Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser og harddisker kobles fra.

Anbefalte innlegg

Hallo...

Jeg har hatt noen problemer med datamaskinen min i det siste og trenger lit hjelp med å finne problemet og hvordan jeg kan få fikset den. Hardware er som følger:

- AMD 1100T @ stock (tidligere overklokket).

- Asus Crosshair V Formula.

- Asus GTX 570 DCII

- Kingston SSDNow V100 128GB (2 Stk).

- Seagate barracuda 1TB (mener å huske de er 7200.10 eller 7200.11)

- Corsair Vengeance 2x4GB 1866MHz (kjører for øyeblikket på 1333MHz, de har vært oppe på 1600MHz og 1866MHz)

- Maskinen kjører Windows 8...

Problemene ligger mye i at maskinen kan fryse i et hvilket som helst program og bare fyse alt fra da eller så kan jeg klikke litt rundt i andre programmer før resten fryser, litt forskjellig hver gang. For å få den av må jeg jo klart bruke svenskeknappen. Når jeg omsider starter maskinen igjen kan jeg være heldig og den starter som vanlig eller så viser det seg at det er en eller flere harddisker som ikke vises i UEFI eller at det er noe feil med BCDen. Ved restart av maskinen igjen kan jeg være heldig med at harddiskene er koblet til igjen ellers må jeg prøve på nytt. BCDen har jeg jo gjenopprettet et par ganger nå, men den må fikses på et par ganger i uka. Det har også hendt at S.M.A.R.T sier at det er noe feil med en av SSDene, men etter restart kommer det ikke opp noe lenger før maskinen har fyrst igjen.

Hva er det som kan være feilen? Ligger det i SSDen(e)? Hovedkortet/Sata-kontrolleren? Eller kan det ligge i prosessoren?

Skal også nevnes at det var noen slike problemer rett etter fjorårets TG, men det fikset seg selv etterhvert på en eller annen måte. Nå vil jeg bare får ordna opp i feilen og få bytta ut/fiksa delen som skaper disse problemene...

- Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører SSDene i raid 0?

kjører du AHCI mode

Ville prøvd å koble fra alle diskene bortsett fra OS disken, da utelukker du evt problemer med en av diskene.

Mulig drivere til diskkontrollern ikke er helt optimal for Win 8. Prøv også oppdater bios, dette hovedkortet har hatt ganske mange oppdateringer for å bedre stabilitet ( 12 oppdateringer på litt over et år).

Lenke til kommentar

Nå brukte jeg den fine lille "Clear CMOS" knappen for andre gang og jeg har ikke hatt problemer siden... Merkelig at det ikke virket første gang.

SSDene er ikke i Raid og ACHI er på.

Skal se om jeg får gjort de to andre tingen hvis problemene kommer tilbake ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det skjer fordi du forandret fra IDE til AHCI uten å installere drivere først. Og du må bruke et register triks for å skifte til AHCI uten å reinstallere. Er det WIndows 8 du har er det enkelt å fikse.

WIndows 7 er ikke noe verre det heller, slik gjør du det. I begge tilfeller må du inn i BIOS og sette SATA til IDE før du gjør disse forandringene. Etter å rotet i registret og restartet, setter du SATA til AHCI i BIOS igjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette kommer i tid og utide... For nå er det da begynt igjen! :(

Igjen er enten alle eller et tilfeldig utvalg av alle enhetene som er koblet til Sata portene koblet til ved oppstart. Men etter jeg prøvde å reparere det via en minnepenn med installasjonsfiler vil den boote fra den lengre. Jeg prøvde en automatisk reparasjon først, hadde tenkt til å prøve litt manuelle ting senere, men eter den automatiske sluttet den bare å boote fra enheten (Det er en Corsair Survivor 32GB USB 3.0).

Prøvd clear CMOS 2 ganger nå, ingenting annet enn hva som er normalt nor man gjør det har skjedd...

Står "S.M.A.R.T Status bad" på Den ene Kingston SSDen av of til når jeg prøver å starte PCen.

Det var også en gang istad at PCen startet i 2-3 sek og skrudde seg av i 1-2 sek, dette skjedde 5 ganger rett etter hverandre. Dette var før minnepinnen sluttet å virke.

Tviler på at det har noe med Windows 8 å gjøre, ettersom dette skjedde i den tid jeg kjørte Windows 7 også.

Jeg driver og laster ned siste BIOS oppdatering nå for å se om det fikser på noe, får bare håpe det hjelper noen som helst, hvis ikke, blir jeg bare gal........

Lenke til kommentar

Får ikke installert BIOS oppdatering, den bare forklarer meg at .ROM fila ikke er en EFI fil...

Og så virka det plutselig å oppdatere BIOS.... Men det har ikke hjulpet noe på selve systemet.

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...