsaker, skolemateriell og underholdning. Som regel har jeg nok til å spare et par hundrelapper også.

Dette er fullt oppnåelig. Jeg spiser veldig sjelden mat ute og jeg er bevisst på å velge billige merker og å utnytte tilbud når jeg handler mat. For eksempel kjøper jeg konsekvent kneippbrød til 6 kroner istedenfor andre brødsorter til 30 - 40 kroner. Jeg kjøper store pakninger med pomfri, for eksempel. Det koster under 20 kroner for en pakke med 1,2 kg, som er mye billigere enn å kjøpe opphøgde poteter. Hvis man kjøper grillkrydder og salt også, får man den samme smaken til en lavere pris. Istedenfor å spise burgere ute, kjøper jeg first price-karbonader, hamburgerbrød og dressing, så kan jeg lage mine egne gode burgere. Jeg kjøper også en topaking med ristorante-pizza til 22 kroner istedenfor enkeltpakninger med grandiser til 45 kroner. Jeg har medlemsskap på treningssentrene til studentsamskipnaden. Det koster 990 kroner i semesteret.

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som går for å spare kraftig inn på matposten ved såkalt "dumpster diving." Mat som snart går ut på dato kan du gjerne kjøpe for halv pris i butikken om du spør pent.

Det er mulig å klare seg på studielånet alene, men jeg anbefaler på det sterkeste å skaffe seg en sommerjobb. Du får ingenting utbetalt i juni og bør ha spart opp nok til å kunne betale boligkostnaden.

Jeg får utbetalt feriepenger i juni pga. sommerjobb og ville ikke klart meg uten sommerjobben. Går ca. 30-40k i minus i løpet av året og tjener tilsvarende på sommerjobb.

En kamerat av meg klarte seg uten studiestøtte fra lånekassen i et år uten deltidsjobb pga. oppsparte midler fra tidligere års lånekassestøtte.

Lenke til kommentar

Gikk første år som student på lån/stipend og gikk i underskudd hver måned. Dog snuser jeg, har bil og et generelt høyt forbruk. Veldig individuelt, men jeg har hatt perioder jeg har levd på 300 kr/uka, men da sprekker man fort påfølgende uke.

Lenke til kommentar

Bosituasjonen er viktig, du bør ligge rundt 3750-4000kr/inkl strøm, hvis ikke blir det tøft.

Ofte er det bare noen deler av bøkene fra pensumlitteraturen du trenger. Er du heldig ligger disse som e-bok på biblioteket... Er de ikke der, sjekk ibok.no og med andre studenter.

Utbetaling fra lånekassen:

9000kr/mnd

Utgifter:

-3750 bosted

-1500 mat (Anbefaler kutt av brus og godteri)

-150 studielitteratur (her må man være flink! Sjekk ntnu.no/ub og ibok.no)

-100 mobiltelefoni (telepriser.no)

- 120 trening på studiestedets anlegg

0 Underholdning - Biblioteket vil gjøre deg rik! NRK har også mye bra, speiselt på nett-tv :)

0 Transport - 20 minutter transport ved sykkel eller gange er fint for å våkne før forelesning

~0 Tannlege

300 klær

140 uføreforsikring

Du har fremdeles mye igjen, det er ikke så vanskelig å leve på lånekassa de 10 månedene det er. Men selvfølgelig så ser ofte budsjettet til studenter ut slik

bosted 4500kr

mat 2000

øl og fyll 1500

mobiltelefoni 200

studielitteratur 500

bytte telefon hvert andre år => 150kr/mnd

Relativt ny MacBook el => 300-400kr/mnd

Spotify 99kr/mnd

Trening 350++kr/mnd

Transport 350kr/mnd

500 klær

? Tannlege (grunnet godteri og brus)

Ingen uføreforsikring :(

++

Mange bekker små blir en stor elv :) Lykke til!

Edit:

Jeg tror denne nettsiden får deg i riktig tankesett: mrmoneymustace.com

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...