Gå til innhold

tastatur

knert

Anbefalte innlegg

nå for tiden er en datamaskin for gammel om den er kjøpt i går.. helst bør man oppgradere to ganger for dagen..

men en ting "klarer" jeg ikke bli kvitt: det gamle og slitne tastaturet mitt fra de gode gamle DOS-dagene.

jeg klarer ikke for alt i verden og se nytte-verdien i disse nye og hippe hurtigtastene!

det er hurtigtaster for lyd, påkobling på internett, utløsing av CD-ROM..

og på et tastatur er det for svarte hurtigtast for og starte kalkulator på maskinen!

og alt dette tullet her kan man for svarte starte ved hjelp av litt navigering med musa, og min er foresten ganske moderne og optisk.. ikke trådløs da, jeg holder litt igjen på fortiden. :)

så jeg holder meg til det tastaturet som jeg har brukt i alle år.. og som har vist at det tåler en støyt...

hvor mange brukere her inne på forumet er det egentlig som bruker de forferdelige hurigtastene? hadde jeg hatt mulighet, skulle jeg personlig tuppet dere alle bak med deres eget tastatur! :woot:

med vennlig hilsen kenny uten hurtigtaster

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min mening og hurtigtaster? BAH, drit å dra, har ikke kommet til å bruke det uansett. Greit nok, jeg har et nytt tastatur type keytronic (kongen på haugen av tastatur spør du meg) som er svart. kostet vel noen kroner ekstra da jeg skulle ha det svart men bortsett fra det er det vel "billigtypen" og tror det sitter mange med hurtigtaster men tror bare en brøkdel faktisk BRUKER skjiten :)

Lenke til kommentar

Kan ikke fordra hurtigtaster.

Hadde jeg hatt valget mellom to tastatur som var identiske bortsett fra at det ene hadde hurtigtaster og det andre var uten, så hadde jeg utvilsomt gått for det sistnevnte. Tror pokker meg jeg hadde betalt et par kroner ekstra for det også.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt valget mellom to tastatur som var identiske bortsett fra at det ene hadde hurtigtaster og det andre var uten, så hadde jeg utvilsomt gått for det sistnevnte. Tror pokker meg jeg hadde betalt et par kroner ekstra for det også.

Noen grunner til det?

Ser ingenting galt i hurtigtaster. Bruk dem og nyt dem, eller la være å bruke dem uten å klage.

Jeg er en av "tullingene" som bruker disse geniale knappen. De knappene jeg hovedsakelig bruker er volumknapp samt mute når feks telefonen ringer. Å "rulle" nedover siden med scroll knapp på tastaturet er noe jeg også bruker ofte.

Nye tastaturer står ofte i stil til resten av maskinen, og for enkelte betyr det mye.

Lenke til kommentar

Ahh.. Endelig flere som deler mitt syn på tastaturer. Jeg har i alle år også brukt et standard AT tastatur fra keytronic med stor AT-plugg med ps2 konverter. Kjøpte i sommer et nytt ett fordi jeg syntes det var på tide.

Dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...18&GrpID=2&s=pl kjøpte jeg meg.. det har to knapper mere enn det jeg liker/trenger. Ellers er dette tastaturet å anbefale. Alle tastene er på plass der de skal (spesielt "insert" og "delete" og ingen frivole stunts på å rearrangere tastene som på enkelte M$ tastatur).

Lenge leve de kryptiske tastetrykk. Det er som skomakeryrket, døende.

Lenke til kommentar

Ble særdeles misfornøyd da Logitech oppdaterte sitt "Deluxe Access"-keyboard, og Komplett ikke bytta ut bildet av produktet. Fra å være et solid brett med bare tre sånne ekstra-knapper, ble det et skikkelig cheap-o brett med idiotisk masse ekstra-dill!

Needless to say, det tastaturet må mamma og mine to småsøstre lide med.

Selv har jeg et utgammelt Mitsumi-brett til min primære bruksmaskin, og et Keytronic KT2100 (eller noe sånt) til min sekundære bruksmaskin. Har til og med et Keytronic KT1000 liggende.

Lenke til kommentar

Noen grunner til det?

Ser ingenting galt i hurtigtaster. Bruk dem og nyt dem, eller la være å bruke dem uten å klage.

Jeg er en av "tullingene" som bruker disse geniale knappen. De knappene jeg hovedsakelig bruker er volumknapp samt mute når feks telefonen ringer. Å "rulle" nedover siden med scroll knapp på tastaturet er noe jeg også bruker ofte.

Nye tastaturer står ofte i stil til resten av maskinen, og for enkelte betyr det mye.

Det blir rett og slett for "dillete" for meg. Scrolle kan jeg gjøre med musa, eller ved å bruke pil opp/ned, pageup/pagedown på tastaturet. Volumkontroll har jeg utenom, og jeg slipper å bekymre meg over å komme borti "shop"e knappen i tide og utide. Liker heller ikke å ha henvisninger til spesifikke programmer som "MSN", "Outlook", "Internet Explorer" osv. Dette er jo selvfølgelig bare pirking, men det er ikke med på å gjøre saken bedre.

I tillegg sitter det nok litt igjen fra gamle dager, da en kompis hadde fått seg et tastatur med hurtigtaster. Ofte var det ikke mulig å trykke ned mer enn to knapper om gangen får PC-speakeren begynte å synge. Husker vi spilte GTA hvor stakkaren til stadighet kjørte rett i veggen fordi det ikke var mulighet for å svinge til høyre samtidig som du kjørte med håndbrekket inne. Dette har sikkert bedret seg i det siste, men det får meg likevel ikke til å gå til innkjøp av et slikt tastatur.

Samtidig synes jeg et keyboard uten hurtigtaster er generelt mer stilrent, på samme måte enkelte foretrekker stilrene Lian Li kabinetter, mens andre liker flashy kabinetter fra Thermaltake.

Jeg liker også tanken på at jeg betaler for kvaliteten på tastaturet, ikke for antallet fænsi knapper det blir levert med.

Til slutt vil jeg gjerne si at jeg ikke anser deg eller andre brukere av slike tastatur som tullinger, selv om dere sitter med tastatur som er ganske så tullete.

Lenke til kommentar

Det man vil ha av hurtigtaster for start av programmer i windows kan stilles inn på Ctrl+Alt+[bokstav].

I gamle DOS dager hadde hver F-tast fire funksjoner (i kombinasjon med Ctrl/Alt/Shift). I dag brukes de knapt til annet enn hjelp, som man ofte er så uheldig å komme borti når man skal trykke ESC. (spess. på laptoper.) Dermed popper det opp (med flere sekunders forsinkelse) et schvært vindu, i steden for den ønskete efekten at en dialogboks forsvinner.

Hvorfor skal man lage tastaturer med massevis av ekstra knapper når man har 12 knapper som ikke brukes fra før?

På laptoper brukes F-tastene til å styre volum, bytte til TV-ut, lysstyrke, osv, men da i kombinasjon med en Fn-knapp, så man fortsatt sitter der med nærmest ubrukte F-taster.

Hadde dem brukt samme resursene på å utvikle software som utnytter eksisterende knapper, i steden for å lage flere knapper, hadde vi sikkert hatt noen fantaastiske funksjoner!

På musa skulle jeg derimot likt flere knapper. (5 programerbare er for lite)

-pg

uten hurtigtaster

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...