PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Missforstå meg rett, jeg spør ikke nødvendigvis om hvorfor troen din er rett, men hvorfor du har den troen du har. Hvilke fakta avgjorde at du bestemte deg for at koranen og allah er rett? Du må nødvendigvis ha bestemt deg på ett tidspunkt, ikke bare kastet en terning med alle religioner på og "tada!". Jeg spør siden det er delvis relatert til synligheten av gud(er) på mange plan. Både fysisk sett og de som påstår å ha sett en guds aksjoner eller inngripen. Og så vil jeg på lik linje med en del andre også ha beviser for det du påstår er en test, som igjen er del av en påstått synlighet av gud(er). Begge spørsmål er knyttet til din ærlighet ovenfor deg selv og andre. I bibelen f.eks. står det at du skal til enhver tid kunne rettferdiggjøre din tro, og kunne slå den fast med sannhet om du blir utfordret på troen (akkurat denne biten driver mange vekk fra bibielen, da mennesker som vil kunne gi ærlige svar gjerne begynner å se oppspinnet når de graver). Kanskje koranen har en lik befaling? Hvorfor jeg velger å tro på Islam det er bare å se på de 5 søylene. Hvis du har tid så kan du også høre på han her Yusuf Estes en konvertitt fra Texas som var kristen forklarer hvorfor han valgte Islam Lenke til kommentar
Andromeda§ Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Da spørs det kanskje hvem som er rundt deg, hva som påvirker deg, og hva du føler er riktig? Så da er det greit å ikke tro på Allah? Hvorfor jeg velger å tro på Islam det er bare å se på de 5 søylene. Hvis du har tid så kan du også høre på han her Yusuf Estes en konvertitt fra Texas som var kristen forklarer hvorfor han valgte Islam Hvorfor skal vi høre på hva hans begrunnelse? Vi vil jo høre din Jeg vet ikke. jeg tror på Buddha. Hva er din definisjon av "buddha"? Hvorfor tror du på buddha? 1 Lenke til kommentar
Netj Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Jeg liker ikke å krangle med de andre. Jeg tror på buddha fordi de fleste i kina tror på buddha, og vi tror at buddha vil hjelp oss. http://no.wikipedia.org/wiki/Buddha Lenke til kommentar
Andromeda§ Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Jeg liker ikke å krangle med de andre. Jeg tror på buddha fordi de fleste i kina tror på buddha, og vi tror at buddha vil hjelp oss. http://no.wikipedia.org/wiki/Buddha Jeg liker heller ikke å krangle med andre, jeg liker å diskutere. Det er heldigvis ikke det samme:) Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 For min del så er det helt greit at du ikke tror på Gud. Og hvorfor jeg tror på Gud, se på de 5 søylene og hva de innebærer. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 De fem søylene? De her? beliefworship charitable giving fasting during the month of Ramadan (sawm) the pilgrimage to Mecca (hajj) at least once in a lifetime. Du tror altså på Gud fordi... du "tror", du "tilber", du "gir til veldedige formål", du "faster i Ramadan" og du har eller skal "reise til Mecca en gang i livet"? Lenke til kommentar
Andromeda§ Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 For min del så er det helt greit at du ikke tror på Gud. Og hvorfor jeg tror på Gud, se på de 5 søylene og hva de innebærer. Dette går i sirkel. Jeg vet godt hva de fem søylene innebærer, det er fortsatt ikke et svar på spørsmålene jeg har stilt deg. En av de fem søylene er blant annet at man skal erkjenne det faktum at man er muslim, altså trosbekjennelsen "Shahadah" Hvorfor har du erkjent at du er muslim? Spørsmålet er rettet til deg, ikke andre muslimer, så du trenger ikke å linke til youtube. Hvorfor erkjenner du at du er muslim? Hvordan vet du at de fem søylene er "sannheten" ? "Jeg vet ikke" er ikke et gyldig argument. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Dette går i sirkel. Jeg vet godt hva de fem søylene innebærer, det er fortsatt ikke et svar på spørsmålene jeg har stilt deg. En av de fem søylene er blant annet at man skal erkjenne det faktum at man er muslim, altså trosbekjennelsen "Shahadah" Hvorfor har du erkjent at du er muslim? Spørsmålet er rettet til deg, ikke andre muslimer, så du trenger ikke å linke til youtube. Hvorfor erkjenner du at du er muslim? Hvordan vet du at de fem søylene er "sannheten" ? "Jeg vet ikke" er ikke et gyldig argument. Hvorfor skal jeg breie ut om min trosrelgion i det hele tatt til deg? Denne tråden handler ikke om meg.. