tiur Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Vurderer å kjøpe et av disse objektiveme brukt. Vil 1,4 versjonen være verdt det om en tenker på mindre dybdeskarphet, eller blir ikke all verden forskjell på disse to? Endret 17. februar 2013 av tiur Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Pris tatt i betraktning så er nok 1.8 versjonen et bedre kjøp, men ville vel også vurdert Sigma sin 85mm f/1.4 om du vil ha DOF'en og lysstyrken. Denne er meget skarp fra laveste blender Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Nei, det er ikke allverden forskjell på de. Litt er det da, spesielt i hjørnene, og på bokeh-kvalitet. Men for å se noe forskjell skal du skyte vidåpent, og på korte fokusavstander. Blender du ned, eller tar bilder av ting et stykke unna, viskes forskjellene fort ut. Ikke verdt den store prisforskjellen i mine øyne. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Har 85mm 1,4 AF-D, kan ikke si annet enn at det er ett syykt objektiv. Nei, det er ikke allverden forskjell på de. Litt er det da, spesielt i hjørnene, og på bokeh-kvalitet. Men for å se noe forskjell skal du skyte vidåpent, og på korte fokusavstander. Blender du ned, eller tar bilder av ting et stykke unna, viskes forskjellene fort ut. Ikke verdt den store prisforskjellen i mine øyne. Selvfølgelig men skal man blende ned hele tiden tar man fort bort noe av vitsen med å kjøpe slike objektiv. 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Her kan du se en sammenligning mellom 85mm F1.4 AF-D og den nyeste F1.8G'en. Bemerk at dette er 100% crops tatt i et laboratorium, men gir en god illustrasjon på forskjellene... Hadde en 85mm F1.4 AF-D en periode, hadde absolutt ingen betenkeligheter med å skyte på full åpning med den. Lenke til kommentar
tiur Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Takker for svar Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Kanskje du bør vurdere Samyang sin 85mm? Her er en sammenlikning mellom Nikon 85mm f/1.4D og Samyang 85mm f/1.4 fra samme siden som killswitch linket til. Det største minuset med Samyang sitt objektiv er at det er manuell fokus. Jeg bruker det ganske mye. Men så bruker jeg stativ en del også da. Det er fantastisk på f/1.4 også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå