Gå til innhold

Er livsoppholdssatser under gjeldsordning for høye?

Gjeldsslave

Livsoppholdssatser  

13 stemmer

1. 1. Er dagens livsoppholdssatser under gjeldsordning for høyt?

Anbefalte innlegg

Man tar en helhetsvurdering på slike tilfeller ja. Hvis det ikke lønner kreditorene at du selger ditt hus på tvangssalg, vil du få beholde huset...

Da lurer jeg på en ting... får man beholde huset/leiligheten er nok sikkert avdragsfrihet ett "must" for de andre kredittorene enn banken da de uansett har sikkerhet i boligen.

Hva om renten skulle gå opp flere prosent i perioden... er det skyldner eller kredittor som får mindre da?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da lurer jeg på en ting... får man beholde huset/leiligheten er nok sikkert avdragsfrihet ett "must" for de andre kredittorene enn banken da de uansett har sikkerhet i boligen.

Hva om renten skulle gå opp flere prosent i perioden... er det skyldner eller kredittor som får mindre da?

Da kan skyldner eller kreditor åpne begjæring for endring av gjeldsordning. Hvor du enten må selge huset eller at dividenden mellom kreditorene forandres.

Lenke til kommentar

Jeg havner muligvis inn i en gjeldsordning, forsøker å komme i ordning med mine kreditorer nå, men sannsynligvis blir det en tvungen rettslig gjeldsordning for meg.

Jeg synes at de veiledende satsene er fine, og romslige. Jeg sier ikke NEI takk til 9.912,- (par, enkeltvis) hvis jeg får en gjeldsordning. Jeg syns dog det er viktig å være fullstendig ærlig og hvis jeg ser at jeg ikke har behovet for så mye, er jeg villig til å gå ned. husk å bemerk at dette er kun veiledende satser

Tror vi nok er ganske så enige her, og etter min erfaring, så er det nok ofte mer eller mindre delt skyld mellom kreditor og debitor. En gjeldsordning gir dermed debitor et forhandlingskort og ikke bare svartsyn pga endeløs gjeld - som man gjerne kan få etter at renter og gebyrer blir lagt på.

Det skulle ikke forundre meg om kreditor i mange tilfeller har fått tilbake hele beløpet som ble lånt ut, mens det de mister er deler av renteinntektene de hadde håpet på. Kreditor er jo gjerne den sterke part i en slik sak og jeg føler de må bære mye av skylden når ting går til helvete.

F.eks så er det nok lett for noen med stabil inntekt å pådra seg 500k med kredittkortgjeld på en uke hvis man skulle ha lyst til det, samtidig så vil 25% rente gjøre at dette blir omtrent som å ha 4 millioner i huslån når det kommer til betjening. Hvilken kreditor ville fått sympati hvis de hadde gitt ut 4 millioner i lån til noen uten sikkerhet og uten å se på evnen til å betale tilbake lånet?

Lenke til kommentar

Det at satsene er veiledende ser jeg på som om at flertallet som får gjeldsordning faktisk får disse satsene, enkelttilfeller der man justerer fra disse satsene vil jeg tro er så opplagte saker at det skal en del til for å faktisk få mer eller mindre.

Det er det som legges til grunn, men de er ikke bindende for retten. Dette innebærer bl.a. at kreditorer har anledning til å argumentere for lavere satser.

Noe jeg lurer på er når man eier bolig og får innvilget gjeldsordning... blir den automatisk tvangssolgt eller tar man en helhetsvurdering på slike tilfeller?

Skyldner har plikt til å selge bolig hvis boligsalget gir best dekning for kreditorene og boligen overstiger husstandens rimelige behov, jfr. gjeldsordningsloven pgf 4-8. Det er ingen helhetsvurdering, det er disse to momentene som vurderes.

Det skal legges vekt på "boligens omsetningsverdi, jfr. pgf 4-7 første ledd, og kostnaden for skyldneren ved å skaffe seg og sin husstand en annen bolig som med hensyn til beliggenhet, størrelse, pris og andre forhold tilfredsstiller rimelige krav".

Dersom man får beholde eiet bolig skal avdrag fryses i gjeldsordningsperioden - man får ikke beholde midler til å betale avdrag, kun renter og gebyrer, jfr. pgf 4-8 (1) (a).

Synker verdien på boligen i gjeldsordningsperioden kan retten beslutte at gjeld sikret med pant i bolig skal falle bort tilsvarende, pgf 6-1 (2). Øker rentene går dette i utgangspunktet av skyldnerens livsopphold, men skyldneren kan be retten endre gjeldsordningen for å ta hensyn til dette. Av den namsmannspraksis jeg har hatt tilgang til virker det imidlertid vanlig å inngå fastrenteavtale for gjeldsordningsperioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

I en gjeldsordning skal en leve nøkternt i minst 5 år. De blir heftet i 7 år. Alt av eventuell formue via arv inntil 2 år etter avsluttet gjeldsordning blir trukket i sin helhet.

De fleste får ikke innvilget gjeldsordning etter disse regulerte satser da de blir satt til å måtte leve på en sats på 7200kr i mnd som enslig. Hvorfor? Fordi dem blir bedt om å vise anger og betalingslyst. Dette høres greit ut i utgangspunktet men det er etter at alt av formue i form av fast eiendom, bil, hytte med mer har blitt solgt til 50 % under markedstakst ( det heter tvangssalg).

Så til dere som spekulerer i at disse menneskene har det lettvint. Tenk på den skam følelsen og fordommer de fleste opplever i en slik situasjon.

Grunnen til at folk havner i en slik situasjon kan også skyldes uførhet som svindel.

Det er heller ikke all gjeld som blir slettet. Skattegjeld, erstattning, bøter og annen idømt bot blir værende til den er gjort opp i sin helhet.

Til dere som sitter med kun 10 lapper etter boligkostnader. Dere lever nøkternt og det er et minimum. Skal liksom de i en gjeldsordning leve under den satsen ? Skal dem måtte tigge på gata? Det kan godt hende at du selv kommer der en dag pga sykdom der din inntekt blir redusert med over halvparten ut i fra din bosituadjon. Tenk litt før en svarer på hva en svarer.

Lenke til kommentar

I en gjeldsordning skal en leve nøkternt i minst 5 år. De blir heftet i 7 år. Alt av eventuell formue via arv inntil 2 år etter avsluttet gjeldsordning blir trukket i sin helhet.

De fleste får ikke innvilget gjeldsordning etter disse regulerte satser da de blir satt til å måtte leve på en sats på 7200kr i mnd som enslig. Hvorfor? Fordi dem blir bedt om å vise anger og betalingslyst. Dette høres greit ut i utgangspunktet men det er etter at alt av formue i form av fast eiendom, bil, hytte med mer har blitt solgt til 50 % under markedstakst ( det heter tvangssalg).

Så til dere som spekulerer i at disse menneskene har det lettvint. Tenk på den skam følelsen og fordommer de fleste opplever i en slik situasjon.

Grunnen til at folk havner i en slik situasjon kan også skyldes uførhet som svindel.

Det er heller ikke all gjeld som blir slettet. Skattegjeld, erstattning, bøter og annen idømt bot blir værende til den er gjort opp i sin helhet.

Til dere som sitter med kun 10 lapper etter boligkostnader. Dere lever nøkternt og det er et minimum. Skal liksom de i en gjeldsordning leve under den satsen ? Skal dem måtte tigge på gata? Det kan godt hende at du selv kommer der en dag pga sykdom der din inntekt blir redusert med over halvparten ut i fra din bosituadjon. Tenk litt før en svarer på hva en svarer.

Jeg lever på laaaaaangt under 10 lapper når boligutgftene er trukket fra... lever på ca 4-5 lapper + strøm, TV, internet, etc... ca rundt satsene for gjeldsordning. Vil understreke at det er frivillig... sparer jo en del.

Skal også sies at jeg spiser sjelden ute, drikker ikke, rlyker ikke, snuser ikke og er laaaangt i fra opptatt av klær. Luksus er akkurat hva det er... luksus!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...