Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Guide: Ekstremkjøling for folk flest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var et bra initiativ, mer tilbake til gode gamle overklokking.no

Denne mangler dog en veldig viktig del av et slikt review, og det er en skikkelig runde overklokking. Hvor hardt kan man klokke en PC for stabil 24/7 kjøring med noe slik? Si f.eks. for Folding@Home. Og hvor høyt får dere klokket GPU med denne løsningen?

Lenke til kommentar

Har brukt noe lignende selv, og det er veldig effektivt - dog jeg vilel annbefalt noen små endringer her og der.

 

Oppsettet ejg brukte brukte en varmeveksler. du mister da fordelen med å unngå pumpe, men du kan da sette opp en mye renere og kontrollert loop med antikorosjonsmidler og denslags om man ønsker. Et strupeledd for vannforsyningen samt en solenoid-valve (magnetventil heter det på norsk?) er også å annbefale. Da kan du ikke bare regulere kjølemengden etter behov så du ikke sløser for mye vann (det trengs egentlig ekstremt lite tilflyt fra kranen siden varmen aldri får bygge seg opp) samt at solenoiden kan åpne og stoppe vannstrømmen automatisk når du slår på og av maskinen.

 

Aller mest spennende hadde det vært om man klarte å ordne seg en eller annen form for eletronisk styrt strupeledd som kunne åpne og lukke basert på vifte-turtall (slik at du kunne få den til å reagere basert på temperatur og bruke hovedkortets innebygde temperaturstyringsmuligheter for å optimisere vannflyten etter behov). Akkurat den biten fikk jeg aldri gjort (brukte bare en manuell kran for å justere) men hvis noen vet om en løsning for noe sånt så hadde det vært artig å vite om...

 

I uansett tilfelle så er det vel uansett ikke å annbefale for langtidsbruk så lenge du betaler for vannet - og selv om du ikke gjør det så måtte du vel uansett som minimum optimisere vannflyten til en mengde som ikke sløste alt for mye med naturressursene. Som sagt trengs det egentlig veldig lav tilførsel av nytt kald vann så det skal ikke mye til for å likevel oppnå meget bra temperatur.

 

-Stigma

 

Kunne det være en idè å sette vannet i en temperaturstyrt loop? Altså, ved hjelp av "magnetventilen" så kan du styre det samme vannet igjennom maskinen til det når f.eks 10 grader (Fra springen var vel rundt 3-4?).

 

Når vannet når 10 grader så skal det vannet byttes ut med nytt vann fra spring, til "10 graders vannet" er byttet ut, dvs enten x antall sekunder eller at en temperatur sensor forteller når vannet er på under en 5 grader?

 

Ser for meg at du på den måten kan bruke enda mindre vann siden varmen ikke rekker å bygge seg opp?

 

Det må kanskje monteres en pumpe for å holde oppe trykket..?

Lenke til kommentar
For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet.Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene.
Poenget med kondens er absolutt helt riktig - det er noe man må enten forebygge med isolasjon eller forhindre ved å unngå for lav vanntemperatur (enda en go grunn til at det kan være lurt å ta i bruk et ekstra ledd med varmeveksler forøvrig).Men hva har jordingen med kondensen å gjøre? Den forstod jeg ikke helt. Du skriver som om det ene medfører det andre...-Stigma

 

Når et elektrisk apparat med et åpent kabinett står nær en springog vaskeservant, er det fare for å få støt om jordingen er dårlig.

Lenke til kommentar

Når et elektrisk apparat med et åpent kabinett står nær en springog vaskeservant, er det fare for å få støt om jordingen er dårlig.

 

Får man støt, så er det jo generelt noko feil med det elektriske anlegget. Det blir jo det samme om det er kabinettet eller komfyren :closedeyes:

Lenke til kommentar

Når et elektrisk apparat med et åpent kabinett står nær en springog vaskeservant, er det fare for å få støt om jordingen er dårlig.

 

Ja, den tok jeg. Jeg lurte bare på hvorfor han skrev det som om jording av kabinettet hadde noe med om det oppstod kondens. Kanskje det bare var dårlig formulert og det ikke var det han mente.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kunne det være en idè å sette vannet i en temperaturstyrt loop? Altså, ved hjelp av "magnetventilen" så kan du styre det samme vannet igjennom maskinen til det når f.eks 10 grader (Fra springen var vel rundt 3-4?).

 

Når vannet når 10 grader så skal det vannet byttes ut med nytt vann fra spring, til "10 graders vannet" er byttet ut, dvs enten x antall sekunder eller at en temperatur sensor forteller når vannet er på under en 5 grader?

 

Ser for meg at du på den måten kan bruke enda mindre vann siden varmen ikke rekker å bygge seg opp?

 

Det må kanskje monteres en pumpe for å holde oppe trykket..?

 

Joda, dette kan du selvfølgleig gjøre i teorien, og det ville hjelpe mye med å holde forbruket ekstremt lavt ved idling. Ved å ha en temperaturstyrt magnetventil som slår av springvannet helt når det er gode marginer å gå på temperaturmessig så ville du nok ungått mye sløs selv fra et alerede regulert oppsett.

 

Det eneste tekniske du må overkomme i forhold til dette er å fnne en løsning for å aktivere magnetventilen basert på temperatur. en on/off hadde fungert i dette tilfellet. De fleste viftekontakter har dog ikke mulighet for å slå viften helt av basert på temperatur så det er ikke sikkert at du kunne bare koblet magnetventilen til direkte. Du må gjerne til med noen veldig enkel hjemmesnekret elektronikk for å oppnå dette eller finne en passende del ment for noen annen lignende funksjon på ebay. Hvis du kunne finne en dings som kunne lese vifteturtall og slå av/på et relè basert på hvor høyt turtallet var så hadde jo det væt det aller enkleste da du bare kunne brukt innebygde viftestyringsfunksjoner videre derfra for en meget dynamisk og justerbar løsning. Det finnes helt sikkert noen slik dings om man leter litt :)

 

Får man støt, så er det jo generelt noko feil med det elektriske anlegget. Det blir jo det samme om det er kabinettet eller komfyren :closedeyes:

 

Ja, men nå er jo det hele poenget med jordinger og sikringer da - at du har et ekstra lag med sikkerhet om det oppstår feil. Å droppe slike failsafes er jo noe man bør unngå for å si det mildt :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Kunne det være en idè å sette vannet i en temperaturstyrt loop? Altså, ved hjelp av "magnetventilen" så kan du styre det samme vannet igjennom maskinen til det når f.eks 10 grader (Fra springen var vel rundt 3-4?).Når vannet når 10 grader så skal det vannet byttes ut med nytt vann fra spring, til "10 graders vannet" er byttet ut, dvs enten x antall sekunder eller at en temperatur sensor forteller når vannet er på under en 5 grader?Ser for meg at du på den måten kan bruke enda mindre vann siden varmen ikke rekker å bygge seg opp?Det må kanskje monteres en pumpe for å holde oppe trykket..?
Joda, dette kan du selvfølgleig gjøre i teorien, og det ville hjelpe mye med å holde forbruket ekstremt lavt ved idling. Ved å ha en temperaturstyrt magnetventil som slår av springvannet helt når det er gode marginer å gå på temperaturmessig så ville du nok ungått mye sløs selv fra et alerede regulert oppsett.Det eneste tekniske du må overkomme i forhold til dette er å fnne en løsning for å aktivere magnetventilen basert på temperatur. en on/off hadde fungert i dette tilfellet. De fleste viftekontakter har dog ikke mulighet for å slå viften helt av basert på temperatur så det er ikke sikkert at du kunne bare koblet magnetventilen til direkte. Du må gjerne til med noen veldig enkel hjemmesnekret elektronikk for å oppnå dette eller finne en passende del ment for noen annen lignende funksjon på ebay. Hvis du kunne finne en dings som kunne lese vifteturtall og slå av/på et relè basert på hvor høyt turtallet var så hadde jo det væt det aller enkleste da du bare kunne brukt innebygde viftestyringsfunksjoner videre derfra for en meget dynamisk og justerbar løsning. Det finnes helt sikkert noen slik dings om man leter litt :)
Får man støt, så er det jo generelt noko feil med det elektriske anlegget. Det blir jo det samme om det er kabinettet eller komfyren :closedeyes:
Ja, men nå er jo det hele poenget med jordinger og sikringer da - at du har et ekstra lag med sikkerhet om det oppstår feil. Å droppe slike failsafes er jo noe man bør unngå for å si det mildt :)-Stigma

 

Det best og enkleste for å gjøre noe slikt er å bruke ett arduino. relativt enkelt å programere mot. har både digitale og analoge interfacer osv. så kan bare mekke til en liten rele krets for å bruke utgangene på arduino til å styre en magnetventil.

 

da kan man også koble vifte utgangen på hovedkortet til den analoge inngangen på arduino tror jeg og bare måle spenningen og justere vannet etter det. eller du kan kjøpe addons til arduino som er temp sensore osv.

Lenke til kommentar
For det første, håper jeg at kabinettet er godt jordet.Ellers vil det oppstå kondens på utsiden av vannslangen inne i kabinettet og dette vil kunne dryppe og kortslutte komponentene.
Poenget med kondens er absolutt helt riktig - det er noe man må enten forebygge med isolasjon eller forhindre ved å unngå for lav vanntemperatur (enda en go grunn til at det kan være lurt å ta i bruk et ekstra ledd med varmeveksler forøvrig).Men hva har jordingen med kondensen å gjøre? Den forstod jeg ikke helt. Du skriver som om det ene medfører det andre...-Stigma

 

En pc som bruker strøm...En pc som kjøles av en "homemade" vannkjøleløsning... hmm...

 

Er jo det at om kondensen skulle samles opp og kortslutte noen komponenter, så er den en fordel å ha jordet alt av metall (Helst via en jordfeilbryter) slik at jordfeilstrømmen ikke vil gå kontinuerlig gjennom kabinettet.. er ikke bra å ta på det da.

Lenke til kommentar

Kan det erstatte nitrogen under overklokking? Vet det ikke gir samme resultater, men yter prosessoren din bedre på -50'C en på +20'C?

 

Hvis du har kjennskap til "superledere" så vet man att det trengs kulde til på silisium for at nettop en prosessor kan får tilnørmet 0 motstand, og det eksisterer ikke på 20grader eller -50, men ned mot absolutt nullpunkt.

 

Lenke til kommentar

Hvis du har kjennskap til "superledere" så vet man att det trengs kulde til på silisium for at nettop en prosessor kan får tilnørmet 0 motstand, og det eksisterer ikke på 20grader eller -50, men ned mot absolutt nullpunkt.

 

Jeg tror du misforstår litt av poenget der. Poenget med å ekstremkjøle CPUen er ikke å oppnå superkonduktivitet. For det første så er ikke siliciumet som brukes i en prosessor et superledende materiale til å begynne med (selv om du fikk det nær ned til det absolutte nullpunkt) og om det var det så hadde det vel heller ødelagt prosessoren heller enn å gjøre den super overklokkbar - ved at alt for mye strøm ville presses gjennom (hvordan dette i detalj fungerer for CPUer og det brukes noen tradisjonelle resistorer eller noe slikt er dog litt utenfor mitt fagområde så jeg skal ikke si noe helt bombastisk der).

 

Uansett hadde du vel aldri klart å holde en CPU ved nær absolutt null selv med flytende nitrogen bare pga. det faktum at den selv produserer en god del varme og aldri vil kunne kvitte seg med ALL varmen øyeblikkelig selv med de meste ekstreme kjølemetoder.

 

Poenget er ihvertfall at CPUer generellt sett kjører bedre og kan klokkes høyere (og forbli stabile) ved lavere temperaturer - og dette er en egenskap som ikke er alt-eller-ingenting, men heller mer en dalende kurve (neppe helt linjær, men noe ikke så fryktelig lagt derifra heller).

 

Så ja, en CPU på -50 vil generellt sett kunne presses høyere enn en CPU på +20 (så lenge det ikke finnes coldbugs og andre ting å ta hennsyn til). Dette er jo hvorfor kompressorkjølere brukes for eksempel. Disse når aldri noe i nærheten av det absolutte nullpunkt, men de kraftigere systemene kan gjerne nå temperaturer som -50c, og de gir overklokkingsresultater deretter.

 

EDIT: nå har jeg vel og merke lest i vitenskapelige nyheter om en mulig utvikling der silisium KAN brukes som en superleder, men det involverer å dope silisiumet med andre stoffer (some Boron) for å kunne oppnå effekten. Dette er ikke tilfellet med hvordan CPUer er laget i dag ihvertfall, men jeg nevner dette i forbifarten i tilfelle det er interessant.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Angående dette med å måtte ha en vifte for å kjølen ned resten av kabinettet.

Slenger bare noen tanker ut i lufta.

 

Når man har så bra kjøling som dette kunne det vært en idé med en radiator øverst i kabinettet som vannet går gjennom. Denne vil kjøle ned den varme luften inne i kabinettet. Den kalde luften vil da synke ned og bli oppvarmet igjen, for deretter å stige. Da vil man få en naturlig sirkulasjon, og en nedkjølet luft inne i kabinettet.

 

Teorien her går på å senke temperaturen på luften inne i kabinettet selv om romtemperaturen er behagelig. Da kan man i teorien ha et lukket (les lufttett, eller tilnærmet lufttett) kabinett. Da vil man også kunne isolere effektivt mot støy fra harddisker og andre komponenter.

 

For å sikre luftstrømmen internt kan man montere en vifte på radiatoren. Siden kabinettet nå er tett og lydisolert vil ikke dette støye veldig.

 

-------------

Dette var en spennende artikkel, selv om jeg er imot å bruke behandlet vann på denne måten, til langvarig bruk. Ser heller for meg å kunne bruke vann fra bekk, elv, e.l. Eller å rett og slett montere en stor vanntank under verandaen eller i en annen skygge. Montere en relativt kraftig pumpe på denne (utendørs) som starter når man starter PC'en. Bruke kjølevæske/frostvæske for å unngå groe og frost.

Kan også fungere med en mindre tank og en radiator på utsiden. Men bruker man lite vann kreves en raskere nedkjølingsmetode.

 

Om vinteren vil det kunne kjøle veldig bra. Om sommeren, her til lands er det vel ikke ofte at skyggetemperaturen kommer over 25°C og da kun i korte perioder. Tipper snittet ligger under 20°C. Og da har man fortsatt et system som ikke blir varmere enn et normalt vannkjølingsanlegg.

 

Hvis man da er så sleipe at man slenger hageslangen oppi tanken når det er varmt, vil det kjøle ned vannet. Tenker da at man lar tanken gå i overløp, men at pumpa fortsatt er den som lager sirkulasjon i systemet. Da må man huske å tilføre kjølevæske før vinteren igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...