Gå til innhold

Er livsoppholdssatser under gjeldsordning for høye?

Gjeldsslave

Livsoppholdssatser  

13 stemmer

1. 1. Er dagens livsoppholdssatser under gjeldsordning for høyt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å vite hva den generelle oppfatningen av livsoppholdssatsene under gjeldsordning er. Stem og si din mening her :)

Her er de gjeldende satsene for 2013:

gjeldss.jpg

Dette skal du sitte igjen med etter at husleie og bokostnader er dekket.

Endret av Gjeldsslave
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter? Stemmer det? Har man 10715 til overs etter bokostnader, vil jeg si man har det ganske romslig. Derimot er det trangt hvis det er alt man skal ha å rutte med, men helt umulig er det ikke. Studenter har for eksempel mindre enn det der.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter? Stemmer det? Har man 10715 til overs etter bokostnader, vil jeg si man har det ganske romslig. Derimot er det trangt hvis det er alt man skal ha å rutte med, men helt umulig er det ikke. Studenter har for eksempel mindre enn det der.

Ja. det stemmer. Er absolutt overkommelige forutsetninger etter min mening.

Lenke til kommentar

Det er jo 50 prosent mer enn det jeg har. Kanskje jeg skal la studielånet gå til oppsigelse og håpe på det beste ..

Kan fort begynne å tenke den veien ja, men tror ikke det fungerer i praksis. Skal litt til før man får innvilget en gjeldsordning. Det er også enkelt å bli avslørt hvis man med vilje vil prøve å oppnå gjeldsordningsgrunnlag.

Du kan sjekke denne kalkulatoren hvis du er i tvil;

Gjeldsordningkalkulator

http://www.dinside.no/517708/artikkel

Lenke til kommentar

Kan vi få referansene til at dette er etter bokostnader? Det hørtes svært romslig ut.

selvfølgelig :)

Link:http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/rundskriv/2010/gjeldsordningsloven---veiledende-livsopp.html?id=610530

"2.3 Nærmere om hvilke utgifter som inngår i gjeldsordningssatsene for voksne

Gjeldsordningssatsene for voksne skal dekke alle husholdets nødvendige og rimelige forbruksutgifter. Det er gjort unntak for boutgifter, utgifter til barn – herunder underholdsbidrag – samt gjeldsbetjening. Utgifter til fagforeningskontingent er også ment å skulle dekkes innenfor satsen, men ikke såkalt tvungen pensjonsforsikring. Kjerneutgiftene i satsene blir således utgifter til mat, klær, transport, lege og helsestell og personlig pleie, samt nødvendige dagligvarer og husholdsartikler."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bump!

Ingen meninger ellers her..

10 715 kr etter bokostnader er betalt synes jeg var veldig mye og dette var vel 2010 og til 2013 har det vel sikkert økt litt også.

Tar jeg meg selv som eksempel, enslig uten barn så har jeg ca det samme (500 kr mindre) etter husleie (til borettslag), boliglån og studielån er betalt, av dette er ca 4500 kr avdrag (ikke rente).

Edit:

Trodde jeg skulle får sjokk over hvor lite penger man hadde under gjeldsordning men sjokket kom andre veien istede.

Stemte for høy i avstemningen over.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg må si det virket ekstremt romslig for noen på gjeldsordning.

Hoppet inn på websidene til Kronofogden her i Sverige (tilsvarende namsmyndighetene i Norge) for å sjekke hvordan det ligger an på denne siden av grensen.

Det er delt opp til å dekke bokostnader, og deretter et såkalt normalbelöp, altså eksistensminimum. Per i dag skal eksistensminimum dekke fölgende:

Ett så kallat normalbelopp, som räknas fram efter en schablon. Det är avsett att täcka alla vanliga levnadsomkostnader, t.ex. för mat, kläder, tvätt, hygien, gas, hushållsel, telefon, tv-avgift, försäkringar, fackföreningsavgifter och andra medlemsavgifter samt mindre utgifter för tillfälliga behov.

Per 1. januar 2013 er eksistensminimum satt til fölgende:

Ensamstående 4 683 SEK per måned

Makar och jämställda 7 736 SEK per måned

Barn t.o.m. det kalenderår då barnet fyller sex år 2 485 SEK

Barn fr.o.m. det kalenderår då barnet fyller sju år 2 860

Det betyr altså at her må man leve på 4683 etter at bolån eller husleie er betalt. Ström og andre utgifter til å bo dekkes av eksistensminimum. Par får ha tilsammen 7736 å leve på. Belöpene for barn kommer i tillegg.

Disse belöpene gjelder både ved tvangstrekk i lönn og ved gjeldsordning i Sverige. Vet ikke hvor lenge en geldsordning pågår i Norge, men ifölge Kronofogdens websider er det 5 år i Sverige som man må leve på eksistensminimum.

Kan jo også nevne at Kronofogden i Sverige er innblandet mye raskere enn namsmann i Norge. Her i Sverige får man regning, inkassovarsel, ett brev fra inkassobyrå, så kommer Kronofogden og trekker i lönn. Trekk i lönn kan pågå lenger enn 5 år sammenhengende dersom Kronofogden mener at du ikke "fortjener" gjeldsordning.

Lenke til kommentar

Vel, jeg slettet min stemme og byttet den til ja. Nesten 11.000kr etter boutgifter hørtes svært romslig ut. Jeg har selv ca 14.000kr og klarer å spare 6-7000kr i måneden og det inkluderer at dama spiser en god del på min regning og jeg føler ikke at jeg akkurat må være gnien med pengene.

Spenstige satser for f.eks Fyring. 1115kr i måneden = 13380kr i året, med en pris på 80øre kwt blir det 16725kwt, noe som er nok til å fyre opp en middels enebolig. Noe jeg ikke helt føler at man har krav på mens man er i en gjeldsordning som enslig.

Ferie og fritid på 3600kr i måneden høres også rimelig drøyt ut. Er det meningen at folk skal ha råd til å dra på en sydenferie i måneden?

Mat og drikke / dagligvarer er vel det eneste punktet hvor jeg synes de har vært litt forsiktige, 2500kr tilsammen der hørtes litt knapt ut. På den andre siden så tar de igjen på klesbudsjettet. 800kr i måneden? Da har du ikke bare råd til det nødvendigste for å si det sånn, men faktisk ganske så romslig etter min mening.

På den andre siden, så må jeg si at de som gir ut kreditt ikke nødvendigvis fortjener så mye. Inkassogebyrer, kredkortlånerente, osv er skyhøye og det er altfor lett å få seg kreditt. Det er jo ikke snakk om at staten betaler ut penger til disse personene, men at kreditorene ikke får hele inntekten.

Endret av blackbrrd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

selvfølgelig :)

Link:http://www.regjering....html?id=610530

"2.3 Nærmere om hvilke utgifter som inngår i gjeldsordningssatsene for voksne

Gjeldsordningssatsene for voksne skal dekke alle husholdets nødvendige og rimelige forbruksutgifter. Det er gjort unntak for boutgifter, utgifter til barn – herunder underholdsbidrag – samt gjeldsbetjening. Utgifter til fagforeningskontingent er også ment å skulle dekkes innenfor satsen, men ikke såkalt tvungen pensjonsforsikring. Kjerneutgiftene i satsene blir således utgifter til mat, klær, transport, lege og helsestell og personlig pleie, samt nødvendige dagligvarer og husholdsartikler."

Takk, liker når folk gidder å dokumentere det de sier. ;)

Btw, utfra nicket, er du under gjeldsordning selv?

Lenke til kommentar

2010-satsene er ikke økt siden 2010. Satsene som er nevnt over er satsene som gjelder også i 2013.

Jeg noterer at statens livsoppholdssats er cirka dobbelt så høy som kommunens (sosialtjenestens) - men sosialtjenesten dekker flere utgifter som tilleggsytelser enn statens livsoppholdssatser gjør.

Satsene er for øvrig veiledende, slik at hvis du har et lavere behov risikerer du å få en lavere sats. Har du et høyere behov kan du være berettiget til høyere sats.

Lenke til kommentar

Takk, liker når folk gidder å dokumentere det de sier. ;)

Btw, utfra nicket, er du under gjeldsordning selv?

Jeg havner muligvis inn i en gjeldsordning, forsøker å komme i ordning med mine kreditorer nå, men sannsynligvis blir det en tvungen rettslig gjeldsordning for meg.

Jeg synes at de veiledende satsene er fine, og romslige. Jeg sier ikke NEI takk til 9.912,- (par, enkeltvis) hvis jeg får en gjeldsordning. Jeg syns dog det er viktig å være fullstendig ærlig og hvis jeg ser at jeg ikke har behovet for så mye, er jeg villig til å gå ned. husk å bemerk at dette er kun veiledende satser

Lenke til kommentar

2010-satsene er ikke økt siden 2010. Satsene som er nevnt over er satsene som gjelder også i 2013.

Jeg noterer at statens livsoppholdssats er cirka dobbelt så høy som kommunens (sosialtjenestens) - men sosialtjenesten dekker flere utgifter som tilleggsytelser enn statens livsoppholdssatser gjør.

Satsene er for øvrig veiledende, slik at hvis du har et lavere behov risikerer du å få en lavere sats. Har du et høyere behov kan du være berettiget til høyere sats.

Det at satsene er veiledende ser jeg på som om at flertallet som får gjeldsordning faktisk får disse satsene, enkelttilfeller der man justerer fra disse satsene vil jeg tro er så opplagte saker at det skal en del til for å faktisk få mer eller mindre.

Er det slik at flertallet blir justert ned (eller opp) burde vel de veiledende satsene bli justert.

Noe jeg lurer på er når man eier bolig og får innvilget gjeldsordning... blir den automatisk tvangssolgt eller tar man en helhetsvurdering på slike tilfeller?

Ser ikke noe poeng med tvangssalg hvis å leie blir omtrent like dyrt eller dyrere men man har så klart ett usikkerhetsmoment som renten som kan forandres mye på 5 år.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det at satsene er veiledende ser jeg på som om at flertallet som får gjeldsordning faktisk får disse satsene, enkelttilfeller der man justerer fra disse satsene vil jeg tro er så opplagte saker at det skal en del til for å faktisk få mer eller mindre.

Er det slik at flertallet blir justert ned (eller opp) burde vel de veiledende satsene bli justert.

Noe jeg lurer på er når man eier bolig og får innvilget gjeldsordning... blir den automatisk tvangssolgt eller tar man en helhetsvurdering på slike tilfeller?

Ser ikke noe poeng med tvangssalg hvis å leie blir omtrent like dyrt eller dyrere men man har så klart ett usikkerhetsmoment som renten som kan forandres mye på 5 år.

Man tar en helhetsvurdering på slike tilfeller ja. Hvis det ikke lønner kreditorene at du selger ditt hus på tvangssalg, vil du få beholde huset...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...