Tim Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Hei Nå har jeg et par spørsmål vedrørende Angrefristloven Jeg sitter her å lurer på hvordan denne egentlig fungerer! =========================================== Et eksempel: Jeg har en pc med Geforce 2. Velger å kjøpe meg et Radeon 9700 PRO kort for jeg skal spille noen nye spill! Men når jeg mottar kortet så er jeg ikke fornøyd med ytelsen! Jeg har testa og brukt 9700 PRO kortet i 3 dager, og det er 5 dager siden jeg bestilte kortet! Kan jeg da velge å bruke Angrefrisloven og så sende kortet tilbake og få igjenn ALLE pengene? Hvor lang tid har man på seg, starter den å telle de 14 dagene når jeg BESTILLER kortet, eller når jeg henter det ut? Når stopper den dagene? Når butikken har mottatt angreforespørsel, eller når DE har mottatt produktet? ===========================================0 Hvis jeg kjøper meg et svinedyrt skjermkort på elkjøp, drar hjem, spiller Halflife 2 i 1 uke med deg, og så går tilbake og sier "jeg er ikke fornøyd! Jeg vil ha pengene tilbake!" Kan jeg gjøre dette? Er det ulovlig? Kan de nekte? Tim[/b] Lenke til kommentar
It's me Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Elkjøp går ikke under angrefristloven, men de har sin egen garanti som gjør at du skal få alle pengene tilbake, ja. Angrefristloven er hvis selger kontakter kjøper, eller såkalt "fjernsalg", feks via internett. Du har da 14 dagers angrerett, hvis gjennstanden er i tilnærmet samme stand som da du mottok den. De 14 dagene regnes fra dagen du mottar varern. Om de da mener dagen du får den på postkontoret, eller dagen du henter varen skal jeg ikke si meg sikker på. Det er iallfall ikke dagen de sender pakken. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Så da kan jeg 28 september bestille meg et 9800 Pro, runde Halflife 2 et par ganger, og så angre kjøpet? Sålenge jeg leverer det tilbake plettfritt?! Må jo være en hel haug med folk som utnytter dette? Lenke til kommentar
chil Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 er nok ikke en hel hau som utnytter det nei hvem gidder liksom å stresse og sende tilbake ting hele tia bare for å være eier av noe nais utstyr noen få dager. desuten koster jo porto avgifter osv.. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så da kan jeg 28 september bestille meg et 9800 Pro, runde Halflife 2 et par ganger, og så angre kjøpet? Sålenge jeg leverer det tilbake plettfritt?! Må jo være en hel haug med folk som utnytter dette? 1. Ja, det kan du. Men du taper selvfølgelig en del penger i porto. Porto to veier blir vel minst 200kr. 2. Det er sikkert noen som utnytter det, men slik er nå lovene, og de må butikkene holde seg til. Det er en del jobb for kjøper å kontakte butikk, ordne med sending m.m, så jeg tror ikke så mange gidder. Det er jo også ganske krise hvis man ødelegger en ting man har kjøpt og egentlig ikke hadde penger til denne varen. Man må også ha pengene i utgangspunket. Jeg ser det som en sikkerhet, og tviler på at mange utnytter denne. Annerledes med elkjøp, for det er mye letter å gå personlig til butikken å klage. Der kommer nok jeg til å "utnytte" garantien deres noen ganger. Blant annet under OsloLAN hvor jeg ønsker meg en ny cdbrenner. Lenke til kommentar
dkvam Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så da kan jeg 28 september bestille meg et 9800 Pro, runde Halflife 2 et par ganger, og så angre kjøpet? Sålenge jeg leverer det tilbake plettfritt?! Må jo være en hel haug med folk som utnytter dette? bare folk med for lite penger , for mye tid , øye for svindel og sans for krangel! 8) Lenke til kommentar
Tim Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Så de betaler ikke porto? Men hvordan fungerer dette på Elkjop og i fks vanlingile IT butikker? Har vel samme loven der? Da er det ingen ekstra avgifter eller porto! Kan jo bare si at jeg ikke noe ekstra ytese! Og ikke vet hvorfor. Hvis de da sier at jeg har for treg prosessor, så kan jeg bare si det viste jeg ikke, jeg angrer og får tilnake pengene? Lenke til kommentar
t3p0s3 Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Som sagt før: http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html Lenke til kommentar
It's me Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så de betaler ikke porto? Men hvordan fungerer dette på Elkjop og i fks vanlingile IT butikker? Har vel samme loven der? Da er det ingen ekstra avgifter eller porto! Kan jo bare si at jeg ikke noe ekstra ytese! Og ikke vet hvorfor. Hvis de da sier at jeg har for treg prosessor, så kan jeg bare si det viste jeg ikke, jeg angrer og får tilnake pengene? Tenkt litt med hjernen da mann. Tror du at feks. Komplett.no gidder å betale portoen når du ikke gidder å beholde en vare? Jeg siterte loven om angrerett tidligere i topicet. Les den, og du bør skjønne at den ikke gjelder "vanlige" butikker. Loven gjelder fortsatt "fjernsalg", eller når selger kontaker deg. Feks telefonselger. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Jeg siterte loven om angrerett tidligere i topicet. Les den, og du bør skjønne at den ikke gjelder "vanlige" butikker. Så det er ingen angrerett hvis jeg kjøper meg et lydkort hos Spaceworld? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Jeg siterte loven om angrerett tidligere i topicet. Les den, og du bør skjønne at den ikke gjelder "vanlige" butikker. Så det er ingen angrerett hvis jeg kjøper meg et lydkort hos Spaceworld? Stemmer. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Elkjøp er en veldig fin ting. Dengang jeg bodde i studentkollektiv "kjøpte" en av oss en playstation 2, lånte en prosjektør på skolen og vi spilte en måned. Deretter leverte han den, så var det nestemann sin tur vi hadde det veldig gøy i flere måneder. Selvfølglig endte det med at en var for sen med å levere og dermed måtte han leve på knekkebrød til neste studielåns utbetaling, gøy for oss kjedelig for han. Lenke til kommentar
Tim Skrevet 15. september 2003 Forfatter Del Skrevet 15. september 2003 Serriøst? Hva sier de når du kommer med Playstationen og sier du angrer da ? :PFortell! Lenke til kommentar
capy Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Så da kan jeg 28 september bestille meg et 9800 Pro, runde Halflife 2 et par ganger, og så angre kjøpet? Sålenge jeg leverer det tilbake plettfritt?! Må jo være en hel haug med folk som utnytter dette? bare folk med for lite penger , for mye tid , øye for svindel og sans for krangel! 8) bra sakt! men om du føler deg lurt, så er det bare å bytte. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 15. september 2003 Del Skrevet 15. september 2003 Serriøst? Hva sier de når du kommer med Playstationen og sier du angrer da ? :PFortell! De sier "Å ja. Synd at du ikke likte den da. Snakkes!" eller noe i den dur. Det at Elkjøp har det slikt er et meget genialt triks, iogmed at få utnytter det. Derimot er det mange som kjøper produkter der som de egentlig aldri ville gjort, på grunn av at de kan alltids angre. Jeg skal selv kjøpe en mobil der nå snart for å teste den i 30 dager. Så leverer jeg den tilbake og bestiller fra en annen butikk hvis jeg likte telefonen. Synd for Elkjøp, bra for meg. Men hvis det ikke hadde vært for at telefonen koster *sinnsvakt* mye mer på Elkjøp så hadde jeg sikkert betalt 200kr mer og kjøpt den hos dem. Lenke til kommentar
Camo Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 det ble sagt at loven gjaldt kun ved fjernsalg, eller hvis selgeren kontaktet kjøperen. Faller webshops under denne kategorien? Lenke til kommentar
Junta Skrevet 18. september 2003 Del Skrevet 18. september 2003 det ble sagt at loven gjaldt kun ved fjernsalg, eller hvis selgeren kontaktet kjøperen. Faller webshops under denne kategorien? Det er ved kjøp fra webshop den gjelder, så svaret er ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå