misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 For et par uker siden kom jeg inn på drømmeutdanningen i Australia, men er nå redd for at drømmen kommer til å glippe ut av hendene mine fordi jeg har brutt opplysningsplikten til Lånekassa. Jeg startet med høyere utdanning i Norge i 2009, rett ut fra videregående, og har siden da vært veldig usikker på hva jeg egentlig ville, så jeg byttet utdanningssted en gang, og har en del eksamner jeg ikke har møtt opp i. Jeg sa ikke ifra til Lånekassa. Tabbe, jeg vet. Jeg resonerer som følger, at de vet om at jeg ligger etter med min utdanning og at jeg har skiftet studiested. For det første står det under "Eksamensresultater" på Lånekassa's Dine sider at de studiepoengene jeg har tatt siden 2009 har kommet fra to forskjellige steder. For det andre har jeg fått fullt lån hvert semester, og før Lånekassa er villig til å utbetale lånet sjekker de med utdanningsstedet der du går at du er meldt opp til fulltidsstudier (fag + eksamen). Når de da ser at jeg feks bare får 20 studiepoeng et semester, og var meldt opp til 30, vet de jo at jeg ligger bak planlagt studieløp? Jeg får fortsatt utbetalt studielån, og fikk senest godkjent søknad om lån forrige juli, og igjen for vårsemesteret nå til jul. Kan de likevel ta meg på at jeg ikke sa ifra, selv om de, slik jeg resonerer, visste om situasjonen? I tillegg, vil det i det hele tatt telle til min fordel at: Selv om jeg burde ha visst bedre, at dette ikke var med vilje, dvs, at jeg innså ikke at jeg burde sagt ifra Da jeg innså at jeg burde si ifra, kom jeg fram med det selv, i motsetning til at de oppdaget det (skrev en e-mail til dem i forrige uke hvor jeg redgjorde for alt jeg ikke tidligere har meldt ifra og beklaget det på det sterkeste) Jeg aldri lå mer enn 60 studiepoeng bak planlagt studieløp Jeg aldri fikk verken lån eller stipend jeg ikke hadde krav på Hva er eventuelt mulighetene mine for å klage om de bestemmer seg for å nekte meg videre studielån? Er det noen som har erfaringer fra lignende situasjoner? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Om du ligger etter, er da bare iforhold til % lånet ditt ender på. Du får jo inntil 40% fradrag, å dette endrer de på da. Om du ikke har fått noe du ikke skulle, så er det vel greit nok antar jeg. Det er vel det at når du får noe du ikke skal ha, som det går under svindel. Opplysningsplikten og normal logisk tankegang burde gå hånd i hånd. merk; burde. Lykke til. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Takk for svar Noen andre som har noen tanker om dette? BUMP Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Er du sikker på at du har noen opplysningsplikt? Så vidt jeg vet, er beløpet du får utbetalt i utgangspunktet et lån. For å få dette, må skolen bekrefte at du har betalt semesteravgiften. For at deler av lånet skal bli gjort om til stipend, må skolen bekrefte at du har tatt studiepoeng. Beløpet som blir til stipend, står i forhold til hvor mange studiepoeng du tar. Hvis du tar 30 poeng eller mer på et semester, blir 40 % av lånet til stipend. Hvis du tar mellom 0 og 30 studiepoeng i semesteret, blir mellom 0 og 40 % av lånet til stipend. Hvis du ikke har tatt eksamener, har antakelig ikke skolen meldt fra til Lånekassa om at du har bestått dem, og du har dermed ikke fått noe mer stipend enn du skulle fått. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Til begge som har svart: jeg har bare vært borteboer ett semester de siste fire årene, og i dette semesteret tok jeg bare ett fag. På Lånekassa sine sider står det at jeg kunne fått litt over 17 000 kr i stipend, men at jeg fikk bare omtrent 6 000 kr i stipend (1/3). Regner med at dette er fordi jeg kun fikk studiepoeng for 1/3 av mine eksamner det semesteret. Ellers er alt jeg har fått lån. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Da ser ikke jeg hva annet du skulle ha opplyst om. Så lenge du oppga riktig informasjon da du søkte om lån, så har du ikke fått noe du ikke har krav på. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg sendte ikke inn en e-mail til dem på Mine sider da jeg ikke møtte opp til eksamner jeg hadde meldt meg opp i, og jeg sendte dem heller ikke en e-mail da jeg skifta utdanningssted. På lanekassa.no står det at man må melde fra =/ Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Byttet du lærested under tida du fikk utbetalt lån eller byttet du på sommeren/høsten og søkte om nytt lån? Jeg ser ikke at det står at du må melde ifra når du ikke møter opp på eksamen. Jeg tror ikke at saken din er så alvorlig at du ikke vil få lån til å studere i Australia. http://www.lanekasse...rudd_endringer/ Endret 17. februar 2013 av Zarac Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg tenkte meg da at det kunne gå under kategorien å endre den faglige planen/skifte lærested, og det står at: "Hvis du ikke melder fra om endringer, eller gir feil opplysninger, kan Lånekassen gjøre om stipend til lån og kreve pengene tilbake. Vi kan også nekte å gi deg mer utdanningsstøtte. Grove tilfeller kan bli meldt til politiet." Men nei, jeg skiftet ikke midt i semesteret. Da jeg skifte lærested gikk det for seg sånn at jeg gikk på et sted som heter MF, meldte meg opp til tre eksamner på vårsemesteret, møtte opp til (og stod i) en av dem, og søkte meg videre inn på en bachelorgrad på Universitetet i Oslo. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Altså, du søkte om lån på høsten, fikk innvilget for hele skoleåret (altså to semestre) og byttet lærested etter ett semester? Eller søkte du om lån for ett og ett semester? Hvis førstnevnte, har du brutt meldeplikten, men du har antakelig ikke fått noe mer stipend og/eller lån enn det du hadde krav på uansett, ved mindre du bodde hos foreldrene dine eller endret sivilstand et av semestrene. Jeg vil ikke kalle det et grovt tilfelle. Uansett er nok det beste å forklare Lånekassen situasjonen og høre om du likevel får støtte til å studere i Australia. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg gikk ut fra videregående skole, og rett inn på et sted som heter MF. Søkte i Lånekassa for både høst og vår, og fikk det innvilget. Tok alle eksamner på høsten, og stod i alle, men tok bare en eksamen på våren, og stod i den. Etter disse resultatene var kommet inn, søkte jeg meg inn på UiO, kom inn, og søkte om lån i Lånekassa like før semesterstart ved UiO. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Da høres det ut som om du til enhver tid har fått utbetalt lån på grunnlag av det studiet du holdt på med i øyeblikket og ikke har brutt noen meldeplikt. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Men hva tenker du om det at jeg melder meg opp til fag, og ikke møter opp/står i alle, og ikke sender en e-mail til Lånekassa via Dine sider for å melde i fra om dette? Er ikke det brudd på opplysningsplikt i forhold til endring av den faglige planen? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Lånekassen regner i utgangspunktet med at du ikke har tatt noen eksamener. Ingenting av lånet blir gjort om til stipend før skolen har bekreftet at du har tatt studiepoeng, så du har nok ikke gjort noe galt. Jeg ser ikke for meg at de vil nekte deg mer støtte på grunn av det, men du kan jo høre med dem for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
misssmarita Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Ja, jeg skrev til dem i forrig uke, og venter nå på svar. Ville bare høre om noen her hadde erfaringer med noen liknende eller noen tanker om hva jeg eventuelt kunne gjøre hvis jeg ble nektet videre støtte til utdanning. Men takk for all hjelp i kveld Zarac! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå