Lami Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Tenkte å lage en tråd om astroiden som vil passere oss rekordnært i kveld!! Den vil være synlig for det blåtte øye ca 20.26 men den vil passere raskt, så spørs om man rekker å se noe. Les mer på Knut Jørgen sin blogg her: http://blogg.nrk.no/astro/ Skal du prøve å få med deg denne? Ta bilde kanskje? Er veldig overskyet her i Bergen så spørs :/ 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det er ikke samme asteroide som kræsj landet i Russland tidligere i dag? Edit: Denne var visst bittelittegrann større ja. Endret 15. februar 2013 av Kim Spartacus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Jeg var nettopp ute på trappa, men i motsetning til tidligere i kveld så var det overskyet nå Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Ditto. Har vært ganske stjerneklart her i noen dager nå, men i dag skyet det til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det kan forøvrig følges på NASAs hjemmesider. Livestream av et følgekamera av astroiden - http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Spennende dette ja. Blogg fra Eiscat i Ramfjordmoen som skal følge med på den når den kommer til syne: http://kaira.sgo.fi/ Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det var voldsomt med nærgående meteoritter og asteroider for tiden. Er vel en svær på vei som treffer oss midt i fleisen snart da. Disse her er bare "fortroppene". Akk ja. det er nok det som er ferd med å skje, bare myndighetene vil ikke si noe for å slippe panikk. Vi er jo ferdige som svisker alle i hop. Og det er vel like dumt det. 21.12 ble bare litt forsinket, ja det er nok det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Nja. Astroider har alltid sneiet oss og jorden treffes av plenty meteorer i døgnet. Det er bare det at overvåkningen og teknologien til å oppdage de har blitt så mye bedre med tiden. Slike meteorer som den over Russland treffer jorden i snitt en gang i året, men det spesielle med dagens var at det ble filmet. Men når det er sagt så http://www.astroevents.no/kometaar.html Endret 15. februar 2013 av Slettet-77do0b Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det var voldsomt med nærgående meteoritter og asteroider for tiden. Er vel en svær på vei som treffer oss midt i fleisen snart da. Disse her er bare "fortroppene". Akk ja. det er nok det som er ferd med å skje, bare myndighetene vil ikke si noe for å slippe panikk. Vi er jo ferdige som svisker alle i hop. Og det er vel like dumt det. 21.12 ble bare litt forsinket, ja det er nok det. Asteroider jakter ikke i flokk Lenke til kommentar
Lami Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ja dette så dårlig ut ja - som vanlig. Skal aldri være noe bra vær når det skjer noe på himmelen! Arrgg, hadde vært veldig gøy å sett den! Endret 15. februar 2013 av Lami Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Skyet til her 20 minutter før den skulle være synlig. Får håpe at man får sett litt på himmelen i Mars og April da, men med min flaks er det vel overskyet da å. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Det var så disig her at jeg bare så månen, jupiter og noen få stjerner. Men jeg håper vi får se NASA sine nærbilder av astroiden snart. Meteoritten over Russland hadde vist ikke noe med astroiden å gjøre. Det var bare et tilfeldig sammentreff at de kom så nært i tid. (I følge NASA) Meteoritten ble først antatt å ha en størrelse omtrent som en komfyr, men har etter nye beregninger blitt oppgradert, først til 15 meter og nå sist til 17 meter og en masse på 10 000 tonn og 18 km/s hastighet. Energien tilsvarer 500 000 tonn TNT, eller 30 Hiroshimabomber. Endret 16. februar 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Meteoritten ble først antatt å ha en størrelse omtrent som en komfyr, men har etter nye beregninger blitt oppgradert, først til 15 meter og nå sist til 17 meter og en masse på 10 000 tonn og 18 km/s hastighet. Energien tilsvarer 500 000 tonn TNT, eller 30 Hiroshimabomber. 10 000 tonn i 18 km/s. Det er jo helt vilt. Kanskje like greit at den eksploderte i en høyde på 30-50 km da, og ikke slo ned. Endret 16. februar 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Beste filmen jeg har funnet så langt. http://vimeo.com/59778274# Ellers virker det som om det er disse "stripefilmene" som NASA har som ligger ut. Noen få bilder av graut og lignende. Håper det kommer noe bedre og mer informasjon i løpet av uka. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Hvor stor verdi har slike meteoritter? Hvis f.eks et lite fragment på 100 kg faller ned på min eiendom og ødelegger bilen, er bare å legge seg ned og gråte, eller er det på tide å sprette sjampisen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Den er nok verd langt mer enn bilen, men regn med at bilen også blir mer verdt. Særlig hvis de selges samlet. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 10 000 tonn i 18 km/s. Det er jo helt vilt. Kanskje like greit at den eksploderte i en høyde på 30-50 km da, og ikke slo ned. Er det flere enn meg som ble overrasket over at alle ble overrasket? Jeg mener, den var på størrelsen med en svær buss og kom rett mot oss uten at noen vet om den før den smeller over hodene på oss. Ikke at jeg går og er redd for meteoritter, men med så mange linser som konstant er rettet mot himmelen på jakt etter nettopp slike så burde vel noen fått øye på den før? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Kanskje de holdt kjeft om det med vilje.. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 (endret) Er det flere enn meg som ble overrasket over at alle ble overrasket? Jeg mener, den var på størrelsen med en svær buss og kom rett mot oss uten at noen vet om den før den smeller over hodene på oss. Ikke at jeg går og er redd for meteoritter, men med så mange linser som konstant er rettet mot himmelen på jakt etter nettopp slike så burde vel noen fått øye på den før? Nei, det er ikke overraskende i det hele tatt at denne småsteinen ikke ble oppdaget tidligere. Det trengs et vesentlig større objekt for å bli lyssterkt nok til å ha særlig sjanse til å bli oppdaget av de søkene som er i gang nå. Redigert: Det ser ut til å være objekter >140 m som er omtrentlig rekkevidde nå, http://en.wikipedia.org/wiki/Near-Earth_object#Projects_to_minimize_the_threat Endret 17. februar 2013 av -trygve Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Nei, det er ikke overraskende i det hele tatt at denne småsteinen ikke ble oppdaget tidligere. Det trengs et vesentlig større objekt for å bli lyssterkt nok til å ha særlig sjanse til å bli oppdaget av de søkene som er i gang nå. Redigert: Det ser ut til å være objekter >140 m som er omtrentlig rekkevidde nå, http://en.wikipedia....mize_the_threat For noen dager siden fikk jeg inntrykk av at man hadde greie på omtrent alle objekter som var >1m diameter og på kurs mot Jorden, men dette var på radio og er tydeligvis en gedigen misforståelse av programleder. Hvor stor skade kunne den gjort om den traff en by og ikke hadde kollapset underveis? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå