Gå til innhold

Hvorfor kan vi ikke se Gud?

Anbefalte innlegg

Fordi jeg tror på Koranen.

Dette er ikke ett svar på spørsmålet. Det er irrelevant om du tror på hva som helst, tro har ingenting med sannhetsverdien i det du tror på, hen av ordet "tro". Spørsmålet er, hvor hard du informasjon som tilsier at koranen er sann? Da snakker vi historisk i tillegg til pure fakta. At bibelen eller koranen nevner en by er ikke informasjon tilstrekkelig for å si at alt annet er korrekt. Jeg snakker om at vi kan uavhengig verifisere påstandene fra andre sanntidsdokumentasjoner. Hvor er dine faktagrunnlag for at koranen skal tas som sann?

Tro har ingenting med sannhet å gjøre. Det beste du kan påstå å nettopp ha gjort er å drive sirkulær argumentering. Koranen er sann fordi den er sann fordi jeg tror det er sann fordi den er sann. jeg kan like lett si "koranen er falsk oppspinn laget av kapitalistiske svin på ett bakrom i ett horehus slik at de kan rettferdiggjøre sine djevelske påfunn. Dette er fakta, fordi det er dette jeg tror."

Ser du problemet med slik ordføring? I beste fall er du ignorant, i verste fall er du direkte uærlig ovenfor deg selv og andre.

Tror du på Lord of the Rings?

Tror du på ting som ikke stemmer?

Som nevnt over. I tillegg til å ikke svare på spørsmål om sannhetsverdi kan du i neste sekund grense til hovering, da du avviser postulater som totalt latterlige, siden de er innlysende falsk. Det er nettopp det vi gjør med bøker som beviselig er falske, som f.eks. bibelen. Jeg kjenner mer til bibelen enn koranen (har ikke lest hele, ei heller satt meg helt inn i relativ sanntidsdokumentasjon) og kan derfor ikke nødvendigvis akkurat nå påpeke feil og inkonsistenser. Men om du vil jeg skal finne og gir meg en dag eller tre, skal jeg nok klare det helt fint.

Så, inntil du kan bevise ovenfor deg selv og andre med f.eks. relevant sanntidsdokumentasjon at koranen er sann, burde du kanskje vurdere å bruke samme nivå av kritikk på alt. En bok er ikke spesiell bare fordi den er gammel. Kanskje du burde lese de mye eldre skriftene som både koranen og bibelen er basert på.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du på ting som ikke stemmer?

Nei, jeg gjør ikke det, så jeg skjønner ikke hvorfor noen gjør det, ikludert deg!

For i motsettning til deg så lar jeg fakta tale sitt klare språk, jeg godtar ikke påstander selv om boka er ansett aldri så hellig eller "sann" eller annet, da fakta taler for seg selv. Nå må du gjerne PÅSTÅ at koranen er sann, men det blir dessverre bare enda en påstand, for hva sier fakta? Er det manglende fakta på noen påstander så stiller jeg med ALLTID kritisk og tvilende til dem, altså samme hvor hellig (hva er hellig og hvorfor er noe ansett som hellig? Jo, fordi folk skal TRO at det er noe helt spesielt med det som er "hellig", at det er sant og at det, som regel, har blitt til ved påvirkning av en eller annen usynlig gud. Tar du vekk helligheten er det fremdeles påstander uten noen reel verdi nettopp fordi det ikke bakkes opp av fakta!!! litt viktig å huske dette...) skriftene er eller hvem som påstår det.

Det blir ikke noe mer fakta selv om en prest eller en imam sitter å lager det man i deres kretser kaller for "kunnskap fra gud", for ingen av dem kan vise til fakta i det hele tatt, det er kun påstander. Så de sitter der å juger, enten om de vet det eller ei... Hvorfor? Jo fordi de lever av å innbille andre at deres imaginære og usynlige gudene deres er virkelige, og de bruker både gulrot og pisk for å få til det, samt manipulasjon for å få slike som deg til å undertrykke deres selv ved å legge restriksjoner på hva dere selv kan tenke, det er ikke for ingenting jeg kaller religion for tanke fengsel, for det er jo nettopp det dette er, et fengsel for tankene... der du er fratatt muligheten til å anse noe annet enn din tro som mulig eller sannsynlig... Synd, men mest for deg, for du aner ikke hva det vil si å være fri...

Men du tror på disse påstandene, du tror dem er sanne fordi du TROR de er sanne... Dette er, for alle andre enn religiøse, et ufattelig svakt argument som KUN holder vann i religiøse kretser, alle andre trekker automatisk slike påstander i tvil, for det hjelper ikke å pakke påstander inn i flott skinn og skrive "den HELLIGE koranen eller bibelen" på forsiden, det er fremdeles bare påstander og ikke fakta og det hadde du også forstått om du hadde vært ærlig og klart å sett på dette meed et åpent sinn. Isteden er du et produkt at din religion der du er fratatt evnen til å tenke kritisk og logisk på det du tror på, du er med på å undertrykke deg selv faktisk i det tanke fengslet du befinner deg i. Igjen, synd, for det er så mye å undre seg over når man IKKE innbiller seg at man har "svarene" i disse ignorante og barbariske skriftene...

Det første du BURDE spurt deg selv om er hvor lenge vi skal godta disse påstandene uten å kreve bevis for dem? Hva syntes du? Skal vi godta disse påstandene om div guder i tusen år til eller er det på tide at vi faktisk krever bevis når folk løper rundt og dreper andre over disse påstandene? Eller er det slik for deg at siden noen er villige til å drepe andre over disse ignorante påstandene så MÅ de være sanne? Til flere som blir drept til sannere er det liksom?

Tror ikke du evner å tenke utenfor ramma du er tildelt av din tro til å tenke og mene noen ting om jeg Prettyboy, for du eer en slave av din tro og derfor låst i tanken på at det du tror er det eneste sanne uten å ha annet å støtte deg til enn at du selv tror det.... Helt utrolig at du klarer å si noe slikt syntes jeg, for alarm klokkene skulle ha ringt for lenge siden, men det beviser jo bare hvor dypt du sitter i cellen din i tankefengslet du tilhører... Synd for deg, for sannheten står ikke i disse ignorante skriftene eller i de like ignorante og barbariske påstandene, for å sitere en kjent TV serie, "The truth is out there", og den står på egne ben, samme hva disse ignorante jernaldermennene som skrev disse "hellige" skriftene måtte si om det.

Hvorfor lar du ikke sannhet og fakta styre livet ditt isteden? Er det så skremmende å være ærlig, oppriktig og se skikkelig på ting? Skremmer det deg å ikke ha noen å skylde på? Trenger du virkelig denne liksom vennen hele livet, en liksom venn du hele tiden må forsvare påstandene om opp mot fakta? For det blir ikke noe lettere å være religiøs i tiden som kommer, for folk har mistet respekten for religiøse påstander langt på vei allerede, fordi det ikke er noe der å respektere, og den respekten kommer aldri igjen. Det folk ser er påstander og, i islams tilfeller, trusler og det er heller ikke fakta... Så vet du det....

Lenke til kommentar

Jeg, personlig, gjør ikke det. Men det finnes f.eks folk som tilber The Force fra Star Wars-filmene som en seriøs religion.

Spørsmålet er ganske enkelt. Hvorfor er akkurat din religion korrekt, når alle andre sier at sin religion er korrekt?

De som tilber Star Was for værsegod tilbe Star Wars, i dont care.

Og hvorfor Islam, fordi jeg tror på Allah, og jeg har ingen interesse om å breie ut hvorfor den er rett.

Det er jo ikke det som skal diskuteres her i denne tråden.

Lenke til kommentar

Og hva har det å gjøre med at Gud ikke beviser sin eksistens?

Som jeg nevnte tidligere så visste Iblis/Shaitan at Gud eksisterte, og han hadde fortsatt muligheten til å velge om han ville følge Gud eller ikke.

Hvordan kan jeg bli testet om jeg vil følge Gud, når jeg ikke tror at Gud faktisk eksisterer?

Altså Gud tester oss, for å se hvem som tror på Ham og hvem som ikke tror på Ham.

Du tror jo ikke på Ham, så testen er over hehe..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Halsoy:

Så, inntil du kan bevise ovenfor deg selv og andre med f.eks. relevant sanntidsdokumentasjon at koranen er sann, burde du kanskje vurdere å bruke samme nivå av kritikk på alt. En bok er ikke spesiell bare fordi den er gammel. Kanskje du burde lese de mye eldre skriftene som både koranen og bibelen er basert på.

Veldig mye bra du skriver her, men jeg fortstår ikke hvorfor jeg skal bevise at min tro er sann til dere?

Jeg tror på Koranen og Allah, om dere tror jeg er dum som tror på dette får være opptil dere, men som sagt jeg har ingen behov for å bevise at min relgion er den riktige. Jeg tror på den og det er nok for meg.

Jeg trodde dette var en tråd om Hvorfor kan vi ikke se Gud, ikke om at jeg skal forklare hvorfor jeg tror på Allah og skal bevise til dere at Koranen er sann?

Lenke til kommentar

Det er en klar sammenheng mellom hvorfor man ikke kan se Gud og hvorfor mange ikke tror på en Gud. For å forklare en som tror på Gud hva dette er er man nødt til og forklare den personen at troen dens er feil. Og for å kunne forklare noen hvorfor troen deres er feil må man vite hva han eller hun tror, og hvorfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en klar sammenheng mellom hvorfor man ikke kan se Gud og hvorfor mange ikke tror på en Gud. For å forklare en som tror på Gud hva dette er er man nødt til og forklare den personen at troen dens er feil. Og for å kunne forklare noen hvorfor troen deres er feil må man vite hva han eller hun tror, og hvorfor.

Nei egentlig ikke, ingen grunn til at jeg skal bevise min tro, og jeg trenger heller ikke å høre at det jeg tror på er feil.

Jeg tror på Gud, men jeg har aldri sett Gud, jeg kom inn i denne tråden for å høre fra de som hadde sett Gud.

Lenke til kommentar

Altså Gud tester oss, for å se hvem som tror på Ham og hvem som ikke tror på Ham.

Du tror jo ikke på Ham, så testen er over hehe..

Vil det si at jeg har et for stort intellekt for guden din, i og med at jeg ikke kan testes? For jeg klarer ikke å bare "velge" å tro på de påstandene som guden din påståelig har i koranen jeg, ikke om jeg hadde villet det engang, for jeg er rett og slett for ærlig og smart til å gjøre det. Så det er kanskje ikke for ingenting at "reason" (husker ikke hva det heter på norsk...) så og si er et banneord i både kristendom og islam? For ærlig søken etter det som mest sannsynlig er sannhet ødelegger en hver gudetro og det vet de, disse prestene og imamene som pusher sin religion på andre og lever av det... For søken etter gud er ikke annet enn å innbille seg at man må tro blindt på påstander, noe du er et godt bevis for... :)

EDIT: leif...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

RWS:

Du har hatt et valg om du vil velge å tro på Gud eller ikke, du valgte å ikke tro. Verre er det ikke.

Kan du være så snill å svare meg på hvordan Gud tester menneskene? Utdyp?

Hvordan tester han mennesker som blir født og oppvokst i forskjellige stammer utenfor vanlig sivilisasjon, uvitende til dette vi kaller religion?

Lenke til kommentar

Kan du være så snill å svare meg på hvordan Gud tester menneskene? Utdyp?

Hvordan tester han mennesker som blir født og oppvokst i forskjellige stammer utenfor vanlig sivilisasjon, uvitende til dette vi kaller religion?

