DetexServer Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hei. Jeg vet ikke om dette er rett plass, Men jeg har et spørsmål. Jeg er en våpensamler (Samler på Replikkaer og Softgun) Og har nå lyst på et sånnt Blankt Våpen. Det er et våpen som kun har ammonisjon uten kule, Dermed ingen fare. Det jeg lurer på er hva aldergrensen for dette er. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Googlet "blankt våpen" og tror du ikke jeg fant en relevant tråd fra forumet Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 18 Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html paragraf 7 Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Blankvåpen er lovlig til alle over 18. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Men da er det jo bare å finne paragrafen da. jeg har viste til paragrafen jeg mener er gjeldene. Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 blankpistoler er ikke skytevåpen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 men du kan ikke vise til paragrafen som viser du har rett...? Lenke til kommentar
Ursidae Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 vet lite til ingenting om paragrafer... vet at jeg selv gikk rett inn på XXL og kjøpte startvåpen og blank ammunisjon som 19åring. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 http://www.lovdata.n...610609-001.html paragraf 7 § 1. Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler, b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere). c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres. Tror ikke at blankvåpen blir regnet som et skytevåpen. 3 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 "Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle." Les understrekning "revolver eller pistol, eler deler av slike våpen". Dette omhandler håndvåpen, hvilket ikke nødvendigvis er hva trådstarter spør om. TS sin definisjon er dog ikke noe jeg har hørt om. Vanligvis er blankvåpen samlebetegnelse for kniver, økser, sverd o.l. Våpenet har heller ingen tilknytning til ammunisjon(som forøvrig staves med u, ikke o). Du snakker om et våpen ladd med hylser. Det eneste man trenger å gjøre for å få et sånt våpen funksjonelt, er å lade med skarp ammunisjon. Mener du kanskje et plombert våpen? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres. Tror ikke at blankvåpen blir regnet som et skytevåpen. jegh ar blitt fortalt at det jeg tror TS spør etter, går under bokstav c Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Les understrekning "revolver eller pistol, eler deler av slike våpen". Dette omhandler håndvåpen, hvilket ikke nødvendigvis er hva trådstarter spør om. Din kopi med understerkning, gjelder ikke slike gjenstander, som det her er snakk om. Dette er ikke skytevåpen. Se defenisjon som Quote la inn! Men jeg er usikker på om TS sin defenisjon "blankvåpen" er riktig. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Din kopi med understerkning, gjelder ikke slike gjenstander, som det her er snakk om. Dette er ikke skytevåpen. Se defenisjon som Quote la inn! Men jeg er usikker på om TS sin defenisjon "blankvåpen" er riktig. Imitasjoner som enkelt kan gjøres om til funksjonelle våpen, bør, og vil, behandles som våpen. Poenget er at håndvåpen har aldergrense 21 år, mens jaktrifler, hagler o.l. har nedre aldergrense 18 år. Uansett, ufruktbar diskusjon så lenge vi ikke vet hvordan TS definerer blankvåpen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 jegh ar blitt fortalt at det jeg tror TS spør etter, går under bokstav c Det skal jeg ikke uttale meg om, siden jeg ikke har erfaring med det TS snakker om. Jeg er også usikker på om definisjonen hans er riktig. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Imitasjoner som enkelt kan gjøres om til funksjonelle våpen, bør, og vil, behandles som våpen. Poenget er at håndvåpen har aldergrense 21 år, mens jaktrifler, hagler o.l. har nedre aldergrense 18 år. Uansett, ufruktbar diskusjon så lenge vi ikke vet hvordan TS definerer blankvåpen. Tullprat! Hverken imitasjoner, eller plomberte våpen, er forbudt å kjøpe eller eie. At du mener du mener det bør og vil bli behandlet som skytevåpen, er urelevandt. Kan også fortelle deg, at imitasjoner av skytevåpen, er laget i div. "lettmetaller" som bl.a. aluminium, eller i plast. De tåler ikke ombygging til skarpe skudd. Det har vært og kan bli gjeninnført forbud mot våpenlignende gjenstander, som skytevåpen. Men så langt er dette ikke vedtatt. Kommer regene, får vi forholde oss til dem. Endret 16. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Tullprat! Hverken imitasjoner, eller plomberte våpen, er forbudt å kjøpe eller eie. At du mener du mener det bør og vil bli behandlet som skytevåpen, er urelevandt. Kan også fortelle deg, at imitasjoner av skytevåpen, er laget i div. "lettmetaller" som bl.a. aluminium, eller i plast. De tåler ikke ombygging til skarpe skudd. Det har vært og kan bli gjeninnført forbud mot våpenlignende gjenstander, som skytevåpen. Men så langt er dette ikke vedtatt. Kommer regene, får vi forholde oss til dem. Har du dysleksi, eller leser du selektivt? Imitasjoner som _ENKELT_ kan bygges om til funksjonelle våpen. Plomberte våpen kan ikke bygges om til funksjonelle våpen i det hele tatt. Hvis de ikke kan bygges om til funksjonelle våpen, omhandler det noe helt annet enn de premisser jeg skrev i mitt innlegg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Har du dysleksi, eller leser du selektivt? Imitasjoner som _ENKELT_ kan bygges om til funksjonelle våpen. Plomberte våpen kan ikke bygges om til funksjonelle våpen i det hele tatt. Hvis de ikke kan bygges om til funksjonelle våpen, omhandler det noe helt annet enn de premisser jeg skrev i mitt innlegg. Jeg så hva du skrev! Men det er ukjent for meg, at slike finnes å få kjøp i dag. For en del år tilbake (ca. 20 år siden), vet jeg at det ble ombyggd såkalte "startpistoler". De kunne kjøpes av alle. Men, de er ikke lenger å få tak i. Du får vise frem noe, som enket kan ombygges du da! Jeg har bare holdt på med div våpen i en "mannsalder" og er kjent med de fleste miljøer, som driver med skarpe våpen, også samlere av autentiske våpen. For øvrig så kjenner jeg også til ombygging, av plomberte våpen. Editt: Angående de siste "startpistolene",jeg nevnte, så ble de kjøp i Sverige. De var forbudt i Norge. Endret 16. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Å bygge om et våpen som er plombert skikkelig i Norge er ekstremt vanskelig. Det er som du vet borret hull gjennom kassa, løpet er sveiset, tennstempelet delt og sluttstykket kuttet, blant andre modifiseringer som må gjøres. Det er i alle praktiske henseende, umulig å reparere. Mitt poeng, var som ditt, at slike våpen ikke er lovlige i Norge, fordi det i praksis er funksjonelle våpen. Jeg har hørt at det ble importert kalasjnikov og sten-guns for noen tiår tilbake, hvor det var gjort minimal skade. Kaldsveist løp, og mulighet for demontering da delene var loddet/tinnet sammen. Tennstempel og sluttstykke tilgjengelig på postordre omtrent. Dette er våpen som, selv om du ikke bare kan lade og skyte, i praksis er funksjonelle våpen. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Å bygge om et våpen som er plombert skikkelig i Norge er ekstremt vanskelig. Det er som du vet borret hull gjennom kassa, løpet er sveiset, tennstempelet delt og sluttstykket kuttet, blant andre modifiseringer som må gjøres. Det er i alle praktiske henseende, umulig å reparere. Våpen som blir plombert i dag, er vanskelige å gjøre skytbare. De som har kompetanse og verktøy lager heller et et våpen fra bunn av. Men det har vært mange forslkjellige måter å plombere våpen på, opp i mellom årene og mange av dem er kurant å ombygge, for folk som kan. Jeg kjenner flere, som har slike plomberte våpen. Det meste av det du nevner som plombering, er kurrant å fikse. Kun en ting er vanskelig, men selv her kan det omgåes. Og som du nevner "ting" kan kjøpes, enten på nettet, eller av bekjente. Dagens plombering er noe mer avansert. Poenget er heller at plomberte skytevåpen, regnes ikke som skytevåpen og kan selges fritt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå