quadra Skrevet 20. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Meget mulig at det er PSU (strøm forsyning) som skaper problemer for deg. Normalt bør det ikke kobles inn andre ting på de kablene til skjermkortet. Hvilken PSU er det du har? Det er en Corsair VX450watt PSU kjøpt januar 2009 (ifra Datakjeden). Er det ikke litt rart dersom det er strømforsyningen når full load ikke skaper trøbbel (absolutt alle gangene det har skjedd har det ikke vært noen tung belastning av grafikkortet, eller resten av pc'n for den saks skyld). Er ikke veldig keen på å kjøpe en ny psu "just in case" uten å mer sikkert kunne si at den er skyldig og hvis jeg kan dokumentere at det er den, så kan jeg jo reklamere isteden for å kjøpe ny. Edit: Kom på at siden LED dioden indikerer hvilken av de to koblingene som har mistet kontakten, så kan jeg jo prøve å bytte de om. Hvis det er strømforsyningen/koblingen så burde jo dette føre til at LED'en indikerer den andre koblingen ved kræsj. Hvis samme LED lyser opp så tyder det på grafikkortet. Dette er selvfølgelig ikke idiotsikkert siden jeg kun har sjekket hvilken LED som lyser opp 1 gang, så kanskje jeg burde vente til jeg opplever et par kræsj til (og sjekker hvilken LED som lyser opp hver gang)? Endret 20. februar 2013 av quadra Lenke til kommentar
quadra Skrevet 21. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2013 Har nå målt spenningen på 12 volt railen på loddepunktene ved de eksterne strømtilkoblingene på grafikkortet. Load ble gjennomført med FurMark testen kjørende (99% GPU load). Kontakt nederst: Idle max: 12.18v Load min: 12.06v Kontakt øverst: Idle max: 12.13v Load min: 11.95v Disse er godt innenfor forventede verdier ifølge ATX standarden rev.2.2. Som alltid så tas forslag til videre feilsøking eller andre innspill gjerne imot! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 12V ser helt grei ut den som du sier. Kom akkurat på at jeg hadde mye tull med et HD 4870 kort jeg hadde. Kjørte 2 i CF, men det ene kortet skapte mye tull og PC'en krasjet rett som det var. Husker at det skjedde spesielt i spill, kan dessverre ikke huske om det skjedde ellers også. Uansett så viste det seg til slutt at det var noe tull i BIOS på skjermkortet, så jeg flashet BIOS på problem kortet og no more crash. Det kortet var et Sapphire HD 4870 Vapor-X. Lenke til kommentar
quadra Skrevet 23. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2013 Takker for tipset, har søkt på nettet og sett at BIOS for de fleste ulike HD4870 ligger ute og er lette å oppdrive. Foreløbig har jeg ikke opplevd noe kræsj igjen, tenkte la vær å gjøre noe inntill jeg opplever 1-2 kræsj til, hvor jeg kan sjekke hvilken LED lampe som lyser opp. Etterfulgt av å switche om strømledningene og se hva som da skjer. Neste steg deretter blir vel å prøve å flashe kortet. Kommer til å oppdatere tråden når jeg har funnet ut mer, takk igjen for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå