Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bios finner ikke hardisken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ca 3 år gammel WD Raptor disk på 300 gb. Idag skulle jeg Bære pc'en inn til stuen for å koble den opp til stor TV'en, men når jeg så startet pc'en sto det at jeg måtte selecte proper boot device. Gikk inn på Bios og den fant bare den store lagrings-hardisken min. Drive 1 var not detected.

Prøvde å ta kablene ut og inn(og blåse på dem, så langt jeg tenker) til ingen nytte. Jeg går utifra at hardisken er ødelagt og det er gode nyheter for da har jeg endelig en grunn til å skaffe SSD.

Det jeg er redd for er at det er en feil med hovedkortet, da har jeg et stort problem. Men det er ingenting som peker i den retningen. Jeg kan liksom ikke feilsøke det fordi de 2 hardiskene bruker forskjellige sata kabler. Raptordisken bruker vist 6gb sata og den andre bruker en rød sata kabel.

Er det sannsynlig at det er noe feil med hovedkortet? Det er vel hardisken som pleier å streike ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen av delene som er mest sannsynlig. Det kan være disk, kabel eller HK. Man må bare prøve seg fram og eliminere hvert ledd.

Det skal forresten ikke være noen forskjell på SATA kabler, de kan brukes om hverandre.

Haha ja vist, takk for det. Hardisken funker med den andre kabelen slik at da er det kabel eller HK det er noe feil med. Håper virkelig ikke det er Hovedkortet x)

Lenke til kommentar

YES!! Nå fungerer alt plutselig....Den fjerde gangen jeg tar kabelen ut og inn, merkelige greier. Synd igrunn for da ble det ikke SSD likevel.

EDIT: Bios finner ikke hardisken og jeg får feilmelding når jeg starter maskinen, men den fungerer uansett helt fint slik at jeg kan bruke den.

Endret av Blabla1
Lenke til kommentar

Ok, har fått litt av det samme problemet igjen. Har kjøpt SSD og klarte å starte opp og installere windows på den. Restarta maskinen 2 ganger etter litt bruk og fungerte fortsatt. Den fjerde gangen jeg startet maskinen fikk jeg "select proper boot device" i startup igjen. Vet at det ikke er noe galt med kabel eller hard disk etter litt testing. Slik at det er enten software eller hovedkort feil.

Bios finner hardisken når jeg går inn på boot menyen, men ikke "main" menyen. Hadde verdt veldig takknemlig for noen feilsøkningstips, eller om jeg bare burde skaffe nytt HK. HK'et er et P6X58D-E.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...