Stigma Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Hei, Jeg har en litt eldre WD disk for en bærbar som jeg prøver å klarere for bruk på en PC jeg har reparert (en korrupsjon i parisjonstabellen der jeg måtte hente ut viktige filer via recovery, noe som gikk greit). Jeg scannet med HD tune og fant skadede blocks, men det er ikke fryktelig mange, og S.M.A.R.T status viser ok. Disken har lang power-on tid så jeg anntar at dette bare kan være normale slitasje skader. Jeg kjører nå en low-level format (write zeros) fra WD lifeguards applikasjonen (disken koblet som sekundr disk på en annen maskin). Det jeg lurer på er hvordan skadede sektorer skal rapportere etter denne low-level formaten. Skal de være "usynlige" for en scan som HD tune (full scan) kjører ettersom skadede sektorer skal være byttet ut etter low-level formaten eller vil en slik scan finne de samme skadede sektorene som da ikke lenger faktisk brukes av disken? Jeg vil bare ha en måte å sjekke i etterkant at disken er "ok for nå" med oppdagede skadede sektorer fjernet fra bruk. Det hadde også vært greit å ha en måte å kunne sjekke om ny skadede sektorer dukker opp. Disken kunne nok sikkert med fordel bli byttet, men det er ikke sikkert at prsonen jeg reparerer for synes det er nødvendig dersom den kan rimelig brukes en stund til. Jeg vet at vedkommende uansett kjører backup av sine viktige dokumenter så om disken plutselig ryker senere så ville det ikke være total krise. Kort sagt: Hvordan vil skadede sektorer vise i en scan etter low-level format, og hvordan kan jeg klarere disken som "ok for nå" etter low-level format? Takker for alle tips. -Stigma Endret 17. februar 2013 av Stigma Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Med WD LiveGuard kjører du en extended test for å søke etter og flagge skadede sektorer.. Kan også bruke "chkdsk /f /r" i cmd. Litt usikker på om den vil vise feil på sektorer som allerede er flagget. Uansett, hvis disken begynner å feile osv pga mange skadede sektorer betyr det gjerne at det er tomt for reserveblokker og da er det like greit å skaffe ny disk da du vil få mer og mer problemer med den. En ny disk ville kostet mindre enn jobben du har gjort til nå, om du anser tiden din som verdifull Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Bør være både enklere og rimeligere å skaffe en ny disk fremfor å knote med en gammel. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 De skal ikke vises. Disken gjemmer dem vekk. chkdsk vil vise dårlige sektorer som er gjemt vekk i filsystemet. Etter zero fill skal det nye filsystemet ha null dårlige sektorer. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 De skal ikke vises. Disken gjemmer dem vekk. chkdsk vil vise dårlige sektorer som er gjemt vekk i filsystemet. Etter zero fill skal det nye filsystemet ha null dårlige sektorer. Takker og bukker. Har nullet disken med produsentens verktøy nå, og tar en ekstra scan med HDtune nå for å sjekke - og så langt (ca 60% ferdig) er det nå ingen skadede sektorer synlig, så det ser ut til å ha fungert. Så lenge det ikke dukker opp ny skadede sektrer nå så klareer jeg disken for videre bruk for nå. Personen jeg reparerer for er godt godt innebefattet med at han kjører kontinuerlig backup på vitkige ting i tilfelle disken tar en turn for the worse... men hvem vet, disker oppfører seg ofte merkelig og denne kan sikkert like godt fortsette å fungere flott i åresvis fremover også. Takker for alle tips. Setter denne som løst for nå -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå