Gå til innhold

Noen som kan forklare om HD'er?

Choo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikek skjønt dette med hardisker enda. S-ATA, IDE, ATA66-133, RAID, SCISI, UDMA og alt det der.

Selv har jeg en WD 80GB SE 8mb cache. hva er forskjellen? Om jeg skal kjøpe en HD til, hva slaks RAID kort kan passe osv.? lurer.. lurer...

mvh

Choo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, les den.

Men legg merke til at skifte fra en enkelt disk til to stk i RAID ikke dobler ytelsen. Ytelsen stiger bare med rundt 0-15% i de fleste oppgaver. Det er relativt mye mer å hente på å oppgradere fra en disk med 2MB cache til en med 8MB slik du har gjort. Det samme gjelder oppgradering av grensesnittet til SATA eller en av de raske SCSI-grensesnittene. Cachen har mer å si.

Fortell heller hvilke situasjoner du ønsker å speede opp (f.eks start av Windows, filkopiering, raskere respons i programmer etc) så skal vi prøve å hjelpe deg med det og finne noe som passer lommeboka di.

Lenke til kommentar
RAID 0 er en tilnærmet effektiv dobling av hastigheten, noe utrygt da alle data er tapt om en disk kræsjer

Vis meg EN test som tilsier dette..

Jeg kjører raid0 selv, men lurer svært på hvorfor..

Større risiko og minimal ytelse-forbedring.

Diskene jeg kjører raid på er 45/60gb ibm/quantum disker (2 av hver i 2 arrays). ATA100 7200rpm på alle sammen.

Likevel har jeg bedre ytelse ved kopiering fra en ny 120gb disk til en annen ny 120gb disk enn jeg har på kopiering mellom de to arrayene..

ata100 7200rpm 8mb cache på de nye diskene..

Lenke til kommentar
Diskene dine som du kjører i raid er ikke akkurat dagens teknologi...

Nei, men det er både ATA100 og 7200rpm.. Ifølge specs er det kun cache som skiller dem fra de nye diskene jeg har testet mot.

Men som jeg sa, vis meg en eneste test som backer opp påstandene dine..

Actually, vis meg to og jeg skal unnlate å spekulere i hva test-forfatteren har røyka..

Lenke til kommentar
Man må jo selfølgelig være klar over at søketiden ikke blir redusert, så det er ikke alle aspekter av hastigheten som blir doblet. Jeg snakker her om jevn overføring av data

Du påstår jo lenger opp at raid 0 gir " tilnærmet effektiv dobling" av hastigheten, det er jo intet annet enn tøv, raid gir kanskje en dobling i lesehastigheten av store filer, intet mer, i virkeligheten vil du kanskje få en 15% effektiv hastighetsøkning.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig, men jeg snakket om jevn overføring. Burde kanskje ha spesifisert at det var store filer det var snakk om. Les alt som står er du snill, søkehastigheten har jeg allerede sagt at ikke blir redusert. Jeg kan sikkert nevne for de som ønsker å kverulere at dette ikke gjelder mange små filer tilfeldig plassert

Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig, men jeg snakket om jevn overføring. Burde kanskje ha spesifisert at det var store filer det var snakk om. Les alt som står er du snill, søkehastigheten har jeg allerede sagt at ikke blir redusert. Jeg kan sikkert nevne for de som ønsker å kverulere at dette ikke gjelder mange små filer tilfeldig plassert

Greit at jeg var litt krass, men synes ikke det er kverrulering å korrigere en påstand som nesten garantert blir misforstått, hvem er det som primært brukere diskene sine til jevn overføring av store filer, som også er hjemmebrukere? Ikke mange, det er sikkert.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...