Gå til innhold

Gode brød

festen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan godt være tilsvarende steinbakt brød med valnøtter og rosiner, med en litt

"våt" fast, mørk konsistens, og ikke sånn tørt smuldre brød. Og hvordan resultatet blir uten rett ovn? Noen som har oppskrift på noe sånn? Ikke noe vits å lage det selv, om det ikke er vesentlig bedre enn det en kan få kjøpt på Rema.

Kan jeg ikke få det som på bildene, da gidder jeg ikke prøve:

fruit-nut-sliced-2.jpg

img_0267.jpg

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er mulig å få til helt fantastisk brød i en vanlig stekeovn. Skaff en bakestein - og eventuelt bruk damp om det har noe for seg med den brødtypen du vil ha, og det er kun din deighåndtering og kreativitet som begrenser hva slags brød du kan få til.

Jeg tror kanskje at Dan Lepard's valnøttbrød kunne vært noe for deg.

Bare se på dette flickr-galleriet: http://www.flickr.com/photos/33569048@N05/sets/72157622767229982/show/

Oppskriften kommer fra boken hans, "The handmade loaf," (amazonlink) og fins gjengitt her: http://www.thefreshl...d#comment-17278 - Kan dessverre ikke si å ha prøvd denne oppskriften selv, men jeg vet at før eller siden blir det. Var på handletur i går og handlet inn valnøtter kun for denne - så det blir nok snart.

Du bør ta en titt innom The Fresh Loaf, et forum for brødbakst. Der kan du finne oppskrifter og inspirasjon. Wildyeastblog er en blogg med mange gode oppskrifter samlet på ett sted, med en "yeastspotting"-seksjon der det vises fram brødbakst fra mange blogger, og linkes videre til oppskrifter.

Skal du få til godt brød, så fins det mange varianter av enkle ganske lyse "no-knead"-oppskrifter der man blander ihop, lar det stå en dag eller to og får et godt resultat - deriblandt den siterte oppskriften fra psilocybe. Skal du ha litt mørkere og grovere brød som blir godt, så øker kravet til kunnskap og teknikk litt - men vil man så er det absolutt overkommelig å få til godt brød.

Dette er et brød jeg bakte i fjorsommer, med relativt lite erfaring med brødbakst:

DSC_7952.JPG

Oppskriften kom fra Wildyeastblog, og jeg gjengir den kort nedenfor slik jeg gjør det. Dette er et godt hverdagsbrød, enkelt å lage - og det holder seg saftig og godt i mange dager.

210g sammalt fint rugmel

210g sammalt fint hvetemel

100g siktet hvetemel, helst vårhvete

200g surdeig av rug, 100% hydration

360g vann

12g salt

-Pisk ut surdeigen i vannet.

-Hold igjen saltet, og bland i melet til du får en deig, vent 30 minutter.

-Rør godt i 7-8 minutter

-La deigen heve i 1.5-2t

-Del i to, form to runde boller, og la hvile i 15 minutter.

-Form to brød, plasser de på bakepapir og kutt 4-5 striper på skrå i toppen. Hev i 50 minutter i plastpose.

-Forvarm ovnen, 250C, med bakestein, og en tom skuffe i nederste spor som det ikke er så nøye med.

-Stekes i 30-40minutter på 230C, med damp i starten. (Sleng 1.5dl kokende vann på skuffen i bunnen av ovnen før du har igjen ovnen.)

( Opprinnelig oppskrift: http://www.wildyeast...e-ww-sourdough/ )

Endret av Jann - Ove
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...