Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lest en god del forskjellige ting på nettet angående dette, og tenkte kanskje noen her har litt peiling? Jeg skal kjøpe nytt kamera (Canon EOS 60D eller SONY NEX-6) og lurer på hvordan disse håndterer filstørrelser og maks opptakstid (video).

Så vidt jeg har skjønt, tar ikke minnekortene større filer enn 4GB på grunn av filsystemet. Det er greit nok, men da lurer jeg på: blir "klippene" mellom disse videofilene sømløse, eller vil det være et brudd i tid der?

I tillegg så har de en øvre grense på 30 minutters (29min 59sek) opptakstid, dette på grunn av en EU-lovgivning (?). Da lurer jeg på det samme, hva skjer etter denne tiden har gått ut? Stopper kamera bare å filme, eller deler det bare opp filene på nytt? Hvis det stopper helt, er det da en måte å starte igjen så fort at klippene blir sømløse?

Håper noen kan gi meg noen svar på dette, ettersom det har mye å si for hvilket kamera jeg til slutt skal gå for. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker så vil kameraet bli definert som et videokamera hvis det kan gjøre sømløse opptak på 30 minutter eller lengre. Og det er toll på videokameraer så man sparer noen hundrelapper på å begrense kameraet til under 30 minutter.

Ekte videokameraer vil gjøre sømløse opptak fordelt over flere filer.

Lenke til kommentar

Magic Lantern har jeg hørt om ja, men det fungerer vel bare på Canon 60D, ikke på Sony NEX-6? Noen som har erfaring med magic lantern på dette området?

Takk for svar, men er klar over at ekte videokamera gjør sømløse opptak. Spørsmålet mitt var hvordan disse to kameraene spesifikt forholder seg til dette?

Lenke til kommentar

Lange uklippete opptak er kjedelige. Del opp alle situasjoner du er i ved hele tiden flytte kamera og forandre utsnitt.

Ingen gidder å se lange kontinuerlige opptak.

Trenger du ha lange kontinuerlige opptak som f.eks. opptak av forelesninger osv. Kjøp deg et video kamera.

Lenke til kommentar

Dette var ikke særlig hjelpsomt, arthon. "Kjøp deg et videokamera"? Jeg har et fra før, og kan filme med det, men fordelen med å filme med en DSLR for eksempel er at du potensielt får en optikk som er overlegen den camcordere i samme prisklasse kan tilby. Jeg har lyst til å utforske muligheten for å filme på den måten, og hvis det går an å finne en løsning på opptaksbegrensningen så er jeg interessert i det. Det er også det jeg spør om, ikke hvorvidt du mener lange opptak er kjedelige, det er helt irrelevant.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Dette var ikke særlig hjelpsomt, arthon. "Kjøp deg et videokamera"?

Hvordan skal jeg vite at du har et video kamera?

Jeg satt også det i en sammenheng om hvorfor opptakstiden på et DSLR er totalt uinteressant.

Jeg har et fra før, og kan filme med det, men fordelen med å filme med en DSLR for eksempel er at du potensielt får en optikk som er overlegen den camcordere i samme prisklasse kan tilby. Jeg har lyst til å utforske muligheten for å filme på den måten, og hvis det går an å finne en løsning på opptaksbegrensningen så er jeg interessert i det. Det er også det jeg spør om, ikke hvorvidt du mener lange opptak er kjedelige, det er helt irrelevant.

Hvis du hadde vært oppmerksom på hvor ofte det er "Noobs" tråder her hvor folk har bekymring rundt opptaks-tiden på DSLR video så hadde du reagert anderledes.

Du forteller heller ikke i førsteposten hva du skal med lang opptakstid. I alle tilfeller så får du bare et sekund eller to avbrudd før du kan filme videre.

Det virket jo heller ikke i førsteposten din som du hadde noen ide om å redigere videoene dine.

Hva folk skal med den lange opptakstiden er helt uforståelig. 30 minutter er en fjerdedel av en to timers spillefilm. :hrm:

Det er veldig mange andre problemer og problemstillinger angående å bruke DSLR som video kamera som man kan spørre om. DSLR egner seg dårlig til video opptak.

Kjøp deg heller en Panasonic GH3 hvis video er det viktigste med å kjøpe et alternativ til et video kamera.

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke her for å krangle med deg arthon. Jeg vil bare ha svar på det jeg faktisk spør om. At du syntes det er uforståelig at folk vil ha kamera med lang opptakstid osv er greit det, men det hjelper ikke meg. :)

Ja hadde jeg hatt råd til GH3 hadde jeg nok valgt det. :) Men som jeg også skrev i første posten står det nå mellom EOS 60D eller NEX-6. Og da lurte jeg på hvordan opptakstidsproblematikken var på disse to kameraene. Hva jeg skal med mer enn 30 mins opptak er vel egentlig irrelevant, men for å legge alle kortene på bordet, så skal jeg filme en revy (som en enkameraproduksjon). Jeg har et videokamera fra før, men trenger et nytt stillbildekamera (NEX-6 eller 60D) og da har jeg lyst til å prøve å bruke det til å filme revyen (fordi det er høyere bildekvalitet, også i lite lys, på disse enn på videokameraet). Og ja, jeg skal uansett redigere innholdet etterpå.

Så, så vidt jeg skjønner, så går dette an å omgå med en 3.-parts firmware på EOS 60D, men hva med til NEX-6? Fins det lignende alternativer til det? og gjelder de samme GB- og tidsbegrensingene på dette kameraet?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...