PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hei, for litt under to år siden bygde jeg egen PC (eller mer korrekt så fikk jeg noen i en databutikk til å gjøre det). Har dette setupet: Samsung Spinpoint 1TB Samsung DVD Burner Fractcal Design XL Black Pearl kabinett ASUS GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA skjermkort Intel Core i5 2500K 3,3 GHz prosessor ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 hovedkort Intel® SSD 320 Series 80GB 2,5", 25nm harddisk Corsair A70 CPU-kjøler Corsair AW 750W strømforsyning Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 minnebrikker Den har funket bra nå i snart to år, men det har vært litt problemer med at den noen ganger "fryser" helt slik at jeg må restarte den fra scratch, noe som kan være fryktelig irriterende når jeg sitter med skolearbeid etc. I går gjorde den dette to ganger ganske fort, noe som ikke har skjedd før. Det er ellers ganske sjeldent at dette skjer. Da jeg sjekket PC-en i den samme butikken for litt siden sa de at det hadde vært ganske liten plass da de bygde den, og at skjermkortet lå for nære noen andre komponenter og at det var fare for "full kortslutning". Ble ganske sjokka der og da, men spurte ikke noe mer om det. Han sa også at jeg kunne vært heldig og unngått det (ganske rart at han ventet halvannet år for å si det, kanskje han blandet med noen andre). Er litt tid siden jeg støvsugde den, kan prøve det. Ellers så kan jeg prøve å åpne kabinettet og ta et bilde av innmaten. Har hatt et virus på den, men det er fjernet nå. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 * Har samme kabinettet, og det er ikke akkurat liten plass... men problemet kan vell være så mangt. Hvordan er tempen på CPU og GPU ? last ned hwmonitor å sjekk det. Har du overklokket cpu eller gpu? Jeg tenker at det enten er cpu/gpu som blir for varm eller en HDD er på vei til sin død. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Vet du om det går an å laste opp skjermbilde på kommentarfeltene her? Har tatt skjermbilde av resultatene fra HWmonitor. Kan svare på det ene spørsmålet i mens: Nei, jeg har ikke overklokket hverken CPU eller GPU, har heller ikke måtte byttet noen deler nåpå snart to år, så var muligens på tide at noe måtte skje? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Ikke støvsug pcen. Blås den ren før støv, husk å hold på viftene sånt at dem ikke snurrer så når du blåser på dem. Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ta også kjør en MEMtest også ser du om du får noen error: http://www.techspot....-memtest.62524/ Endret 15. februar 2013 av Mr. Hormonella Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Har samme kabinettet, og det er ikke akkurat liten plass... men problemet kan vell være så mangt. Hvordan er tempen på CPU og GPU ? last ned hwmonitor å sjekk det. Har du overklokket cpu eller gpu? Jeg tenker at det enten er cpu/gpu som blir for varm eller en HDD er på vei til sin død. Det funka åpenbart ikke Endret 15. februar 2013 av Treserget Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Ta også kjør en MEMtest også ser du om du får noen error: http://www.techspot....-memtest.62524/ Hadde litt problemer med å kjøre denne, kommer opp at det ikke går å bruke en 64-bit windows-versjon Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Du skal brenne den på en DVD og boote opp fra den fra BIOS Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ja er bare gå i "bruk full editor" mode så kan du laste opp. Skaler det litt ned i paint ellernoe 1280. Vell jeg har hatt mine komponenter siden mai 2010 untatt en ssd og gpu, men byttet ikke pga feil. Så dem har vart i nesten 3 år. Men dem kan holde i mange år til, er vell noe annet som dirrer hos deg. Hvist du skal støv suge den så ikke kom borti komponentene og bruk en plastikk ende, og ikke av metall pga statisk el. Men som nevnt over er ikke alltid smart å bruke den kan gå gæle fort. Aldri skjedd til meg da men. Uansett, hvist ikke varmen er over 50-60 grader skal den ikke låse seg. Så fremst ikke cpu'en er gåen eller hovedkortet. Kanskje denne mentesten funker. Endret 15. februar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Du skal brenne den på en DVD og boote opp fra den fra BIOS Blir nok litt vel komplisert for meg ;D Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ja er bare gå i "bruk full editor" mode så kan du laste opp. Skaler det litt ned i paint ellernoe 1280. Vell jeg har hatt mine komponenter siden mai 2010 untatt en ssd og gpu, men byttet ikke pga feil. Så dem har vart i nesten 3 år. Men dem kan holde i mange år til, er vell noe annet som dirrer hos deg. Hvist du skal støv suge den så ikke kom borti komponentene og bruk en plastikk ende, og ikke av metall pga statisk el. Men som nevnt over er ikke alltid smart å bruke den kan gå gæle fort. Aldri skjedd til meg da men. Uansett, hvist ikke