Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er alle som kjøper PCer like dumme?


Anbefalte innlegg

Nettopp ferdig med å arrangere dataparty i helga, og dette er det værste jeg har vært med på. Alderen på deltagerne var relativt lav (13-15 år på veldig mange av dem), og det tok ca. 15 minutter fra deltagerne slapp inn til det var virus på nettverket....

 

 

Vi skreik over høytalerne at nå må dere oppdatere via windowsupdate og kjøre opp siste oppdatering av anti-virusen deres!

 

Det de svarte med: jeg får ikke lov av mamma til å gjøre noe annet enn å spille på familiePCen...

 

Når vi endelig greide å få folka mer eller mindre oppdatert etter 12 timer med flying rundt og lære folka windowsupdate for å tette RPC-hullet, begynte nettverket å bli såpass stabilt at det var mulig å kjøre litt compoer ol. men virusene var der fortsatt.

 

Skreik stadig vekk over høytalerne at den og den personen har virus, ta kontakt med tech-crew for hjelp med å fjerne det. Fjortisser nok som de var, kom de ned, sa det at nå holdt de på å spille, men skulle kanskje se på det seinere....

 

 

Er enkelte ganger jeg mener at man burde hatt en ingeniør-utdannelse før man fikk lov til å kjøpe PC, og dette er en av de gangene. Å oppdatere windows og anti-virus burde vært gjort DAGLIG!

 

hvis folka syns at windowsupdate er så vanskelig, får de heller gå over til linux, hvor det bare er å ta apt-get dist-upgrade el.l. for å kjøre oppdateringene!!

 

 

*sinna og trøtt*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, er litt enig med laaknor, folk burde kunne litt selv om de bare sitter å spiller. de lærer ikke så mye av å spille cs hele helgen. det blir fort virus på nettverkene hvis de rette folka holder på.

 

det med at de svarte at de ikke fikk lov til å holde på med famile pc`en utenom til spilling, hva er vitsen da?

 

lære folk å bruke Windows update? hmmm, det var da voldsomt. har selv opplevd på lan at det har vært virus i omløp, men av en eller annen grunn så er jeg aldri opp å kjører når det er lan ikke på nett iallefall. dette er nettopp fordi at det kan komme virus å greier.

 

jaja dette er min mening.

 

mitt tips til de lanerene som er på hardware.no

 

bruk Windows Update lær det.

Bruk Antivirus program, lær å bruke updaten der også.

kjedelig hvis hele harddisken går til dunndass bare for et virus.

 

bare en anbefaling.

 

selv om det kommer automatisk en melding om at ms har kommet med nye oppdateringer så gir de blanke allikevel. de tenker sånn: hvem trenger vel de oppdateringene der? for ikke virus allikevel, litt feil tanke gang kanskje. men for all del, dette gjelder ikke for alle.

 

hadde jeg suttet å spilt hele dagen så hadde jeg ikke kunnet så mye som jeg gjør i dag jeg heller. derfor holder jeg meg borte fra spillinga så lenge.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at en grunn til at de rundt 14-15 ikke har lyst til å lære, eller bare ikke kan så mye, er at de aldri har måttet jobbe litt for å finne ut hvordan noen ting faktisk fungerer. Er selv i underkant av 19 å tror min bror på snart 10 ikke kommer til å kunne halvparten av det jeg kunne når jeg var 15 når han blir 15.

Tenker da tilbake til ms-dos dagene spesielt, da det ikke bare var å sette inn cd'n og trykke neste-neste-ferdig for å få fram et spill. På den tiden måtte vi jo lese, endre filer å prøve oss litt fram for faktisk å få til noe.

 

Men men, det er mulig det er noe jeg bare innbiller meg...

Lenke til kommentar
Vi kjenner alle til fedre og mødre som får PC via "fordel-aktige tilbud på jobben" og slikt. Kurs kunne nok helt klart vært tingen for enkelte.

 

/me vurderer å fyke innom NaIT.

 

Før fatter tok no datakort-greier med mere på NA så var jeg "foreleser" for han. Han ringte daglig og spurte om ting, jeg var så lei til slutt at jeg vurderte å plugge ut telefonen. :-? Må si han har tatt seg godt sammen i etterkant tho, det går faktisk and å lære en gammal hund å sitte. ;)

 

On topic: Tar en datautdannelse på ingeniørnivå selv, og jeg vet flere folk i "miljøet" som aldri burde fått legge fingra på no mer avansert enn høyst en fjernkontroll til en tv, langt mindre et tastatur. Ingeniører lærer mye matte og lite relevant. ;)

 

Oh btw, fyk innom NaIT ruthless, jeg skal være crew. ;)

Lenke til kommentar

Også er det forskjell på hundene, da. Noen veldig gamle hunder er smart og aner at det ligger en bit "snack" og lyser der framme, om de bare gidder å lære seg dette og dette, mens noen hunder (gjerne litt yngre) nekter plent å lære noe.

(Bestefar kjøpte seg PC for å bruke. Mamma nekter å lære noe nytt. Det tok to år før jeg fikk henne til å prøve FreeCell litt, som variasjon fra Solitaire.)

 

Tacritan; might just happen. Skal muligens få med meg en med-ape og en onkel også. :smile:

Lenke til kommentar
Hehe, bra tråd :D

 

Har vært borti noe lignende før jeg og.... skal arrangere et lan her i drammen snart, regner med gjennomsnittsalderen kommer til å ligge rundt 15 år.  *gruerseglitt*  :-?

Da vil jeg anbefale deg at du legger ut info om at administratorene har rett til å koble deg av nettverket hvis de ikke har rettet problemet etter 1 eller 2 advarsler.

 

På denne måten slipper det å bli et nevneverdig problem for de andre brukerne...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg at du legger ut info om at administratorene har rett til å koble deg av nettverket hvis de ikke har rettet problemet etter 1 eller 2 advarsler.

 

På denne måten slipper det å bli et nevneverdig problem for de andre brukerne...

 

Lykke til!

 

Vi bare satte opp MAC-adressen i DHCP'en med en helt annen IP enn den vi brukte, da ble ikke pakkene routa noe sted, og viruset spredde seg ikke. Men de var der fortsatt....

Lenke til kommentar
Kan tenke meg at en grunn til at de rundt 14-15 ikke har lyst til å lære, eller bare ikke kan så mye, er at de aldri har måttet jobbe litt for å finne ut hvordan noen ting faktisk fungerer. Er selv i underkant av 19 å tror min bror på snart 10 ikke kommer til å kunne halvparten av det jeg kunne når jeg var 15 når han blir 15.

Tenker da tilbake til ms-dos dagene spesielt, da det ikke bare var å sette inn cd'n og trykke neste-neste-ferdig for å få fram et spill. På den tiden måtte vi jo lese, endre filer å prøve oss litt fram for faktisk å få til noe.

 

Men men, det er mulig det er noe jeg bare innbiller meg...

 

Husker veldig godt den tiden jeg, endring av config.ini autoexec.bat etc, så stille inn base minnet så man fikk 580, LH av diverse komponenter som mouse etc... Så reboote og håpe at spillet fungerer...

 

Ganske gøy egentlig med ms-dos, men savner egentlig ikke den tida lengre, hadde ikke så mye multimedia muligheter som vi har nå for tida...

 

Og ja , dagens fjortisser er vant med at alt er lett, di fleste vet ikke engang hvordan man legger inn crack på backupcd av spillet til storebror (lillsøster må til stadighet låne ditten og datten).

Lenke til kommentar

Vel, det med lille-søsken... en av grunnene til at de kan så mye er at det allerede er en som kan veldig mye i familien (deg). Da har de ikke behov for det. Krasjæer maskinen, noe som ikke funker, så er det bare å få tak i storebror ikke sant?

 

Et lite problem skjedde, det var at jeg flyttet ut, og nå blir det stadig Remote Assistance ;)

 

Vel, en av grunnene til at jeg ikke gidder å dra på Lan lenger er nettopp den skyhøyre fjortiss bestanden. Uff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...