Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er alle som kjøper PCer like dumme?


Anbefalte innlegg

Bare en tanke..

 

Jeg har aldri vært på LAN, men kunne gjerne tenke meg det. Nå har det seg sånn at jeg er godt oppe i 20-årene, og vil egentlig ikke sitte sammen med 12-14 åringer, men heller med folk rundt min egen alder..

 

Er det normalt aldersgrenser på lan? Hva med lan treff med f.eks 18 års grense? Lan-treff for old school boys'a med 23 års aldersgrense? (med et par pils istedenfor cola osv.)

 

Mulig det høres tåpelig ut, men hadde det eksistert, så hadde jeg nok nå kunnet skryte av å ha vært på lan...

 

Et par kjenninger av meg i Harstad lånte studentkroa på Høgskolen og arrangerte Drink&LAN, dataparty for 40-50 stykker med ølservering. Var visst en stor suksess. :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send dem med virus hjem hvis de ikke får fixa det snarest, er bare å si de ikke får komme tilbake før maskinen blir ordnet :grumpy: hehe

 

Det er jo en lek å holde PC'er virus fri og oppdatert, det er bare det at folk ikke GIDDER, men gidder de ikke det så kan de gi f.a.e.n i å dra på LAN :evil: Nesten alle 14'isser som kommer på LAN kobler opp PC'ene og stuper rett inn i Windows og klikker tulling på HL.exe snarveien eller porr.mpg på skrivebordet. Gi dem antivirus scanner før LAN passord hehe.

Lenke til kommentar
Husker veldig godt den tiden jeg, endring av config.ini autoexec.bat etc, så stille inn base minnet så man fikk 580, LH av diverse komponenter som mouse etc... Så reboote og håpe at spillet fungerer...

 

Hehe Config.sys faktisk:) Bootmenyer for å boote med og uten ems og xms og device og devicehigh og masse moro. Tror du kunne få oppmot 608 base mem med emm386 lasta om du hadde spesiell cdromdriver og minimusdriver. Med Qemm kunne man jukse og ha 634-636K ledig minne, men ikke alt som fungerte med Qemm.

Så begynte ting å bruke protected mode og de fleste problemer var løst.. akk ja:)

 

Jeg klarte glatt 636kB UTEN bruk av Qemm, memmaker og andre jalla "jukseprogram" - kun ved utstrakt bruk av devicehigh, LH og ikke minst vha "DEVICE=C:DOSEMM386.EXE NOEMS HIGHSCAN I=B000-B7FF" (vel og merke at HIGHSCAN-bryteren kunne skape visse problemer ved en Win95-installasjon).

Lenke til kommentar
det vill jo ikke komme mange på et LAN viss ikke det hadde hvert for fjortisser(er 15 selv :D ) men kan jo ha to fløyer der du over 18 kan sitte og du under 18 kan sitte........

 

Blir uansett dominert av 14'isser og da er det ikke kult...er du 18+ og sammen med en bunch 12-16åringer blir du ikke tatt særlig seriøst, hvis du ikke er i support/crew da

Lenke til kommentar
Et par kjenninger av meg i Harstad lånte studentkroa på Høgskolen og arrangerte Drink&LAN, dataparty for 40-50 stykker med ølservering. Var visst en stor suksess. :-D

 

Slikt må jo bare bli en suksess. :D

 

Når det snakkes om lan. Ble ikke HW.no lanet avlyst p.g.a. manglende innbetaling? Hva var snittalderen på de påmeldte?

Lenke til kommentar
Vi kjenner alle til fedre og mødre som får PC via "fordel-aktige tilbud på jobben" og slikt. Kurs kunne nok helt klart vært tingen for enkelte.

 

/me vurderer å fyke innom NaIT.

 

Før fatter tok no datakort-greier med mere på NA så var jeg "foreleser" for han. Han ringte daglig og spurte om ting, jeg var så lei til slutt at jeg vurderte å plugge ut telefonen. :-? Må si han har tatt seg godt sammen i etterkant tho, det går faktisk and å lære en gammal hund å sitte.

 

Jeg tror nok at alderen spiller en veldig stor rolle totalt sett. Et eksempel på det er at min far ennå ikke har lært seg å brenne CD-er på datamaskinen, til tross for at jeg har forsøkt å lære han det 7-8 ganger. Det har hendt mang en gang at han har ringt meg når jeg ikke har vært hjemme for å spørre om det samme som jeg to timer tidligere grundig hadde gått gjennom. I tillegg til dette har han en stygg tendens til å tro på domedag over maskinen hvis det er noe han ikke får til og/eller hvis det er et eller annet program som går i stå...

 

Min mor har problemer med å skru på maskinen(men hun har egentlig aldri prøvd)

 

Min bror på 10 år derimot, har lagt mer peiling og forståelse på data enn gjennomsnittet i den alderen. Dette skyldes nok at han har vokst opp foran playstationen og datamaskinene. I startfasen var han også dårlig, og det hendte mang en gang at viktige systemfiler manglet etter at han hadde lånt maskinene. Dette er ikke noe problem lenger.

 

Konklusjon: er man ung og forstår seg på andre ting enn bare veteranbilermotorsykler er data en ganske enkel oppgave å mestre.

Lenke til kommentar

Tror jeg har sagt dette før et ellet annet sted...

 

Man må ha førerkort for å kjøre bil, motorsykkel, lastebil etc... men

man kan bare gå og kjøpe en pc, plugge den i osv... Hva med

obligatorisk grunnkurs for å benytte en datamaskin ? :lol:

 

En annen ting er jo at de fleste har Windows XP om dagen, og

der kan man i alle fall gjøre så den henter ned oppdateringer

automatisk og legger de inn automatisk på bestemt klokkeslett

osv....

 

På lan hvor deltakere er typisk "lånt familie pc og har ikke snøring" kunne man jo satt obligatorisk sjekk / oppdatering før man fikk koble maskinen til nettverket ? Kanskje at man i påmeldingen må fylle ut alder, og svare på noen enkle spørsmål. De som stryker på denne testen får litt hjelp

av crew ?

 

Greit nok at ikke alle kan like mye som andre, men om de ikke vil

lære får de heller bli hjulpet litt på vei...

 

Gamle hunder kan ikke bare lære å sitte, de kan også lære å rulle

rundt... Moren min lærte både bruk av mail, og surfing av nettet, og stefaren min har lært å sjekke mailen sin nå, og han hadde aldri tatt

i en PC... :woot:

 

:green:

Lenke til kommentar
.... skal arrangere et lan her i drammen snart, regner med gjennomsnittsalderen kommer til å ligge rundt 15 år. *gruerseglitt* :-?

 

 

Når skal du arrangere LAN i Drammen? Blir det store greier?

Jeg bor i området og er veldig interessert. Jeg kan iallefall dratt opp alders-snittet endel (32) :D

Lenke til kommentar
bla. bla. bla.
Du glemte å nevne alle de 14 tissene som satt på kazaa for og laste ned porr på lanet. Har ikke noe i mot porr,men det jævelig kjedelig å prøve å spille wc3 eller ta en runde med cs med en kompis over internett når halve lanet laster ned porr så ståpikken trenger seg opp av buksa.
Lenke til kommentar
<off topic>

Tror egentlig det er mange som kunne tenke seg et litt voksent lan, meg inkludert.

</off topic>

Ikke alle som kjøper pc er like dumme, nei...

 

hadde vært digg med øl-lan party da. sitte å spille og drikke øl. stikke

på byn å herje litt for så å komme seg tilbake på pc stolen for å hvile litt.

tidlig neste morgen er det på an igjen (med spilling altså:) )

 

Hehe, det høres kjent ut. Noen kamerater og familie av meg pleier å gjøre det når vi har langhelg. Bare synd en av oss må være sjåfør, ellers blir det Taxi

Lenke til kommentar
jeg har ikke hatt antivirus program på min pc på 3år og har aldri hatt noe virus bortsett fra et ufarlig kødde virus som min bror fikk lagd inn det fjærnet jeg fort. jeg er aldri på lan da.. hvis jeg skulle på lan ville jeg nok lagd det inn for da sitter jeg jo ikke bak en firewall.

 

Elsker det der paradokset...

Du har ikke noe som kan sjekke om du har virus, men allikevel mener du at du aldri har hatt virus på datamaskinen...

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke)

Lenke til kommentar

Gleder med vildt til å arrangere LAN til helga etter å leste denne posten :o Skulle vært påbudt med et aller anna kurs før man fikk lov å dra på LAN..."folk" kan jo knapt å putte nettverkskabelen i rette kontakta. :shrug: Skal ikke reklamere for hvor detta LAN'et er...vil rett og slett ikke ha flere folk (100stk) :lol:

Lenke til kommentar
LAN uten aldersgrense blir bare tull. Og så er det viktig å si ifra på forhånd at man oppdaterer osv. ikkeminst si klart i fra om at de med virus på pc'en vil bli utestengt fra netterket og de som finnerpå no kødd blir kastet ut. Hvis ikke blir det bare tullball

 

Prøv å si det til folk som kjøper ferdigpakke PC via jobben og som aldri har brukt data i noen særlig grad før det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...