Gå til innhold

Sony RX-100 - Kommende alternativer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger innkjøp av et kompaktkamera. Dette skal være kamera nummer to (har allerede DSLR i xxD-serien til Canon).

Har vel egentlig falt ned på at Sonys RX-100 virker som et trygt valg (trade-off mellom bildekvalitet og størrelse, Canons G1 X blir noe stort etter min smak). Utallige tråder som diskuterer dette kameraet (og aktuelle eksisterende alternativer). Dette er ikke en ny tråd om dette.

Mitt spørsmål - kameraet er ikke så nytt lenger (lansert juli 2012 i følge prisguiden). Er det en direkte erstatter på gang fra Sony? Eventuelt kommende modeller fra andre produsenter som ligner?

Edit: Kamerakjøp skal gjøres før påske, så det må være produkter som er svært nær butikklansering.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantert, men tenker du sånn så kan du aldri kjøpe et kamera, det er alltid noe på gang. Min spådom er at RX100 vil være i nærheten av toppen i flere år fremover så for å få noe vesentlig bedre til samme pris og størrelse så blir det lenge å vente.

Hvis du må ha GPS, WIFI, Android eller andre ting som ikke har med fotografering å gjøre så kan det være verdt å vente.

Lenke til kommentar

Joda, åpenbart er det alltid noe på gang.

Jeg tenker nå helt på kort sikt, kamerakjøp blir det uansett før påske.

Og GPS, wifi og alskens andre påfunn er ikke viktig for meg på dette kameraet.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar

Edit: Kamerakjøp skal gjøres før påske, så det må være produkter som er svært nær butikklansering.

Det er to kommende kameraer i denne kategorien. Begge er lansert, men muligens ikke i butikkene ennå (kan godt hende du har sjekket dem allerede, men jeg har ikke sett noen tester ennå). Fuji X20 er veldig likt X10, men med ny sensor som skal (i følge Fuji) matche X100. Litt større kamera, men innebygd søker og blitssko. Olympus har også en ny modell XZ10 som er rett rundt hjørnet. Den har mindre sensor enn XZ2, G15, S110 osv, samme størrelse som de enkleste kompaktkameraene. XZ10 blir ganske lite og lett, men får 5x zoom med OK lyssstyrke.

At Sony skulle komme med noen RX100 oppfølger før påske virker lite sannsynlig, kan ikke se hvilke andre som skulle komme med noe tilsvarende heller som ikke er lansert ennå. Neste store lanseringsperiode er som regel ut på sommeren en gang, men det er aldri noen garanti, ser f. eks at mange tror Canon kommer med en ny speilrefleks snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...