Mazeking Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg solgte en del fotoutstyr for et par år siden og trenger sårt et nytt kamera. Det kommer til å bli brukt for å ta bilder om natta, spektakulære bilder med vanskelige kontrastforhold, landskapsbilder og noe portretter. Med bakgrunn i dette, bør man da gå fort en eldre 5D som jeg går ut i fra at har bedre kontrastforhold eller skal man gå for 6D med bedre ISO? Hvilke synspunkter har dere på dette? Lenke til kommentar
egilh Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hvorfor går du utifra at 6D har dårligere kontrastforhold enn 5D mkII? Hvis du er ute etter best bildekvalitet og best ISO egenskaper så er 6D vært det selvsagte valget i mine øyne. Utifra de få kriteriene du har listet så vil den eneste grunnen til å gå for en 5DII være prisen. 1 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Hvorfor går du utifra at 6D har dårligere kontrastforhold enn 5D mkII? Hvis du er ute etter best bildekvalitet og best ISO egenskaper så er 6D vært det selvsagte valget i mine øyne. Utifra de få kriteriene du har listet så vil den eneste grunnen til å gå for en 5DII være prisen. Hei. Jeg hadde ikke lest meg skikkelig opp på 6D og så ikke før nå at den hadde fullformatbrikke. Skal til USA og ifølge veiledende priser der koster en 5D Mk II ca $2100 og en 6D ca $2000. Så nypris blir vel mer rettferdig sammenligning. Ser absolutt ut som om 6D har det jeg trenger her... Så var det dette med garanti da... Noen som vet om Canon har Worldwide garanti på sine kameraer? Objektivene går jeg utfra at har det... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Nei det har ikke Canon på kameraer kun innad eu/eos, kun L-objektiver har internasjonal garanti. Utifra det du skriver er nok 6D fornuftig, spesielt siden det skal kunne autofokusere i månelys. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg hadde ikke satset på å kjøpe kameraet i USA for den skarve tusenlappen eller to du kanskje sparer på det. Å få reparert det på garanti her i Norge kan bli vanskelig. Canon's L-objektiver har world-wide garanti. 5DII er en utgått modell, mens 6D er så og si helt ny. så veiledende pris på 5DII ikke er 'helt korrekt' - ser at f.eks. bh selger diverse 5DII pakker til en relativt god pris og hvis du evt. skulle vurdere å kjøpe ett nytt 5DII bør det være ett bra tilbud. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) spektakulære bilder med vanskelige kontrastforhold, Hvilke ISO-verdier tror du vil være i bruk her? Canon 6D er å forerekke over 5DII over hele ISO-skalaen. Sammenligner du med Nikon D600 så er 6D bedre på vanskelige kontrastforhold over ISO 1600, mens D600 er best under. Sjekk Measurements - Dynamic range Endret 17. februar 2013 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Hvilke ISO-verdier tror du vil være i bruk her? Canon 6D er å forerekke over 5DII over hele ISO-skalaen. Sammenligner du med Nikon D600 så er 6D bedre på vanskelige kontrastforhold over ISO 1600, mens D600 er best under. Sjekk Measurements - Dynamic range Typiske bilder er solskinn gjennom tåke, ekstremt motlys, værkontraster, nattbilder med lang lukkeråpning etc Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg hadde ikke satset på å kjøpe kameraet i USA for den skarve tusenlappen eller to du kanskje sparer på det. Å få reparert det på garanti her i Norge kan bli vanskelig. Canon's L-objektiver har world-wide garanti. 5DII er en utgått modell, mens 6D er så og si helt ny. så veiledende pris på 5DII ikke er 'helt korrekt' - ser at f.eks. bh selger diverse 5DII pakker til en relativt god pris og hvis du evt. skulle vurdere å kjøpe ett nytt 5DII bør det være ett bra tilbud. 6d koster ca 2099 dollar som blir ca 11500 norske. Man må opp til 15000 for å få tilsvarende her til lands. 3500 spart..... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Typiske bilder er solskinn gjennom tåke, ekstremt motlys, værkontraster, nattbilder med lang lukkeråpning etc For meg høres det ut som lav ISO. Stemmer det? Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 6d koster ca 2099 dollar som blir ca 11500 norske. Man må opp til 15000 for å få tilsvarende her til lands. 3500 spart..... Off topic: Jeg hadde en 7D som streiket rett før jul, det viste seg at lukkeren måtte byttes. Har sett mye at mark II og 7D har hatt disse problemene her på forumet (trolig da disse er populære og litt eldre). Jeg kommer heretter til å kjøpe alt av optikk + hus i Norge. Kanskje reprasjonen hadde komt på 500, jeg vet ei, men greit å ha alt på sin side som forbruker 2 Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg ville uten tvil godt for 6D. 5DmkII er et bra kamera (jeg har mkII og mkIII), men en merker at det er litt eldre. Det er veldig god på bildekvalitet og isoegenskaper, mens resten er veldig steinalder. Jeg tror jeg har bedre autofokus på mitt gamle 40D. Nye gadget som 6D har er kjekt å ha i tillegg:-) Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 ...Har sett mye at mark II og 7D har hatt disse problemene her på forumet ... ...Kanskje reprasjonen hadde komt på 500, jeg vet ei, men greit å ha alt på sin side som forbruker mkII tåler mye juling, det er robust og den eneste feil jeg har hatt med det er problem med minnekort og batterier ved lave temperaturer (-10 og under). Men begge har fungert når de har fått varmen igjen. 500kr for reparasjon var jo veldig billig. Lenke til kommentar
Rattata12 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) mkII tåler mye juling, det er robust og den eneste feil jeg har hatt med det er problem med minnekort og batterier ved lave temperaturer (-10 og under). Men begge har fungert når de har fått varmen igjen. 500kr for reparasjon var jo veldig billig. "jeg vet ei", aka jeg har ingen aning hva det ville kostet, Elkjøp + Serviceproffen ordnet dette for 0,- Den 7D'n hadde bikket 50 000 eksponeringer, det var fra 2010 og hendelsen intraff desember i fjor.... Endret 17. februar 2013 av Rattata12 Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Stod selv leeeenge og funderte på det samme... 6D har en utrolig kjip knappelayout og høyere pris. Valget ble vel egentlig tatt når jeg fant en veldig pent brukt 5DII til 5500,-... Er superfornøyd! Endret 17. februar 2013 av mannyboi Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Ja der fikk du mye for pengene. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 17. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Takk for alle innspill her. Som nevnt så kjører jeg ikke mye på veldig høy ISO. Så da finnes det kanskje andre alternativer? Hva med de virkelig eldre kamerane som 40D til 2500 på finn... Etter å ha solgt mitt 7D som skapte meg en helvettes masse fokuskrøll i kombinasjon med 17-55 USM IS, så sitter jeg kun igen med et 350D som jeg omtrent ikke bruker. Blir heller til at jeg svinser rundt med med Canonkompakten vi har her i hus. Den har i det minste full manuell kontroll alt. Vel nok om det. Nå skal far handle seg skikkelig kamera igjen og det er jo som alle vet OBJEKTIVENE som bildet projiseres igjennom så det å gjøre et godt kjøp på hus betyr at jeg får råd til mer L opptikk. 5D mk II til 5500 var jo ikke gæli da... Får snuse litt rundt selv på finn og foto.no Endret 17. februar 2013 av Mazeking Lenke til kommentar
Substitute Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Nå har jeg selv 350D - 40D - 5dMKII og mkIII. (jeg får ikke til å kvitte meg med de...) Jeg ville ikke ambefalt deg 40D uten at du ikke har råd til noe bedre. Det er et bra kamera, men alt for dårlige ISO egenskaper. Allerede over ISO 800 så synes jeg at det begynner å bli dårlig. Så overgangen fra 40D til 5dmkII var fantastisk. (bortsett fra autofokus). Min subjektive mening er at det var større overgang fra 40D til 5D enn det var fra 350D - 40D. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Etter å ha solgt mitt 7D som skapte meg en helvettes masse fokuskrøll i kombinasjon med 17-55 USM IS, Det hørtes svært merkelig ut, har aldri lest om noe lignende. Enten er det noe feil med objektivet, eller kameraet - så hvor lå feilen? Og hvorfor fikk du ikke fikset dette på garantien (normalt vil garantien dekke feil på kamera og objektiv)? Og hvis det er kameraet, hvor mye måtte du gå ned i pris for å selge det hvis fokusmodulen var defekt? Hvis du ikke var fonøyd med autofokusen på 7D så blir du garantert heller ikke fornøyd med autofokusen på 6D eller 5Dmk2 - 7D's autofokus blåser nok begge disse over fjellet.. Tor Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Nå skal far handle seg skikkelig kamera igjen og det er jo som alle vet OBJEKTIVENE som bildet projiseres igjennom så det å gjøre et godt kjøp på hus betyr at jeg får råd til mer L opptikk. 5D mk II til 5500 var jo ikke gæli da... Får snuse litt rundt selv på finn og foto.no Er et ras av 5Der som går billig nå om dagen, fulgte vel med i en liten måneds tid før jeg fant en god deal! Men pass på, de går RASKT unna... Som regel ila et par timer. Ang. autofokus så kommer jeg fra et 1D mark III, og joda, det er stor forskjell: men AFen på 5D er faktisk ikke SÅ dårlig som mange skal ha det til. Ved nattfotografering klarte jeg å fokusere på en av de sterkeste stjernene, og når jeg fotograferte hunden min klarte jeg absolutt å få noen keepers med MYE detalj i. Sant skal sies, etter å ha brukt både 5D2 og 1D3 om hverandre på et banekjøringsevent med bil, så merker man fort forskjellen. I bildene fra 5Den må jeg nesten velge bilder etter hva som er i og utenfor fokus, mens på 1Den så er fokus ikke et tema: den bare ER der, perfekt, nesten HVER gang. Det hele koker ned til hva du skal fotografere. Å kunne croppe såpass mye i 5Den (21 mpx) er helt fantastisk ifht 1D (10 mpx). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå