Gjest medlem-98070 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Har en Acer TravelMate jeg fikk med windows vista. Er dritlei Vista og kunne tenkt meg å installere XP. Men når jeg setter i windows xp cd-en og restarter, og velger å boote fra cd, får jeg en blue screen. Det står noe slikt som: "Det er oppdaget et problem, og windows avsluttet for å hindre skade på maskinen. " Så står det at jeg skal utføre virussjekk og fjerne nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere (har ikke installerte noe). Står også at jeg skal kjøre CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen og "*** stop: 0x0000007B blabla" Dette sier meg ingenting. Håper noen her har tips for å få formatert maskinen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Antar at diskkontroller på den PC'en ikke er direkte kompatibel med XP. Mulig det kan fikses med en driver under installsjon. Den må da slipstreames, for du har vel ikke floppy. Lenke til kommentar
R2B2 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Enkel løsning. Drit i XP og legg inn Windows 7. Et mye bedre valg spør du meg. Lenke til kommentar
Erlingmid Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Enkel løsning. Drit i XP og legg inn Windows 7. Et mye bedre valg spør du meg. mange gamle acer laptoper kommer ikke med win7 driver support, og da blir det mye bluescreen Endret 16. februar 2013 av Erlingmidttun Lenke til kommentar
R2B2 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) mange gamle acer laptoper kommer ikke med win7 driver support, og da blir det mye bluescreen Maskinen kom ferdig installert med Vista, noe som tilsier at alle drivere er kompatible med W7. Endret 16. februar 2013 av R2B2 Lenke til kommentar
DArkwIng Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Har en Acer TravelMate jeg fikk med windows vista. Er dritlei Vista og kunne tenkt meg å installere XP. Men når jeg setter i windows xp cd-en og restarter, og velger å boote fra cd, får jeg en blue screen. Det står noe slikt som: "Det er oppdaget et problem, og windows avsluttet for å hindre skade på maskinen. " Så står det at jeg skal utføre virussjekk og fjerne nylig installerte harddiskstasjoner eller drivere (har ikke installerte noe). Står også at jeg skal kjøre CHKDSK /F for å se etter skader på harddiskstasjonen og "*** stop: 0x0000007B blabla" Dette sier meg ingenting. Håper noen her har tips for å få formatert maskinen du får sikkert bluescreen på grunn av manglende ACHI driver til din HDD. start Aceren i Bios og sjå om du kan finne noko om IDE eller SATA mode... bytt SATA til IDE emulering. IDE er standard støtte for i XP men i mange Vista installasjoner er ACHI mode brukt og dermed vil ikke XP finne hdden din. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) 1. Tror PC-en er for gammel til å kjøre windows 7? Kjøpte uansett den versjonen som kun kan brukes på 1 maskin. Vil bare ha noe enkelt og basic, derfor jeg tenker xp. 2. Bør kanskje si at pc-kunnskapene mine er minimale på dette området. Så alt dette med slipstream og bios er bare gresk for meg. Jeg skal nå prøve å gå inn i bios og se om jeg klarer å snuble over de rette innstillingene. Endret 17. februar 2013 av medlem-98070 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå