Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan det bli brann i en moderne kjøkkenvifte?

Anbefalte innlegg

Har lest at hvis man ikke renser filtre av og til og det samler seg opp fett, kan det bli brann i kjøkkevifa. Gjelder dette også moderne løsninger? Er det motoren som går varm og så tar fettet fyr? Er det evt. fordi motoren må jobbe hardere ettersom filtreret evt. delvis er tett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At motoren går varm og tar fyr kan nok skje, men før det skjer har man sannsynligvis merket at vifta ikke virker særlig bra. I huset vi kjøpte var det en eldre vifte i leilighet som ikke hadde vært leid ut på noen år som ikke gikk rundt, den lagde bare durelyder og svilukt...

Jeg antar at faren ligger like mye i avglemte kokeplater og tørrkokte gryter eller frityrgryter som tar fyr. Om varmen derifra slår opp i ei feit vifte og fettet i vifte og kanal tar fyr, kan ilden spre seg fort.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg antar at faren ligger like mye i avglemte kokeplater og tørrkokte gryter eller frityrgryter som tar fyr. Om varmen derifra slår opp i ei feit vifte og fettet i vifte og kanal tar fyr, kan ilden spre seg fort.

Så hvis man går fra vifta en dag og den står en dag uten at det er noe på komfyren som er varmt så er det liten sjans for at det skal ta fyr m.a.o.

Lenke til kommentar

Ja, sjølve vifta utgjer ein relativt liten brannfare.

Grunnen til at du skal reingjere regelmessig er slik at ein liten fille brann på kokeplata ikkje slår opp i fettet i ventilatoren og får spre seg til å bli ein stor brann.

Men som med alt anna elektrisk utstyr så skal det brukast under oppsyn, så å sette på vifta og la den stå å gå i lang tid utan oppsyn er ikkje å anbefale.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er litt bakvendt at det kravet kommer nå, men det er vel nå teknologien er der.

Jeg glemte ofte å skru av platene på gammelkomfyren med støpejernsplater og kjøpte derfor batteridrevet komfyrvarsler som piper om det blir varmt. Etter at jeg fikk keramisk komfyr hvor det lyser rødt i selve kokesonene når de varmer og en mindre rød flekk så lenge de har restvarme, har jeg aldri glemt å skru av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...