Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er alle som kjøper PCer like dumme?


Anbefalte innlegg

Det kjipeste jeg har opplevd med min lillsøster er at hun etter 3 timer med data på skolen fant ut at hun hadde nok kunnskap til å oppgradere pcen. Endte opp med at hun måtte levere alt til en databutikk for å få di til å innstalere det for henne (jeg bor ca 50.000km unna henne) og da fikk hun vite at hun hadde ødelagt usb kontaktene , cpu og minnet pga hun hadde koblet ting feil og sannsynligvis ikke vært forsiktig nok med statisk elektrisitet.

 

Desverre så fikk hun ny pc av fattern da hun måtte ha den til skolearbeidet og den gamle var alt for treg (amd 800 med 1gb minne), sannheten var vell heller at hun kunne ikke fragge nok i cs med den gamle pcen (og det er nok mere pga spyware enn noe annet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stakkars laaknor, det er ikke lett med fjotiss drittunger.

men fikk du no peng for slitet a?

 

satte inn 50 000 i banken i stad, men ulempen med en non-profitt organisasjon, er at ingen kan ta ut lønn....

 

 

er det noen kommer til å tro meg når jeg hevder jeg har hatt mobilutgifter på 10 000 og vil ha det dekket? :D

Lenke til kommentar
stakkars laaknor, det er ikke lett med fjotiss drittunger.

men fikk du no peng for slitet a?

 

satte inn 50 000 i banken i stad, men ulempen med en non-profitt organisasjon, er at ingen kan ta ut lønn....

 

 

er det noen kommer til å tro meg når jeg hevder jeg har hatt mobilutgifter på 10 000 og vil ha det dekket? :D

 

non-profitt burdet da i alle fall dekke utgiftene du har hatt men ikke lønn...

Men om du har regning er jo en annen sak he he...

Lenke til kommentar

har aldri vært på lan med pc før selv, men har vært på et par lan uten pc, inkludert hjemme hos meg, der har vi lan en gang i blant, der jeg ikke sitter på nett da, tror det har vært virus i nettverket en gang her, men ellers så er det ikke så mye virus å snakke om. egentlig så skal man ikke være så overasket over at det er virus på fjortislan. de gjør jo ganske mye rart, å det er ikke alle som leser meldingene på skjermen. plutselig så trykker de litt feil, å man er ut å kjører.

 

det er da derfor viktig at man kjører virus prog hele tiden.

Lenke til kommentar

Bare en tanke..

 

Jeg har aldri vært på LAN, men kunne gjerne tenke meg det. Nå har det seg sånn at jeg er godt oppe i 20-årene, og vil egentlig ikke sitte sammen med 12-14 åringer, men heller med folk rundt min egen alder..

 

Er det normalt aldersgrenser på lan? Hva med lan treff med f.eks 18 års grense? Lan-treff for old school boys'a med 23 års aldersgrense? (med et par pils istedenfor cola osv.)

 

Mulig det høres tåpelig ut, men hadde det eksistert, så hadde jeg nok nå kunnet skryte av å ha vært på lan...

Lenke til kommentar

finnes LAN med 18 års-grenser, ofte arrangert på pub'er ol. Dette er som regel ikke noe annet enn sosialt samvær, gjerne med laptop'er en kveld...

 

 

Gameing-LANa er mer preget av fjortiss-faktor, fordi det begynner å gå en trend i det... Er fortsatt i mot aldersgrense på de store datapartyene jeg er ansvarlig for, men er alltids med på litt mer "voksent" ;)

Lenke til kommentar

Burde vært aldersgrense på 15-16 år på et slikt lan spør du meg :evil:

 

Nei, nei, nei... Aldersgrense er ikke løsningen på sånne ting.

Det burde helder vært krav om at deltakerene skal ha siste sikkerhets-

oppdateringer, samt et godt anti-virus program som også er oppdatert nylig.

Hvis ikke de har det blir de kasta ut, enkelt og greit

 

I hvertfall slik jeg hadde ordnet det hvis jeg skulle arragere (sikkert feilstavet) lan

Lenke til kommentar

Forslag til løsninger for å redusere problemet:

 

-Aldersgrense på 16 år (alder _er_ en faktor her enten man liker det eller ikke)

 

-Opplyse om at PC'er med virus vil bli tatt av nettet øyeblikkelig og faktisk gjøre det også. Ingen unntak.

 

-Legge ut info om hvordan man skal installere og oppdatere Windows, personlig software barnnmur og antivirus. Det er faktisk mange som ikke kan dette.

 

 

Av og til må man bare sette ned foten spør du meg.

Lenke til kommentar
Nettopp ferdig med å arrangere dataparty i helga, og dette er det værste jeg har vært med på. Alderen på deltagerne var relativt lav (13-15 år på veldig mange av dem), og det tok ca. 15 minutter fra deltagerne slapp inn til det var virus på nettverket....

 

 

Vi skreik over høytalerne at nå må dere oppdatere via windowsupdate og kjøre opp siste oppdatering av anti-virusen deres!

 

Det de svarte med: jeg får ikke lov av mamma til å gjøre noe annet enn å spille på familiePCen...

 

Når vi endelig greide å få folka mer eller mindre oppdatert etter 12 timer med flying rundt og lære folka windowsupdate for å tette RPC-hullet, begynte nettverket å bli såpass stabilt at det var mulig å kjøre litt compoer ol. men virusene var der fortsatt.

 

Skreik stadig vekk over høytalerne at den og den personen har virus, ta kontakt med tech-crew for hjelp med å fjerne det. Fjortisser nok som de var, kom de ned, sa det at nå holdt de på å spille, men skulle kanskje se på det seinere....

 

 

Er enkelte ganger jeg mener at man burde hatt en ingeniør-utdannelse før man fikk lov til å kjøpe PC, og dette er en av de gangene. Å oppdatere windows og anti-virus burde vært gjort DAGLIG!

 

hvis folka syns at windowsupdate er så vanskelig, får de heller gå over til linux, hvor det bare er å ta apt-get dist-upgrade el.l. for å kjøre oppdateringene!!

 

 

*sinna og trøtt*

 

neste gang tar du nettverkskabelen til de med virus og gir den tilbake

når de er virusfri (de kan få lov til å kjøre winUpdate og antivirus update).

de som nekter å fjerne virus får sitte å spille med seg selv. vanskeligere

er det ikke.

Lenke til kommentar
<off topic>

Tror egentlig det er mange som kunne tenke seg et litt voksent lan, meg inkludert.

</off topic>

Ikke alle som kjøper pc er like dumme, nei...

 

hadde vært digg med øl-lan party da. sitte å spille og drikke øl. stikke

på byn å herje litt for så å komme seg tilbake på pc stolen for å hvile litt.

tidlig neste morgen er det på an igjen (med spilling altså:) )

Lenke til kommentar
Bare at man forsatt spiller CS sier det meste. Hvis man er så fjortis og fortsatt bruker CS (herregud det nådde jo toppen for 5 år sia), så burde man ikke hatt tilgang på LAN.

 

[ironi]Og vi takker da overLoad

 

Ellers så vil jeg si til trådstarter at en idè kan være å lage noen CDer med de aller mest kritiske oppdateringene, som du så scripter slik at de legges inn. Bruker dette når jeg setter opp maskiner i nett selv. I tillegg er de små removal toolene på Symantec sine sider gode og ha.

 

Hvis LANet er passe stort så går det jo faktisk å kreve at alle kjører oppdateringer i ett nett før de får internett. Dette løser du rent praktisk med å bruke f.eks. en bærbar med DHCP og fildeling med patchene lagt ut på, som du kobler til f.eks. en og en switch før man slippes på nett. Problemet med denne metoden er at det tar litt tid. Gjennomførbart med 50 til 100 maskiner, men ikke mer. (Må i såfall ha flere operatører og lappiser...)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Nettopp ferdig med å arrangere dataparty i helga, og dette er det værste jeg har vært med på. Alderen på deltagerne var relativt lav (13-15 år på veldig mange av dem), og det tok ca. 15 minutter fra deltagerne slapp inn til det var virus på nettverket....

 

 

Vi skreik over høytalerne at nå må dere oppdatere via windowsupdate og kjøre opp siste oppdatering av anti-virusen deres!

 

Det de svarte med: jeg får ikke lov av mamma til å gjøre noe annet enn å spille på familiePCen...

 

Når vi endelig greide å få folka mer eller mindre oppdatert etter 12 timer med flying rundt og lære folka windowsupdate for å tette RPC-hullet, begynte nettverket å bli såpass stabilt at det var mulig å kjøre litt compoer ol. men virusene var der fortsatt.

 

Skreik stadig vekk over høytalerne at den og den personen har virus, ta kontakt med tech-crew for hjelp med å fjerne det. Fjortisser nok som de var, kom de ned, sa det at nå holdt de på å spille, men skulle kanskje se på det seinere....

 

 

Er enkelte ganger jeg mener at man burde hatt en ingeniør-utdannelse før man fikk lov til å kjøpe PC, og dette er en av de gangene. Å oppdatere windows og anti-virus burde vært gjort DAGLIG!

 

hvis folka syns at windowsupdate er så vanskelig, får de heller gå over til linux, hvor det bare er å ta apt-get dist-upgrade el.l. for å kjøre oppdateringene!!

 

 

*sinna og trøtt*

 

Forstår jo frustrasjonen, men skal man arrangere et større lan, så bør man ta forholdsregler.

Lenke til kommentar
Husker veldig godt den tiden jeg, endring av config.ini autoexec.bat etc, så stille inn base minnet så man fikk 580, LH av diverse komponenter som mouse etc... Så reboote og håpe at spillet fungerer...

 

Ganske gøy egentlig med ms-dos, men savner egentlig ikke den tida lengre, hadde ikke så mye multimedia muligheter som vi har nå for tida...

 

Og ja , dagens fjortisser er vant med at alt er lett, di fleste vet ikke engang hvordan man legger inn crack på backupcd av spillet til storebror (lillsøster må til stadighet låne ditten og datten).

 

Hehe Config.sys faktisk:) Bootmenyer for å boote med og uten ems og xms og device og devicehigh og masse moro. Tror du kunne få oppmot 608 base mem med emm386 lasta om du hadde spesiell cdromdriver og minimusdriver. Med Qemm kunne man jukse og ha 634-636K ledig minne, men ikke alt som fungerte med Qemm.

Så begynte ting å bruke protected mode og de fleste problemer var løst.. akk ja:)

 

Den tid var fin. Da hadde de fleste nesten samme pc, de heldige hadde 486dx2 66 med 16mb ram og gus, andre satt med 486sx25'er. Men selv den dummeste av de jeg linket med på den tiden skjønte grunnleggende opplegg med pcer. Hviklet er mer enn jeg kan si om den generelle person i dag. Men så vil sikkert de si det samme om de som kommer om 10 år:)

Sånn er det vel alltid.

 

Jeg har fortsatt en p133 med 32mb ram og gus og et gammeldags coax nettkot stående.. jeg liker å kunne dra opp ne12ipx for å mimre.. men har få å spille doom2 og c&c med :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...