varmen er over 50-60 grader skal den ikke låse seg. Så fremst ikke cpu'en er gåen eller hovedkortet. Kanskje denne mentesten funker. Her har du temperaturer. Kjører ikke noe særlig med program, men er heller ikke når jeg gjør det at PC'n pleier å fryse. Bumpety Endret 15. februar 2013 av Treserget Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Her har du temperaturer. Er under 40 grader der ser jeg ja så da skal ikke det være varmen som er problemet. Ikke godt å si. Prøvd den testen? Du laster ned den ISO filen så brenner du bare den filen til en dvd. Er ikke vanskeligere enn det. reboot og start boot fra dvd/cd'n. Når låser den seg? I programmer, spill eller bare random ? Har du en gpu kort liggende som du kan teste? å se om du får krash da. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Er under 40 grader der ser jeg ja så da skal ikke det være varmen som er problemet. Ikke godt å si. Prøvd den testen? Du laster ned den ISO filen så brenner du bare den filen til en dvd. Er ikke vanskeligere enn det. reboot og start boot fra dvd/cd'n. Når låser den seg? I programmer, spill eller bare random ? Har du en gpu kort liggende som du kan teste? å se om du får krash da. Har ikke fått prøvd testen nei, har ikke noe DVD jeg kan brenne av til heller, er det noe andre tester som er litt enklere? Pc'n låser seg helt random uten forvarsel. Det kan være når jeg skriver på word (som skjedde i går, jævlig irriterende når alt ble sletta), eller mens jeg surfer random rundt på internett. Har ikke noe GPU-kort liggende nei. EDIT: Siden det skal gå med DVD så burde det vel gå med f.eks. DaemonTools også, noe jeg har prøvd, men da kommer det bare opp at det er beregnet på 32-bits Windows og ikke 64-bits. Bumpety Endret 15. februar 2013 av Treserget Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Har ikke fått prøvd testen nei, har ikke noe DVD jeg kan brenne av til heller, er det noe andre tester som er litt enklere? Pc'n låser seg helt random uten forvarsel. Det kan være når jeg skriver på word (som skjedde i går, jævlig irriterende når alt ble sletta), eller mens jeg surfer random rundt på internett. Har ikke noe GPU-kort liggende nei. EDIT: Siden det skal gå med DVD så burde det vel gå med f.eks. DaemonTools også, noe jeg har prøvd, men da kommer det bare opp at det er beregnet på 32-bits Windows og ikke 64-bits. Bumpety Du får kjøpe noen DVD'r i morgen. Det går ikke med Dae tools, siden du trenger dvd'n ved oppstart. Har lest litt rundt og en annen feil kan være batteriet på hovedkortet. Lite sannsynelig, men man vet aldri. Det er jo billig også hvist skulle være feil. Er så mye som kan være feil. PSU forøvrig også. Nei, prøv å brenne iso'n til dvd så ser du hva som kan være gale. Endret 15. februar 2013 av Jann. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Her har du temperaturer. Kjører ikke noe særlig med program, men er heller ikke når jeg gjør det at PC'n pleier å fryse. Bumpety Ligger 60 grader idle på cpu.. Sjekka under load.? Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Du får kjøpe noen DVD'r i morgen. Det går ikke med Dae tools, siden du trenger dvd'n ved oppstart. Har lest litt rundt og en annen feil kan være batteriet på hovedkortet. Lite sannsynelig, men man vet aldri. Det er jo billig også hvist skulle være feil. Er så mye som kan være feil. PSU forøvrig også. Nei, prøv å brenne iso'n til dvd så ser du hva som kan være gale. Det skal jeg gjøre! Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 Ligger 60 grader idle på cpu.. Sjekka under load.? Den står det jo også at minumumstemperatur er på 60 grader? Er det ikke sånn da at temperaturen MÅ være 60 grader for at det skal funke? Med load, mener du når jeg skrur på dataen? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Den står det jo også at minumumstemperatur er på 60 grader? Er det ikke sånn da at temperaturen MÅ være 60 grader for at det skal funke? Med load, mener du når jeg skrur på dataen? Ikke bry deg om hva minimum står registrert som.. Kjør et krevende program/spill og se. Du kan prøve prime95 eller occt. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Bruker selv realtemp for å se cpu-temp mens f.eks occt kjører.. Ikke vært borti hwmonitor.. Lenke til kommentar
PF Treserget Skrevet 15. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Ikke bry deg om hva minimum står registrert som.. Kjør et krevende program/spill og se. Du kan prøve prime95 eller occt. Kjørte Flysimulator nå mens jeg har noe andre spill og internettsider åpne, CPU-varmen endrer seg ikke (den står på 60 grader Celcius støtt). De fleste kjernene i prosessoren ligger over 40 grader nå. De går litt opp og ned fra 40. Edit: Kan prøve et av de programmeme. Hvor mye burde jeg sette det på? Det er vel ikke skadelig for maskinen? Endret 15. februar 2013 av Treserget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå