Gå til innhold

Krav på perm. fra fulltidsjobb for å utføre aktivteter til et annet studie

Studenten!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan det er dersom man er ansatt på fulltid nå, men ønsker å samtidig ta et fulltidsstudie ved siden av.

Studie jeg har lyst til å ta ved siden av full jobb har noen (men ikke så utrolig mange) oligatoriske krav.

Så jeg lurer på; er det mulig for meg om å be min overordnede (jeg jobber i offentlig sektor) om permisjon/fri fra jobben når jeg må på de obligatoriske arbeidskravene for å bestå studiet?

Det er først og fremst snakk om noen få seminarer/kurs, i tillegg til selve eksamensdagen (to-fire eksamener per semester). I tillegg kommer enkelte praksisopphold, men disse er det nok ikke så mange av.

Jeg kan jo ta ut ferie under praksisperioder osv. Men har jeg krav på at arbeidsgiver gir meg perimisjon for å utføre krav til studiet som er på dagtid?

Jeg tenker at jeg sikkert kan "ta igjen" en del av arbeidet på kveldstid også...

Hva har jeg rett til iht gjeldende lovgivning?

På forhånd takk.

NB! Er klar over at jeg kan slutte i jobb og bli student på heltid, ettersom det er et heltidsstudie jeg har tenkt meg på. Men det ikke et alternativ; jeg øønsker å jobbe full stilling selv om jeg studerer ved siden av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Og takk til dere som svarte.

Nei, den utdanningen jeg tenker på er egentlig ikke i tilknytning til den jobben jeg har nå; det er en helt annen studieretning; et helt nytt grunnstudie. :/

Ser dårlig ut etter dette altså...

Jeg trenger egentlig ikke betalt fri. Heller ikke trenger jeg fri til å dra på forelesning etc. Det studiet jeg tenkte på var profesjonsstudiet i psykologi i Oslo. Det eneste jeg trenger fri til er praksis og lignende obligatoriske oppmøtekrav. Alt av lesing og eksamensforberedelser, oppgaveskriving kan jeg egentlig ta på kveldstid etter jobb...

Og så lurte jeg på en ting til, som jeg skal spørre om på vegne av en venn, tenker å ta det i samme slengen.

Han vurderer å starte på jusstudiet, for å utdanne seg til jurist. Så lurer han på at dersom han tar en politiudanning etter det (Politihøgskolen); anses det for et slikt studie som har så nær sammneheng med det han gjør at han kan få perm fra jobben for dette? Eller kommer det helt an på hvilken stilling han ender i etter at han har fullført studiet? Jeg tenker slik at dersom han ender opp som arbeidende i et forsikringsselskap, så vil jo ikke politiutdanningen ha en så nær sammenheng med jobben hans. Hvis han derimot ender opp som en politiadvokat, så tenker jeg det er mer naturlig å se på politudanningen som relevant for jobben. Men uansett vil jeg tro at politiutdanningen er relevant for jurister...

Håper dere kan hjelpe til litt her også.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det? I sikkert 98% av tilfellene vil de to utdannelsene være totalt urelevante for hverandre. Selv for en politiadvokat vil nok politihøyskolen være relativt urelevant vil jeg tro.

Ser at jeg kanskje har formulert meg litt galt her.

Men det jeg tenkte var jo at som politiadvokat så er jo en stor del av arbeidet ditt å jobbe men politiet, etterforskere osv. Kan kansje være greit å ha litt peiling på politirett da...

Men jeg skjønner jo at ikke alt med jussen er politirett, og ikke alt i politiet er juss...

Lenke til kommentar

Ser at jeg kanskje har formulert meg litt galt her.

Men det jeg tenkte var jo at som politiadvokat så er jo en stor del av arbeidet ditt å jobbe men politiet, etterforskere osv. Kan kansje være greit å ha litt peiling på politirett da...

Men jeg skjønner jo at ikke alt med jussen er politirett, og ikke alt i politiet er juss...

Det er vel ikke noe som heter "politirett", men strafferett. Grunnutdanningen til politiet inneholder noen få juss-fag, men ikke i nærheten av nok juss til at det har noen effekt på en som har fullført en jussutdannelse. Det er helt sikker ulike kurs som mer enn gjør opp for dette dersom personen skulle mange noe.

Lenke til kommentar

"politirett" er såvisst et fag (avhengig av hvordan man definerer "fag", riktignok). Spesiell forvaltningsrett, på linje med miljørett, velferdsrett, helserett osv. Politiet gjør betydelig mer enn å jobbe direkte opp mot (potensiell) straffing av kriminelle, de er også statens primære makthåndhevere, og statens utøvelse av makt mot borgerne er selvfølgelig (strengt) regulert av rettsregler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...