Gå til innhold

Truet med førerkort for forbikjøring de ikke har sett selv

Zendarena

Anbefalte innlegg

Hei i går hadde jeg en Express tur på jobb fra Bergen til Utne i Hardanger. og der var der som regel ganske tør og fin vei for det meste og er en del 80 soner der.

vel var mangen helgesinker som hadde veldig god tid og vær gang det kom en sving så var det helt ned til 45 km/t ofte! og akselerere opp igjenn etter sving? det viste ikke de om.

så jeg tok noen forbikjøringer 1 by 1 på langstrekkene på med tilrekkelig sikt. enkelte gasser på og nekter og slipp meg inn. siden jeg kjører varebil og da må jo de ligge og se meg i revva! :)

vel klarer du ikke å kjøre etter forholdene parker!!! du er pliktig og slippe en forbikjøren inn når han/hun er oppe på siden av deg.

vel det ble ett par innringere til politiet om forbikjøringene. alle forbikjøringene mine var over før eg hadde brøte noen fartsgrenser,

og på vei hjem stoppa de meg 2-2.5 timer senere ved Steinstø vel en mil fra Øystese RV7 og begynte og true med beslagleggelse av førerkort uten bildelig beviser på noe.

jeg nektet etter mye om og, men de ringte til jurist for og få en godkjenning på inndragelse men de måtte returnere førerkortet der og da.

men da trua de med Anmeldelse og eventuelt sak!

I tilegg var det en som sa eg ikkje hadde betalt på fergen. vel det var leit for de prøvde og straffe meg med bot på den også. vel eg hadde kvittering jeg fersk som jeg framviste.

litt dårlig bilde men de såg og godkjente biletten.

igjenn var det begjering på bilen pga firmaet ikke hadde vist bilen te kontrol. så skiltene røk også! men lappen fikk jeg igjenn etter nesten krangel med Politiet i kvam.

hva mener dere om saken her? har de noe sak?

Hallo? hvem kjører ikke forbi sinker i dag??? er det ikke det de sier i avisen nå skal sinkene taes?

håper noen har noe svar til meg. lagt og grubla i hele natt.

håper det bare var skremmelses propganda på meg. siden det ene som holdt til der var en advarsel siden de ikke hadde noe fysiske beviser på noe.

mvh fortvilet yrkesjåfør

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen bilister hadde vist ringt inn om forbikjøringene og det var det eneste de hadde. og de mente det vfar grunnlag for beslagleggelse av førerkort, noen dem ikke hadde sett selv. ikke fantes det bilder eller videoopptak.. Galt? hva da? forbikjøring under fartsgrensen i 80 soner for de folk er redd for å kjøre bil?

Et par innringere? Men du har ikke gjort noe galt? Virker rimelig...

noen bilister hadde vist ringt inn om forbikjøringene og det var det eneste de hadde. og de mente det vfar grunnlag for beslagleggelse av førerkort, noen dem ikke hadde sett selv. ikke fantes det bilder eller videoopptak.. Galt? hva da? forbikjøring under fartsgrensen i 80 soner for de folk er redd for å kjøre bil?

Lenke til kommentar

Selv en forbikjøring som gjøres _under_ fartsgrensen kan være uforsvarlig. At det står 80 på skiltet men viser under det på speedometeret betyr ikke at det er fritt frem.

Slik du beskriver kjøringa di selv synes eg du virker hissig, utålmodig og uaktsom. I går var det feriestart for mange og når du selv skriver at det er en del sinker på veien så høres det for meg ut som om det meste av den forbikjøringa di var relativt unødvendig. I tillegg kan kjøreforholdene variere fra sted til sted - selv om det ser trygt ut - og den kjøringa di er da ikke akkurat trygt.

Jevnt over er det godt mulig at politiet ikke kan ta deg på noe, og som du selv sier så har de ingen håndfaste bevis. Men personlig ville eg sterkt revudert kjørestilen min om eg hadde fått vite at _flere_ medbilister hadde klaget på kjøringa mi. At det finnes en eller to idioter på veien er vanskelig å stikke under en stol, men når det er flere så danner det seg ett mønster.

Ta det rolig og følg køen. Det er nå min mening.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Det er nok ikke uten grunn at flere har ringt - det er altså ikke bare en 'særing' som har sett sitt snitt til å klage på noe som denne har reagert på, men flere. Dette bør du skjønne er av en grunn - grunnen er at du har kjørt uaktsomt. Når du ikke ser det selv, men bare bortforklarer, så bør du vurdere et oppfriskningskurs.

Edit: Nå er ikke jeg redd for fart eller litt røff kjøring, men har til gode å bli tatt pga noen har ringt - de fleste som kjører forbi og kanskje kjører i farsgrense og litt over har det til gode. Det bør si deg noe.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politiet kan ikke sikte deg for noe uten beviser.. Enkelt og greit!

Men det betyr ikke at du kjører aktsomt og forsvarlig. Hadde de observert deg, hadde du vært fucked..

Livet er for kort til å irritere seg over alle sinkene i trafikken, så sett på noe god musikk og ta det kuli neste gang..

Lenke til kommentar

Da må de opprette sak og inkalle vitner. Det gjør de ikke pga tvilsomme forbikjøringer. Dessuten har ikke disse vitnene utstyr for å måle evt fart eller avstand og deres opplevelse av ts sin kjøring er ikke bevis nok og stiller ikke sterkt.

Hvis ts blir innkalt til avhør kan han nekte for uansvarlig kjøring og det vil ikke bli opprettet sak.

Jeg har vært involvert i en lignende sak og vet hva rutinene er.

Lenke til kommentar

Et par innringere? Men du har ikke gjort noe galt? Virker rimelig...

Ja, såvidt meg bekjent så har jeg aldri blitt "ringt på" noen gang, og har gjort endel forbikjøringer i mitt liv. At flere ringer inn på en person etter samme tur tyder på at forbikjøringene kanskje er litt på kanten?

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

Her har vi kanskje med med en trafikk-idiot å gjøre.

Jeg kjenner strekningen du har kjørt. Dette er en meget svingete og trafikkfarlig vei, spesielt fra Norheimsund og utover. Det høres meget fornuftig ut å sakke ned i 45 km/t i de verste svingene og etter vei og føreforhold.

Noen må faktisk drepe noen i trafikken for å lære.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nå dømmer dere meg helt ut av det blå! var flere lange strekk der man ligger og durer i 50 i 80 sonene, og når det da er klar sikt, da kjører jeg forbi! er 1 time mellom vær ferge! og lite lyst og stå der en time og vente på en sen fredag når du også skal i retur bergen! jeg har snakket med flere og en advokat. Lensmannen i Kvam har ingen sak. er kun for å skremme meg. moden er jeg bak rattet. jeg kjører skjeldent røft i noen form. men akkurat denne dagen hadde jeg litt Travelt og tidspress med og nå fergen i forbindelse med jobb. og jeg hadde god tid fra Arna på nesten 2 timer. i følge ruten skulle jeg være 15 min før avgang. og når du innhenter foran kjørende så ble du faktisk opplært i kjøreskolen og plannlegge forbikjøring. noen jeg forutså om klar bane først! jeg planla alle 3 forbikjøringene godt på forhånd og det var klar og fin sikt. man trenger ikke 1 mil på å kjøre forbi en personbil på under 5 meters lengde. kan virke skremmende der inne med stor budbil kommer durende forbi deg. du skal ikke bokstavelig ta fartsgrensen på alvor. men noen lunne etter forholdene. og langstrekkene der inne finnes ikke behov for å søndagskjøre. er dem da som lager farlige situasjoner og provoserer. Tidspress og sjefer som ringer deg ned, og du har ikke en gang brøte loven med fart., så er jeg USKYLDIG!!! de som ikke tålte og bli forbikjørt for bare lire av seg! jeg lagde ingen farlige situasjoner. om noen har lyst og dømme meg! so be my guest! men eg har ikke brøte noen lov. og det var heller ikke sperrelinjer eller forbikjøring forbudt. faktisk mangen av strekkene er det stripet opp i veien i midten at det er anbefalt forbkjøring vist noen kan de gulestripenes markering! til og med Sliter med å holde følge med enkelte Busser der inne og større vogntog.

førerkortet er mitt levebrød! og det blir ikke levert i fra meg uten kamp! noen jeg tviler det blir.

Endret av Zendarena
Lenke til kommentar

Oi, det var mye bortforklarende oppgulp på en gang...

Om førerkortet ditt er ditt levebrød så anbefaler eg deg til å passe litt bedre på det. Politiet har nok ingen sak _i dette tilfellet_, men om tre av tre du kjørte forbi ringte til Politiet så er det en ganske god indikasjon på at du har kjørt uaktsomt.

De fleste som kræsjer hadde det bare "litt" travelt, de kjørte bare "litt" fort, hadde bare "litt" lite plass og skulle "bare"...

• Liker 7
Lenke til kommentar

men her var det ikke snakk om fart! som sagt gode lange strekk med god sikt. og nesten triller forbi dem. de skulle tydeligvis ikke nå noe Ferge. men det skulle jeg. er ikke noe bortforklaring er Fakta på situasjonen. politiet sier jo selv at nå skal sinkene taes. jeg er klar over Rv7 kan være svingete og smal, men nesten Rygge fart eller så lavt at faktisk en moped kan komme durende forbi deg. Då kjører jeg forbi når det er klart om du liker det eller ikke! og det finnes ingen LOV som motstrider det! Når du vet hva tidspress er på jobb! og en viktig kunde venter på deg. 1 time til neste ferge. og du kan nå den egentlig helt uten problemer i god tid. og sinker stjeler miuttene dine, da kan vi snakkes.,du har ikke tid og ligge i lav fart da. Tiden må holdes og selvfølgelig på mest forsvarlig måte. men det var langt i fra uforsvarlig! disse 3 innringerne har ingen sak! ikke beviser på noe. saken blir henlagt på grunn av manglende bevis. Lennsmannen i kvam er kjent for og være en STOR! drittsekk og tror han eier Hardanger. men var en grunn til at han fikk beskjed av Jurist fra Bergen politikammer om å returnere førerkortet. hvorfor?? det tror jeg du/dere vet! fordi de ikke har noe på meg og ikke tilstrekkelig beviser, værste tilfeller politiet kunne gjort. er en advarsel! "så i morra skal eg lage faen med naboen og ringe inn på 3 forskjellige numre og sio at vedkommende kjørte i 30 sona her i nabo laget i full motor hyl og fart kom og ta førerkortet!" hehe kor er bevis? kommer ikke for retten denne saken uten fotografisk bevis eller film! så bekymring har jeg ikke for dette. :) Jeg kjører alltid etter forholdene ellers. rett og slett uheldig på denne siste Fredags turen til Hardanger før fri uke og helg fra jobb. så ha en fin dag :)

Endret av Zendarena
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være snakk om fart!

Slutt å heng deg opp i at du ikke mistet lappen. Det er _helt korrekt_ at de ikke hadde nok beviser på deg nå, og dermed fikk du beholde lappen. Men bare fordi at de ikke hadde beviser så betyr det ikke at du ikke kjørte uaktsomt.

At du har dårlig tid og tidspress på jobben er ikke en unnskyldning for å kjøre slik du vil. Som yrkessjåfør på veien bør du tvert i mot ha både yrkesstolthet, respekt for veien og andre bilister og kunnskap nok til å kunne kjøre _forsvarlig_ hver dag. Og med litt pondus så bør du og kunne fortelle sjefen din at det er ditt sertifikat, det er ditt liv og det er ditt ansvar, og du kjører slik du anser er forsvarlig. Og mister du ferja so be it. Det er som sagt mange ulykker som skyldes "eg skal bare".

Endret av nomore
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...