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) Hvorfor jeg velger å tro på Islam det er bare å se på de 5 søylene. Hvis du har tid så kan du også høre på han her Yusuf Estes en konvertitt fra Texas som var kristen forklarer hvorfor han valgte Islam http://www.youtube.com/watch?v=LEKgxZbFG_k Som andromeda sier, jeg er ikke interessert i en annen persons erklæring, men din. Jeg har sett, lest og hørt mange historier og forklaringer. Jeg har enda til gode å høre en forklaring eller begrunnelse som man ikke kan komme til uten noen som helst form for religion. De fem pilarene i islam byr ingenting som vi ikke kan klare på egenhånd, men inneholder noe vi fint klarer oss uten. Som alt annet i religion. Shahada Igjen, dette er tro bare for å tro. Tro i seg selv er meningsløs uten at du har en personlig grunn, og da gjerne noe du kan objektifisere ved beviser som andre kan studere og muligens la seg overbevise av. Salat Kan best forklares som bortkastet tid. Jeg har enda til gode å høre en grunn for at noen skal ta seg bryet å be til en gud som etter sigende vet alt, inkludert dine tanker, til en hver tid. Om en gud vet dette er det helt fullstendig meningsløst å be. Zakāt Dette er så selvmotsigende at jeg finner det litt morsomt. Du må gi av din rikdom, men du skal gi av glede? Du skal gi fra deg personlig rikdom eller tjenester ut av fri vilje og glede fordi du må. Er jeg den eneste som finner dette latterlig selvmotsigende? Dette er forresten en dårligere versjon av kardemommeloven, i tillegg så kan det nesten likestilles med kommunisme, der man skal dele all rikdom (om du ser bort fra politikkbiten). I tillegg så har den en begrensing som sier at du kan ikke gi til utenfor ditt samfunn. Så om jeg vil gi penger til en i Afganistan om jeg var muslim, er det faktisk ikke lov. Du skal gi tilbake til samfunnet du er i. Sawm Litt det samme som Salat. Igjen, om en gud vet hva du gjør, vil og tenker til enhver tid, hvorfor bruke tid på dette? Denne guden hadde vist om du var villig til å gjøre dette ritualet uansett, så hele øvelsen er meningsløs. Gud vet hve som hadde gjort hva under alle omstendigheter. Så egentlig blir det en øvelse i "HOPP!" -"Hvor høyt?". Hajj Denne biten kan jeg både relatere til og riste på hodet av. At du følger dine røtter og reiser dit du stammer fra (om enn bare åndelig) kan nok være en god ting for de fleste. Men igjen, å bli påtvunget at dette er noe du skal gjøre er ikke akkurat befriende. Så på lik linje med de ti bud i bibelen (som er mer like 3 bud egentlig) er det ingenting som byr på noe unikt, ingenting vi ikke kan gjøre bedre på egenhånd, men mye vi kan gjøre bedre uten. Så, jeg vil gjerne høre din begrunnelse. Jeg liker å høre personlige grunner for alt, ikke minst religiøse avgjørelser som etter min tankegang grenser på det absurde nesten uten unntak. Det er fremdeles mange religiøse som ikke skjønner at det samfunnet vi lever i er sekulært, den eneste og utelukkende grunnen til at vi har det godt her i landet er at vi lar sekularisme og medhumanise styre, ikke religiøse dogmer. Endret 6. mars 2013 av Halsoy 1 Lenke til kommentar
Andromeda§ Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Hvorfor skal jeg breie ut om min trosrelgion i det hele tatt til deg? Denne tråden handler ikke om meg.. Fordi du allerede har diskutert det tidligere i tråden? Fordi du nå kun stopper fordi spørsmålene blir for vanskelige å svare på? Fordi du har valgt å være medlem på diskusjon.no og skriver i "religion,filosofi, livssyn" delen? Fordi du svarte på en tråd som heter "Hvorfor kan vi ikke se Gud" Fordi DU skal kunne svare på HVORFOR du tror, og følger en bok du ikke en gang vet hvorfor du følger. 1 Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Fair enough, istedet for å bla meg fram og tilbake om hvilke spm, kan ikke du(Andromedas)og (Halsoy) Liste opp spm dere vil at jeg skal svare på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, og jeg vil svare fra min perspektiv og erafring..men husk at jeg er ingen lærd eller imam så hvis det er noe som jeg er usikker på og jeg ikke klarer å svare på så sier jeg ifra, ok? Og ikke å gjøre narr av meg hvis jeg ikke klarer å svare ALLE spm`ene og ikke kan ALT om min relgion..cool?? 1 Lenke til kommentar
Andromeda§ Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Fair enough, istedet for å bla meg fram og tilbake om hvilke spm, kan ikke du(Andromedas)og (Halsoy) Liste opp spm dere vil at jeg skal svare på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, og jeg vil svare fra min perspektiv og erafring..men husk at jeg er ingen lærd eller imam så hvis det er noe som jeg er usikker på og jeg ikke klarer å svare på så sier jeg ifra, ok? Og ikke å gjøre narr av meg hvis jeg ikke klarer å svare ALLE spm`ene og ikke kan ALT om min relgion..cool?? Vet du hva, dette var virkelig et utrolig tøft, voksent og modig svar. *Stort klapp på skuldern* Spørsmål: 1. Hvordan vet du at Koranen er noe menneskene skal følge? 2. Hvorfor tror du på Allah fremfor alle de andre tusenvis av Gudene som finnes i verden? 3. Hvorfor er din tro den riktige? Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Fair enough, istedet for å bla meg fram og tilbake om hvilke spm, kan ikke du(Andromedas)og (Halsoy) Liste opp spm dere vil at jeg skal svare på, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan, og jeg vil svare fra min perspektiv og erafring..men husk at jeg er ingen lærd eller imam så hvis det er noe som jeg er usikker på og jeg ikke klarer å svare på så sier jeg ifra, ok? Og ikke å gjøre narr av meg hvis jeg ikke klarer å svare ALLE spm`ene og ikke kan ALT om min relgion..cool?? Jeg er ikke noe lærd selv når det kommer til islam, men man trenger ikke være det for å rettferdiggjøre ens tro. Jeg vil gjerne repetere mitt spørsmål i håp av å få ett svar, så kan vi heller ta det fra der. Hvorfor har du, som person, valgt å sette din tro (personlig definerer jeg religiøs tro som "ta for gitt uten, eller selv stilt opp mot motsigende beviser") til islam. Hvilke personlige grunner (trenger ikke gå i detalj om det er veldig personlig) har du for å ta akkurat denne trosretningen som den rette? For å ta ett eksempel jeg fikk da jeg var 15. Konfimasjonsundervisningen ble drevet av det jeg vil kalle en fanatisk troende. Dette er en person som sa til sine "studenter" at "-å ikke tro på jesus er det samme som å begå selvmord". Da jeg spurte hvorfor han hadde slik tro, og hva han kunne rettferdiggjøre den med var svaret "fordi om ikke jeg tror, så kan jeg ikke leve". Dette var, og er fremdeles helt absurd for meg. Denne personen er direkte ansvarlig for at jeg som aspirerende troende direkte valgte å lete etter beviser, og fant intet annet enn absurditeter som drev meg vekk. Hva er din, deg personlig, begrunnelse og rettferdiggjørelse for å tro at islam er det korrekte. Hvordan stiller islam seg unik som du ikke kan finne noe annet sted, selv uten religion? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Vet du hva, dette var virkelig et utrolig tøft, voksent og modig svar. *Stort klapp på skuldern* Spørsmål: 1. Hvordan vet du at Koranen er noe menneskene skal følge? 2. Hvorfor tror du på Allah fremfor alle de andre tusenvis av Gudene som finnes i verden? 3. Hvorfor er din tro den riktige? Heey, takk for det 1.Koranen er noe muslimer skal følge. Fordi jeg tror på at det finnes en Gud, en som har skapt alt dette her, og Koranen er sendt til oss mennesker av Gud for at vi skal følge budskapet hans. F.eks når du kjøper et skap fra IKEA så følger det en guide med, og for oss muslimer er denne guiden Koranen. 2.Jeg er født muslim, mine foreldre er muslimer, så jeg er vokst opp med Islam rundt meg, så for meg er det naturlig å tro på Koranen og Islam, og hvorfor jeg ikke har valgt Kristendommen eller Jødedommen er fordi min TRO er så sterk at jeg har aldri tvilt på min egen relgion, jeg har ikke hatt behov for å se på hva de andre relgionene har å tilby. Når jeg tror på noe som jeg føles så riktig, hvorfor skal jeg se andre steder da. 3.Samme svar som nr 2, vil jeg si. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 (endret) 1.Hva er din, deg personlig, begrunnelse og rettferdiggjørelse for å tro at islam er det korrekte. Hvordan stiller islam seg unik som du ikke kan finne noe annet sted, selv uten religion? 2.Hvorfor har du, som person, valgt å sette din tro (personlig definerer jeg religiøs tro som "ta for gitt uten, eller selv stilt opp mot motsigende beviser") til islam. Hvilke personlige grunner (trenger ikke gå i detalj om det er veldig personlig) har du for å ta akkurat denne trosretningen som den rette? 1.Min begrunnelse for at Islam er riktig for meg, tror jeg har vært inne på hvis du ser på mitt forrige svar: Jeg er født muslim, mine foreldre er muslimer, så jeg er vokst opp med Islam rundt meg, så for meg er det naturlig å tro på Koranen og Islam, og hvorfor jeg ikke har valgt Kristendommen eller Jødedommen er fordi min TRO er så sterk at jeg har aldri tvilt på min egen relgion, jeg har ikke hatt behov for å se på hva de andre relgionene har å tilby. 