ksor Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Har akkurat kjøpt meg hus, og skal lage til leilighet i kjelleren (seksjonert som utleigeleilighet før, men ikkje ferdigstilt) Og her er per idag kun 1 stk sikringsskap for heile eneboligen, eg vil at leiligheta skal ha eget sikringsskap med egen måleravlesning. Grunnen til dette er fordi eg skal bu i leiligheta nede sjøl, og leige ut hoveddelen, og da blir det jo tungvint om dei som leige hoveddelen skal ta strømrekninga , og so avrekne mitt forbruk når det er eg som leige ut... Er ein avdanka elektriker som ikkje har jobba som det dei siste åra, og er litt usikker på om eg da må ha eget inntak til dette skapet i leiligheta eller der er mulighet for å gå videre fra eksisterande inntak på eitvis. Kan fort bli fryktelig dyrt om eg må ha eget inntak for utleieleilighet (80Kvm) Omlegging av kurser og slikt klare eg fint sjøl, men det er dette med inntaket eg er i stuss på.. Og ka kostaden vil bli?... Om noken har nokre gode tips hadde det vore superduper Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Dette må du nok diskutere med netteier, men det burde være mulig (i alle fall teknisk, men spørs hvordan det passer med netteier sine rutiner juridisk/byråkratisk sett...) å gå fra hovedsikringsskap (etter inntakssikringene, men før måler) til underfordelingsskap med egne inntakssikringer og måler i kjellerleilighet. Eneste at det blir ikke mulig å kutte strømmen til kjellerleiligheten uten adgang til huset -men det problemet finnes også i mange eldre hus med inntakssikringene f.eks. på loftet (luftstrekk til vegg). De som leier hoveddelen trenger jo ikke nødvendigvis motta strømregninga, den kan jo stå i ditt navn (selv om måler/sikringsskap er inne hos dem) sånn at du trekker fra ditt eget forbruk på såkalt "minus-måler", og fakturerer dem for resten. Eneste ulempe at det blir litt plundrete med måleravlesningene. Derimot sparer dere jo inn ett fastbeløp på nettleie med å ha kun et abonnement.. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Mon tro om dette vil gjelde deg? Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Løsningen her er nok en prosentvis fast delt strømregning ja som står oppført i kontrakten, 75%/25% for eksempel. Når det gjelder egen måler blir nok dette tungvindt og en smule kostbart... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Om det ikke er hybelleilighet pr i dag og dette er noe du skal lage trer nye regler i kraft. disse tilsier at du må ha egen måler og eget inntak. Mao et strekk fra enten møne (om det er luftstrekk) eller bakkeplassert skap. Dette er fordi netteier skal kunne ha mulighet å koble ut det ene abonnementet uten at det skal gå utover det andre... Lenke til kommentar
ksor Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Takker for gode svar. Eg får kontakte det lokale e-verket og høre med dei om ka som blir den beste løsninga tenke eg. Om det blir langt fra sentralen blir det fort veldig dyrt, men eg trur faktisk eg må prioritere det å få egen måler siden eg skal leige ut hoveddelen av huset og ikkje omvendt. Glemte å skrive i trådstarten at enda en grunn til å få egen måler er at eg kanskje ikkje skal ha leiligheta, men kanskje flytte og leige ut heile huset på sikt. Eg får spekulere litt på det og forhøre meg med dei som eventuelt skal ta jobben, so skal eg komme tilbake hit med løsninga eg velge når den tid kjem Ser og at viss eg er dritheldig so kan det hende at eg slepp unna med å gå vidare etter inntakssikring, før eksisterande måler pga at det er allerede seksjonert på 80 tallet som utleigeleilighet Endret 16. februar 2013 av ksor Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Ser og at viss eg er dritheldig so kan det hende at eg slepp unna med å gå vidare etter inntakssikring, før eksisterande måler pga at det er allerede seksjonert på 80 tallet som utleigeleilighet Heldig? Er du sikker på, at leiligheten er godkjent seksjonert? Den foreligger jo ikke ferdigattest. Det er lenge siden jeg har seksjonert leiligheter, men du må sjekke med kommunen, om alt er i orden. Trolig skulle leiligheten ha blitt ferdigstillt, med en Ferdigattest innen 3 år. Håper jeg tar feil, men det er mulig at denne seksjoneringen ikke er gyldig. Lenke til kommentar
ksor Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Heldig? Er du sikker på, at leiligheten er godkjent seksjonert? Den foreligger jo ikke ferdigattest. Det er lenge siden jeg har seksjonert leiligheter, men du må sjekke med kommunen, om alt er i orden. Trolig skulle leiligheten ha blitt ferdigstillt, med en Ferdigattest innen 3 år. Håper jeg tar feil, men det er mulig at denne seksjoneringen ikke er gyldig. Tja, det stemmer nok det Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Tja, det stemmer nok det Hvis min antagelse er riktig, så må du sannsynelig få sekjsonert på nytt. Og da denne delen av huset ikke er godkjent som egen boenhet, må du også søke om dette. Og leiligheten må tilpasses regelverket. Hvis ikke du bor i en kommune, som er veldig "snille" da. Endret 16. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå