Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg vil hjem :( redd meg..

Misamisa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Tid for mer drama, fra såkalt "skjermet" - den høres jaggu ikke nok skjermet ut, i min oppfattelse.

Kanskje slutte å sutre å syte og hyle, og heller skjerpe deg litt!?

Er det en del av metodikken på den derre skjermede avdelingen, at du skal karre deg opp med nettbruk, eller drite deg ut på nett - eller er dette bare ren skjær trolling?

Lenke til kommentar

Tid for mer drama, fra såkalt "skjermet" - den høres jaggu ikke nok skjermet ut, i min oppfattelse.

Kanskje slutte å sutre å syte og hyle, og heller skjerpe deg litt!?

Er det en del av metodikken på den derre skjermede avdelingen, at du skal karre deg opp med nettbruk, eller drite deg ut på nett - eller er dette bare ren skjær trolling?

Har jeg sagt jeg er på skjermet? Jeg VAR på skjermet. Jeg driter langt faen i om du tror på meg eller ikke. Dette står om liv og død bokstavelig talt. det er du som burde skjerpe deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har jeg sagt jeg er på skjermet? Jeg VAR på skjermet. Jeg driter langt faen i om du tror på meg eller ikke. Dette står om liv og død bokstavelig talt. det er du som burde skjerpe deg!

Jeg er tvangsinlagt på psykriarisk. det er helt forferdelig

Hvordan skal dette forståes?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Åhh ja hahaha. så du tror man må være på skjermet for å være tvangsinlagt? da har ikke du mye peiling på psykriatien.

I forhold til hvor høyt du skriker her på forumet (gjennom altfor mange likedanne tråder), så så jeg for meg at hvis du er på en seriøs anstalt, hadde du ikke fått skrive noe som helst, enda ... Og, jeg har jobbet ved flere typer "skjermede" avdelinger, så du vet det. Når det gjelder tvangsinnleggelse, så er det så klart også "skjerming", trodde du noe annet?

Lykke til

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Å ta imot den hjelpen du får er nok lurt. Når man er psykotisk og hallusinerer så innser man sjelden at man er syk, og avstår fra å ta antipsykotisk medisin som kan være til hjelp for å få situasjonen mer under kontroll, så det er bra du har begynt på medisinen igjen. Det er nok det lureste du gjør nå i forhold til situasjonen din.

Du får høre med personellet om hva som kan gjøres for å avhjelpe situasjonen.

Det å få lufte seg litt og få til noe med de du kjenner godt burde la seg gjøre på en eller annen måte i regi av institusjonen, men det blir mulighens med oppsyn. Hvilke regler som gjelder ser ut til å variere ganske mye alt etter hvor man er. Jeg har bare hørt historier fra to institusjoner og de hadde veldig ulik policy på A-poster. Et sted godtok de henting og brining av personer med instrukser om hva som var lov og ikke sammen med tilbakelevingsfrist samme dagen på kvelden, så da gir man frihet under ansvar fra en åndsfrisk person. De ønsker jo å beskytte deg og har et ansvar for deg, men samtidig så er det viktig at du får behovene dine dekket slik at dette ikke blir værre enn det trenger å være.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Psykiatri har ofte ikke konkrete målbare faktorer for å stille diagnoser, så ekstremt mye går på "skjønn" og den individuelle behandlers oppfatning i saker. Jeg har selv opplevd at mine formidlinger til helsepersonell har blitt tolket i feil kontekst/misforstått e.l., og dette kan i verste fall ha slike alvorlige konsekvenser.

Å kategorisk si at behandlerne til Misamisa nok har en god grunn for det de gjør blir derfor for enkelt. Jeg har ingen problemer med å se for meg et scenario der de enkelt sagt har misforstått/overreagert e.l. Det er også et veldig slitsomt miljø, så Misamisa har all min sympati for situasjonen.

Det er et organ som heter "kontrollkommisjonen" som man som pasient kan anke til? Har du evt. prøvd det?

• Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til hvor høyt du skriker her på forumet (gjennom altfor mange likedanne tråder), så så jeg for meg at hvis du er på en seriøs anstalt, hadde du ikke fått skrive noe som helst, enda ... Og, jeg har jobbet ved flere typer "skjermede" avdelinger, så du vet det. Når det gjelder tvangsinnleggelse, så er det så klart også "skjerming", trodde du noe annet?

Lykke til

Jeg har selv vært tvangsinnlagt før, og det var IKKE skjermet. Du må da skjønne at ikke alle tvangsinnleggelser er skjermet? Men man kan bli skjermet hvis man er tvangsinnlagt, hvis situasjonen tilsier det der og da. Hvis situasjonen bedrer seg, så kommer man ut av skjermingen, men er fortsatt tvangsinnlagt der man er, men uten skjerming.

On Topic:

Hør på personalet, ta medisinene og samarbeid med legene. Lykke til, og god bedring :)

Endret av Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har selv vært tvangsinnlagt før, og det var IKKE skjermet. Du må da skjønne at ikke alle tvangsinnleggelser er skjermet? Men man kan bli skjermet hvis man er tvangsinnlagt, hvis situasjonen tilsier det der og da. Hvis situasjonen bedrer seg, så kommer man ut av skjermingen, men er fortsatt tvangsinnlagt der man er, men uten skjerming.

Alt er "skjerming", i ulike grader - jeg har selv vært med på å opprette mange situasjonsbestemte "skjerminger", og det handler om å beskytte noe eller noen, enten fra seg selv, eller oss fra den som må skjermes.

skjerme v1 (av skjerm)

setje ein skjerm framfor; verne

hekken skjermar mot trafikkstøy / senterløparen var flink til å skjerme ballen til å halde motstandarane unna ballen / plantene er skjerma mot frost

i perfektum partisipp:

ei skjerma lykt / eit skjerma miljø

Lenke til kommentar

Skjerming er et strengere regime ved tvangsinnleggelse der pasienten beskyttes for inntrykk ved å holdes mer isolert fra andre pasienter og har hyppigere tilsyn av personalet.

Det er som regel egne skjermingsavdelinger eller -rom på de psykiatriske postene.

Skjerming brukes mot utagerende, farlige eller suicidale pasienter, ofte ved akutte maniske psykoser, men også ved større forvirringstilstander.

Skjerming graderes, men det er ikke begrepsmessig riktig å si at all tvangsinnleggelse er skjerming slik ordet vanligvis brukes i psykiatriske sykehus. Det blir å trekke begrepet for langt.

Vedtak om skjerming av pasienter skal fattes av den faglige ansvarlige på avdelingen, og den skal være tidsavgrenset.

Hjemmel til vedtak om skjerming finnes i Psykisk helsevernloven § 4.3.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990702-062.html#4-3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...