Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc henger seg under oppstart og under spill

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en komplett-pc Desember 2012 og har fortsatt problemer.

Problemene startet 3dager etter jeg mottok maskinen.

I starten så hang maskinen seg etter alt fra 20-60 min inn i hvilket som helst spill og feilen har kommet og gått sånn av og til.

Jeg har sendt maskinen inn til reperasjon hos komplett 2 ganger i løpet av de siste 2 månedene, men der blir jeg fortalt at de ikke finner noen feil.

I denne perioden når jeg sendte inn maskinen til reperasjon så kunne det gå 2 dager uten noen feil og frykter at den "heldige" perioden var når maskinen var inne til reperasjon.

Følgende er testet hos komplett på 2 forskjellige dager:

Memtest

HDtune

Furmark 24h

Prime95 24h

Spill 24h

Reboot

Feilen har gradvis forverret seg etter den har vært inne på reperasjon.

De siste type feilene som har oppstått regelmessig de siste dagene er:

Maskinen henger seg etter 2-3minutter inn i et dataspill(her var det opp mot 60min tidligere). Får helt går skjerm og ingen feilmeldinger. Må ta hard reset. Hvis jeg reseter maskinen kan det samme skje og gjenta seg 2-3 ganger før den fungerer helt som den skal og det vil ikke skje noe feil resten av dagen, selv om dataspillet står på i 6timer+. Når først maskinen har kommet i gang som over, kan man restarte, slå av maskinen og slå på maskinen uten problemer innen den samme dagen.

Neste dag når datamaskinen har stått ca. 12timer avslått vil det samme gjenta seg som forklart over helt til feks. den tredje reeboten der alt fungerer som det skal.

Har ikke oppdaget at maskinen henger seg ved å kun være i windows rett etter oppstart.

En annen feil som kommer i tillegg helt tilfeldig, er at rett etter oppstart der reklamen om hovedkort osv kommer, vil det oppstå flere ruter på skjermen med mange horisontale hvite streker på. neste skjermbilde er med to vertikale søyler med hvite streker i og det siste skjermbildet der det står: starter windows, vil skjermen bli svart og hele maskinen henger seg.

Det er ganske frustrerende når de ikke finner noen feil hos komplett men det skjer her hjemme.

Det jeg har prøvd her hjemme er: oppdatere skjermkortdriver, prøve andre strømkabler og andre sjermer til ingen nytte.

jeg kan ikke mye om datamaskiner men jeg trur det kan være noe med skjermkortet. Kan det være noe som lader seg ut i løpet av den tiden maskinen står i ro over natten ?

Datamaskinen består av:

Windows 7 Professional 64-bit

Silver Power SP-S750 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard, 4x 6+2pin

PCIe, 12x SATA, 7x Molex

ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD

ATX, X79, 8xDDR3, 3xG3-PCIe-x16, SLI/CFX, SATA

6Gb/s, USB 3.0, UEFI, BULK

Intel® Core i7-3820 Processor

Socket-LGA2011, Quad Core, 3.6Ghz, 10MB, Boxed, no

fan included

Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler

Socket 775/1155/1156/1366/2011, AM2/AM2+/AM3,

1700 RPM, 74.4 CFM, 120mm Vifte

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB

Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

PCI-Express 3.0, "VAPOR-X GHz Edition",

DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI, DisplayPort

Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555MB/525MB/s read/write,

85k IOPS(4k aligned), w/bracket

Samsung DVD±RW Writer, SH-224BB

SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, DVD+RW: 8x,

DVD-RAM: 12x, Bulk, BLACK

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det høres ut som en grafikkfeil, spesielt når det skjer når du spiller.

Jeg er ikke imponert over servicen på komplett rundt feil, de har sine fastlåste rutiner og nekter å ta imot innspill av betydning for feilen. Siste gang hoppet jeg over komplett og fikk ny rett fra produsent men da var det en kjent produksjonsfeil og selv om dette ble informert et titalls ganger til komplett så gadd de ikek sjekke dette ut selv og prøvde alt annet, selvsagt uten hell siden feilen var kjent og komplett ikke testet mot den kjente feilen.

Fjern bloatware som følger med pc, oppdater drivere og bios/uefi, sjekk problemrapportene i windows for å se hva som har krasjet.

Vet ikke hvordan komplett tester, men antar de tar ut harddisker og tester dem i egen testmaskin osv og at de ikke tester maskinen samlet.

Lenke til kommentar

jeg har den nyeste skjermkortdriver.

SMBIOS-versjon 2.7

BIOS-versjon/-dato American Megatrends Inc. 0302, 08.05.2012

Litt usikker på hvordan man oppdaterer bios men det skal jeg prøve ut.

Har ikke prøvd 1 og 1 ram om gangen, skal prøves ut.

Det jeg prøver ut i dag får jeg nok ikke svar på før i morgen etter som problemene skjer de første gangene tidligst på dagen?

Lenke til kommentar

I windows nede til høyre hjørne er det et flagg som heter: Løs PC-problemer. Der oppdaget jeg en melding om 11 feil angående videomaskinvare feil som vist på bildet under. Kan dette være årsaken?

i26af4.jpg

Endret av nosion
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har også hatt problemer med at det henger seg i spill osv etter at jeg har oppdatert skjermkortet. Og siden du har amd ( som jeg også har ) Kan det hende det er i driveren feilen ligger i. Med andre ord, prøv å kjør tilbake til den forrige driveren. Jeg fikk ihvertfall problemet først når og oppdaterte. Og jeg satt med 35 fps i crysis 3 på MAX settings.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

Jeg har oppdatert skjermkortdrivere til nyeste

Oppdater BIOS til nyeste versjon 3305

Prøvd en annen dataskjerm

Jeg har også formatert datamaskinen 2 ganger i løpet av de siste 2 mndene.

Problemet er fortsatt det samme og pcn hengte seg nå nylig under et spill i første oppstart i dag.

Måtte ta en hard reboot.

(Jeg hadde det samme porblemet med eldre drivere til skjermkortet)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Komplett har vel lange garantier og du har uansett reklamasjonsrett, så isteden for at du skal bruke tid på ukjent feil så la de svette over den.

Lenke til kommentar

Problemet der er vell at de ikke finner noen feil når de tester den... veldig merkelig det der.

De må nesten tru at jeg lyver om problemet mitt her.

Under oppstart får jeg noen ganger bilder som det under her:

1396271.jpeg

Andre ganger kan det være grønne søyler som går vertikalt nedover skjermen.

De forsvinner når windows har startet opp, men datamaskinen kan også fryse seg før dette skjer.

Noen ganger går det bra noen ganger ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Striper og artifact er vel typiske skjermkort/gpu feil men det kan vel teknisk sett være alt fra hovedkortsocketen til annet mellom skermkort og skjerm.

Lenke til kommentar

Sist gang jeg opplevde lignenede feil som beskrevet i første post, så var det minnebrikken som ikke tålte dual-channel.

Men ifølge bildet som du har postet så ser det ut som GPU som er problemet. Det enkleste å få dette bekreftet er å teste maskinen med et annet grafikk kort hvis du har tilgang til dette. Eller teste maskinen kun med 1 minnebrikke som nevnt tidligere.

Ellers kan du prøve å oppdatere grafik-bus driveren som er i north bridge chipset og se om det blir bedre.

Endret av Grandmaster Gamer
Lenke til kommentar

jeg har den nyeste skjermkortdriver.

SMBIOS-versjon 2.7

BIOS-versjon/-dato American Megatrends Inc. 0302, 08.05.2012

Litt usikker på hvordan man oppdaterer bios men det skal jeg prøve ut.

Har ikke prøvd 1 og 1 ram om gangen, skal prøves ut.

Det jeg prøver ut i dag får jeg nok ikke svar på før i morgen etter som problemene skjer de første gangene tidligst på dagen?

Jeg hadde også et problem tidligere der pcen hengte seg i spill i en periode før den begynte å gå igjen. Komplett fant ingen feil hos meg heller, men jeg tok ut skjermkortet mitt og satt i et annet jeg fikk lånt av en kompis, da forsvant problemene mine, så det viste seg at det var feil med kortet mitt. Prøv å bytt skjermkort i pcen din å se om problemet er der enda :)

Lenke til kommentar

Hei!

Leverte inn pcn når til komplett for reperasjon med en beskrivelse for hvordan man skulle lokalisere feilen og nå fant de endelig feilen. Det er skjermkortet som var problemet og dette er nå erstattet.

oppdaterer hvis det skulle være seg slik at problemet fortsatt oppstår. takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...