Jeg har ikke no fasit svar på dette, men jeg tror at Gud tester oss bla ved å se hvem velger å tro på Ham eller ikke, Hvordan han tester de andre som ikke har hørt om relgion vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Halsoy:

Veldig mye bra du skriver her, men jeg fortstår ikke hvorfor jeg skal bevise at min tro er sann til dere?

Jeg tror på Koranen og Allah, om dere tror jeg er dum som tror på dette får være opptil dere, men som sagt jeg har ingen behov for å bevise at min relgion er den riktige. Jeg tror på den og det er nok for meg.

Jeg trodde dette var en tråd om Hvorfor kan vi ikke se Gud, ikke om at jeg skal forklare hvorfor jeg tror på Allah og skal bevise til dere at Koranen er sann?

Missforstå meg rett, jeg spør ikke nødvendigvis om hvorfor troen din er rett, men hvorfor du har den troen du har. Hvilke fakta avgjorde at du bestemte deg for at koranen og allah er rett? Du må nødvendigvis ha bestemt deg på ett tidspunkt, ikke bare kastet en terning med alle religioner på og "tada!". Jeg spør siden det er delvis relatert til synligheten av gud(er) på mange plan. Både fysisk sett og de som påstår å ha sett en guds aksjoner eller inngripen.

Og så vil jeg på lik linje med en del andre også ha beviser for det du påstår er en test, som igjen er del av en påstått synlighet av gud(er). Begge spørsmål er knyttet til din ærlighet ovenfor deg selv og andre. I bibelen f.eks. står det at du skal til enhver tid kunne rettferdiggjøre din tro, og kunne slå den fast med sannhet om du blir utfordret på troen (akkurat denne biten driver mange vekk fra bibielen, da mennesker som vil kunne gi ærlige svar gjerne begynner å se oppspinnet når de graver). Kanskje koranen har en lik befaling?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke no fasit svar på dette, men jeg tror at Gud tester oss bla ved å se hvem velger å tro på Ham eller ikke, Hvordan han tester de andre som ikke har hørt om relgion vet jeg ikke.

Okey greit, da kommer neste spørsmål :)

Hvis jeg, som uvitende "jungelboer" skulle ha valgt å tro på en Gud, hvorfor skulle det blitt Koranen sin Allah, fremfor alle de andre tusenvis av gudene? Hvordan vet jeg hvilken Gud som tester meg?

Lenke til kommentar

Så nå er det plutselig noe annet som blir testet?

Du ser virkelig ikke paradokset her?

- Universets Allmektige Skaper ønsker ikke å bevise sin eksistens, men straffer de som ikke vet hvem han er?

- Universets Allmektige Skaper ønsker ikke å bevise sin eksistens, men velger allikevel å manipulere mennesker til å skrive bøker om ham?

Hvis Universets Allmektige Skaper ikke ønsker å bevise sin eksistens, hvordan kan det ha seg at du «vet» hvem det er?

Lenke til kommentar

Okey greit, da kommer neste spørsmål :)

Hvis jeg, som uvitende "jungelboer" skulle ha valgt å tro på en Gud, hvorfor skulle det blitt Koranen sin Allah, fremfor alle de andre tusenvis av gudene? Hvordan vet jeg hvilken Gud som tester meg?

Da spørs det kanskje hvem som er rundt deg, hva som påvirker deg, og hva du føler er riktig?

Hør på Muhammad Ali om hvorfor han valgte Islam:

Så nå er det plutselig noe annet som blir testet?

Du ser virkelig ikke paradokset her?

- Universets Allmektige Skaper ønsker ikke å bevise sin eksistens, men straffer de som ikke vet hvem han er?

- Universets Allmektige Skaper ønsker ikke å bevise sin eksistens, men velger allikevel å manipulere mennesker til å skrive bøker om ham?

Hvis Universets Allmektige Skaper ikke ønsker å bevise sin eksistens, hvordan kan det ha seg at du «vet» hvem det er?

Vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...