2.Jeg har ikke funnet noen motsigende beviser til Islam. Endret 6. mars 2013 av PrettyBoy Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Heey, takk for det 1.Koranen er noe muslimer skal følge. Fordi jeg tror på at det finnes en Gud, en som har skapt alt dette her, og Koranen er sendt til oss mennesker av Gud for at vi skal følge budskapet hans. F.eks når du kjøper et skap fra IKEA så følger det en guide med, og for oss muslimer er denne guiden Koranen. 2.Jeg er født muslim, mine foreldre er muslimer, så jeg er vokst opp med Islam rundt meg, så for meg er det naturlig å tro på Koranen og Islam, og hvorfor jeg ikke har valgt Kristendommen eller Jødedommen er fordi min TRO er så sterk at jeg har aldri tvilt på min egen relgion, jeg har ikke hatt behov for å se på hva de andre relgionene har å tilby. Når jeg tror på noe som jeg føles så riktig, hvorfor skal jeg se andre steder da. 3.Samme svar som nr 2, vil jeg si. 1.Min begrunnelse for at Islam er riktig for meg, tror jeg har vært inne på hvis du ser på mitt forrige svar: Jeg er født muslim, mine foreldre er muslimer, så jeg er vokst opp med Islam rundt meg, så for meg er det naturlig å tro på Koranen og Islam, og hvorfor jeg ikke har valgt Kristendommen eller Jødedommen er fordi min TRO er så sterk at jeg har aldri tvilt på min egen relgion, jeg har ikke hatt behov for å se på hva de andre relgionene har å tilby. 2.Jeg har ikke funnet noen motsigende beviser til Islam. Først, for å si det somme som Andromeda, takk for at du er voksen nok til å faktisk svare i stede for å postulere og preke (uavhengig av alder). Så, det jeg ofte har problemer med er som nevnt over, du er kulturelt påvirket uten å faktisk ha sett deg rundt. Uten å ville fornærme, jeg finner dette ignorant og uærlig. Det er ikke til å legge skjul på at det meste som har med religion å gjør er geografisk og eller kulturelt bestemt. Hva gjelder islam så er det dødsstraff for å forlate religionene (Sharia). Du driver sirkulær argumentasjon forresten, du følger koranen fordi koranen sier at du som muslim skal følge koranen. Hva det gjelder at du ikke har en annen tro fordi din tro er så sterk er nok også en kombinasjon av at du ikke har satt deg inn i andre religioner (som du selv sier) og at du er mer eller mindre forventet å følge islam. Hva du føler er riktig er helt uavhengig av hva som er sant. Hvilket er hvorfor mange religiøse er ignorante hva både ens egen og andres religion gjelder. Som sagt, jeg mener ikke å fornærme, men når du sier at du er muslim fordi din familie er det, så virker ikke det som en god grunn. Det er mer en "cop out" en noe annet. Det virker mer som en "jeg gidder ikke tenke fordi dette er det som er forventet av meg". Det er naturlig at dette føles "riktig" da du mer eller mindre har fått det inn med morsmelken. Hvilket er hvorfor de aller fleste som kaller seg religiøse av kulturelle grunner sier akkurat det samme. Det gjenstår fremdeles "hvorfor har du ikke sett på andre religioner?". Jeg har ikke noe problem med din tro på en skaper, på mange måter kan du si at jeg kan relatere til denne tankegangen. Det jeg har problem med er når mennesker gir ett svar på sin tro som du nettopp gjorde, "jeg tror fordi jeg tror det samme som de rundt meg tror". Du fremstår som en som ikke har tenkt over det. Ikke nødvendigvis noe feil i det, men det blir feil å argumentere for en bestemt retning når kompasset aldri har stått noen annen retning enn nord. Så, har du noen individuell grunn for å godta akkurat islam, foruten det faktum at dette er det du har blitt fortalt fra du var liten av? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Halsoy: Interesante spm du stiller Halsoy, skal prøve å svare på dette ikveld eller imorgen tidlig, får ikke svart noe mer nå. så vi snakkes Lenke til kommentar
kattepiss Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Fordi han bare finnes i kristnes fantasi. Lenke til kommentar
freke Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Ikke noe rusmiddel kan gi den følelsen av fred og kjærlighet, som den korsfestede Jesus Kristus gir, Spartacus Aldri 'g' i aldri, taper. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 6. mars 2013 Del Skrevet 6. mars 2013 Å kalle noen for "taper" på internett er det ultimate maskulinstempel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå