Crusis Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg ser at dette viser som info Pci Express 2.0 Vil dette kunne støtte et Radeon 7970 skjermkort, iogmed at det står Pcie 3.0 som krav, eller må jeg kjøpe nytt hovedkort ? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det vil støtte 7970. PCI-e er bakoverkompatibelt så det byr ikke på noen problemer. PCI-e 3.0 har større båndbredde enn 2.0, men for deg har ikke det noe å si. -Deluze Lenke til kommentar
Crusis Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Tusen takk Men kjapt, tror du et nytt hovedkort vil utnytte 7970 enda bedre, grunnet høyere båndbredde som du skrev, eller behøver jeg ikke oppgradere skjermkort..enda iallefall? Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Det vil holde lenge med PCI-E 2.0, og du vil nok ikke klare å utnytte det noe bedre nei. Mao, behold kortet du har og bruk pengene på noe annet Lenke til kommentar
Crusis Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Takker dere begge for hurtige svar, setter pris på det. Da bruker jeg pengene på nyere, raskere og mer minne, samt muligens en ny cpu:) Jeg har 8gb Corsair 667 ddr3 minne nå, og en Intel 2500k sandybridge cpu. Kjøper 32 gb 1855 mhz ddr3, samt en i7-3770K. Dette sammen med nytt skjermkort bør rocke en del bedre tenker jeg Endret 17. februar 2013 av Crusis Lenke til kommentar
Andey- Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Høres ut som en mye bedre plan Lykke til! Endret 17. februar 2013 av Andey- Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Om det er spilling du driver med vil en i7-3770K være penger ut av vinduet. I enkelte spill kan du kanskje tjene en skarve fps eller to, men det er absolutt ikke verdt det. Bruk heller noen hundrelapper på en ny kjøler til prosessoren og overklokk denne til 3,5-4,0 GHz om prosessoren din er en flaskehals (noe jeg har mine tvil om). Igjen, om du spiller er 8 GB mer minne enn du har behov for og mer minne er penger ut av vinduet. Om du derimot faktisk bedriver redigering av film, eller 3D-renderding er mer minne en fin ting. Da er også en ny prosessor mer aktuelt, men da er det LGA-2011 plattformen som er plassen å titte. -Deluze Lenke til kommentar
Crusis Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Blir lettere forvirret nå. Ok, min kjøler er Noctua NH-D14. Jeg kan klokke rimelig bra opp hvis jeg vil. Ny Cpu er absolutt ikke et must, tenkte først nytt skjermkort og mer minne, og det balset på seg. Men kan absolutt vente med ny cpu. Men uansett vil vel mye kjappere minne på 1855mhz være betydelig mindre flaskehals enn 8gb 667 mhz? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Med en Noctua NH-D14 trenger du ikke mer kjøling. Hastigheten på minne har tilnærmet lik null å si for det vi snakker om her. Om du hadde vært en overklokkings- og benchmark entusiast hadde det vært annerledes. Du har 1333MHz minne som kjører på dual-channel som fører til at oppgitt hastighet er 667 MHz. Hvilket skjermkort sitter du med i dag? -Deluze Lenke til kommentar
Crusis Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Jeg har et Radeon 6950 2gb kort. Er fornøyd egentlig, men sitter med en Dell 30 Ultrasharp, og ønsker ha stabil framerate i 2500x1600, Ser at 7970 ligger godt over dobbel ytelse. Men, la oss si jeg dropper cpu pluss minnet..et 7970 3gb vil vel uansett merkes rimelig bra i spill regner jeg med, sammenlignet med 6950..Benchmarks viser jo en verden i forskjell.. Endret 17. februar 2013 av Crusis Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 På en slik oppløsning vil du helt garantert oppleve en stor forskjell ja, og da vil det være en god oppgradering i mine øyne. Minne ville jeg som sagt ikke brukt penger på, og prosessor ville jeg først ha vurdert når denne faktisk blir en flaskehals. Uansett ville jeg ikke ha byttet ut en Sandy Bridge med en Ivy Bridge. Nå kommer snart Haswell, men det blir nok ikke det store ytelseshoppet her heller uten at jeg kan si det sikkert (jeg har vært mer eller mindre borte fra HW rykter det siste halve året). -Deluze Lenke til kommentar
Crusis Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Ja, etter å ha lest en del både på tomshardware og firingsquad, samt her inne, ser jeg på tester og slik at ny cpu er meningsløst nå, samt at ny minne er ubetydelig i forskjell. Dessuten støtter jo ikke win 764b Home Premium utgaven mer enn 16 gb. Så da sparte du meg for en god del peng tross alt, det er bare å takke deg for det:) Da blir det i dagene fremover et nytt skjermkort, 7970 kort, hvilket merke vet jeg ikke enda, men antagelig Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB. Noen sier dette har låste spenninger, men jeg kommer ikke til å overklokke noe særlig, om enn noe i det hele tatt. Endret 17. februar 2013 av Crusis Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Stemmer, i5-2500K er en knakende god prosessor fremdeles, så det er svært lite å hente der. Alltid hyggelig å hjelpe til Overklokking av skjermkort har jeg aldri satt meg inn i, så låste spenninger og annet er ikke mitt felt. Nå er det veldig lenge siden jeg leste tester av 7970 kortene, men med mindre hukommelsen svikter fullstendig så er Gigabytes "Windforce", MSIs TwinFrozr og ASUS' Direct CU II alle tre gode kjølere på det kortet. Dog ville jeg ha tatt den tiden det tar å lete opp noen tester for å dobbeltsjekke meg. Det som er litt vanskelig når det kommer til støy er at de færreste har like testprosedyrer, så det ofte vanskelig å vurdere støynivået på ulike kort opp mot hverandre med mindre samme testside har testet kortene. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå