Gå til innhold

Hvorfor kan vi ikke se Gud?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Mener du har allah eller mener du buddha?

Begge eller ingen, forsåvidt ... Jeg tok tak i en setning som bagatelliserte hvilken verdi og hva som er oppnåelig ved at et menneske sitter å tenker seg grundig om (selv om vi snakker om 2500 år tilbake i tid), for så å komme med informasjon som er forbløffende. Så det gjaldt altså noe så enkelt som å verdsette det vi alle har mellom ørene.

Buddhismen ser for meg ut til å forstå Muhammed og Jesus, som mennesker på lik linje med Buddha - og at det er veien de gikk som er den største forskjellen. Og selv tenker jeg at Muhammed må bedømmes ut fra det han ble og ikke det han på ett gitt sted/tid på veien, var. Men det er nå veldig vanskelig dette - skal innrømme det. Når jeg eks møter noen som er kristne eller muslimer, og de får vite hva jeg tror på, så ser jeg at de liksom mister "stridslysten" og kanskje interessen også, og det forundrer meg. Ikke at jeg ønsker noen strid, fordi det er ingenting å slåss om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes du ikke at det er dumt å ikke respektere folk? For slik jeg har lest dine innlegg så har du overhode ikke respekt for at noen tror. Det er akkurat som at du tror at du har rett, og derfor har du lov å være respektløs.

Altså, for å forklare det enkelt. Jeg har ikke respekt for din overtro, men jeg har respekt for deg som menneske. Oppfører du deg som en drittsekk, så mister du naturligvis respekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kan du si noe mer om hvor lite han fant ut? Jeg har lest at han fant ut forbløffende mye...

Min bruk av ordet «lite» ble ikke benyttet for å beskrive Siddharta Gautamas lære hverken kvalitativt eller kvantitativt, men heller for å putte den i kontrast mot Islams påstander angående oppdagelsen av religionens budskap. Påstanden om at Siddharta Gautama satt under et tre, er «liten» i forhold til påstanden om at Kutam ibn Abdullah satt i en hule og fikk besøk av et overnaturlig åndevesen, som igjen ble sendt dit av et enda større overnaturlig åndevesen.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Altså, for å forklare det enkelt. Jeg har ikke respekt for din overtro, men jeg har respekt for deg som menneske. Oppfører du deg som en drittsekk, så mister du naturligvis respekt.

Beklager, var det jeg som oppførte meg en en drittsekk her? For jeg viste faktisk respekt, jeg til og med svarte på en saklig måte, i forhold til visse andre. Og du sier med andre ord at du ikke har respekt for at folk tror på noe, jaja, da kan jeg like vel si det tilbake at jeg ikke respekterer din skråsikkerhet.

Hvordan VET du dette? Det du sier her er at du VET at det ikke finnes noen gud og derfor kan han aldri bevises...

Oi, sånn du skulle putte ord i munnen til folk, nei, jeg mener at dere ikke kan bevise at Gud ikke eksistere. Vi som er troende vet det, ja.

Lenke til kommentar

Vi som er troende vet det, ja.

Dere som er troende vet det ikke. Dere tror. Derav "tro" og ikke viten. Viten oppfater jeg som noe helt annet. Faktabasert og vitenskapelig kunnskap. Tro derimot er noe man velger helt fritt til basert på fantasi og opplevelser.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dere som er troende vet det ikke. Dere tror. Derav "tro" og ikke viten. Viten oppfater jeg som noe helt annet. Faktabasert og vitenskapelig kunnskap. Tro derimot er noe man velger helt fritt til basert på fantasi og opplevelser.

Og så kommer du med den respektløse settingen om fantasi, så du mener over 2 milliarder av verdens befolkning er schizofren?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og så kommer du med den respektløse settingen om fantasi, så du mener over 2 milliarder av verdens befolkning er schizofren?

Det er en stråmann - og la meg nå hjelpe litt! Ikke heng deg opp i ordet "fantasi", fordi det er ikke et fyord, og du behøver ikke å ta det i verste mening heller. Jeg har masse fantasi, og er veldig glad for all den kreativiteten som bobler i vei - så får man passe på å la fornuften sin stagge fantasien, hvis/når det trengs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er en stråmann - og la meg nå hjelpe litt! Ikke heng deg opp i ordet "fantasi", fordi det er ikke et fyord, og du behøver ikke å ta det i verste mening heller. Jeg har masse fantasi, og er veldig glad for all den kreativiteten som bobler i vei - så får man passe på å la fornuften sin stagge fantasien, hvis/når det trengs.

Jeg vil nå påstå at han mente det som at troende er schizofren, altså at man innbiller seg ting (er Psykisk syk med andre ord). Jeg forstår ikke hva fantasi har med religion å gjøre, og jeg mener det ikke er relevant, og usaklig.

Lenke til kommentar

Beklager, var det jeg som oppførte meg en en drittsekk her? For jeg viste faktisk respekt, jeg til og med svarte på en saklig måte, i forhold til visse andre. Og du sier med andre ord at du ikke har respekt for at folk tror på noe, jaja, da kan jeg like vel si det tilbake at jeg ikke respekterer din skråsikkerhet.

Det var ikke ment som at DU oppførte deg som en drittsekk. Det var bare en videre kommentar på hvordan man får eller mister respekt hos meg.

Jeg har ikke respekt for at folk går rundt og tror på tusser og troll nei. Denne troen kan i verste fall ende opp med døden for flere personer, grunnet denne meningsløse troen som ikke har noen som helst slags forbindelse med virkeligheten. Barn blir kastet ut hjemmeifra fordi de ikke tror på Gud, familier splittes, kriger startes, og folk sprenger seg selv i religionens navn. Og på toppen sitter de som kontrollerer de lettlurte.

Nei, jeg har NULL respekt for religion. Det finnes ikke en eneste ting religion kan bidra med, som vi ikke klarer å bidra med selv. Det er en skamplett på menneskehetens historie. Det er en kreftsvulst for vårt intellekt. Det er en hindring for fremtiden.

Men deg som person? Jeg kjenner ikke deg, så du får det ordinære respekt-nivået som alle får. Og jeg respekterer personer godt nok til å ikke diskutere deres religiøse tro med dem i person, med mindre de selv spør meg.

Har faktisk en venninne som har forbydd meg om å snakke om religion med henne. Det respekterer jeg, og da er det ikke et samtale-emne vi tar opp.

--

For å utbedre, jeg har null respekt for alternativ medisin, healing, og andre former for bedrageri hvor dødsfall eller lignende er et mulig utfall.

Endret av Slimda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vil nå påstå at han mente det som at troende er schizofren, altså at man innbiller seg ting (er Psykisk syk med andre ord). Jeg forstår ikke hva fantasi har med religion å gjøre, og jeg mener det ikke er relevant, og usaklig.

Okay, du ser sånn på det. Jeg ser det sånn at uten fantasi, evnen til å se det abstrakte, like "jazz" i jazzmusikken, og være nådeløs hva angår frie fabuleringer - tror jeg heller ikke jeg hadde funnet den veien som ligger fjellstøtt under sandalene mine nå. Jeg synes rett og slett synd i sånne som ikke tør slippe seg selv helt fri, men er litt engstelige for at noen skal peke på meg å si; du fantaserer

Jeg faller rett og slett ikke for den typen hersketeknikk - og hvis noen vil være litt slem med deg, så gjør du det veldig så enkelt for dem

La det fare!

Det er mitt lille råd

:)

Lenke til kommentar

Men fantasi har alt med religion å gjøre, da den guden de religiøse opplever ikke er mulig å skille fra nettopp fantasi. Er ikke schizofren jeg eller andre mener, men rett og slett at føleriet hver enkelt troende er i fantasien. Gud finnes bare i fantasien så langt. Ikke noe galt i det, kun for å kalle en spade for nettopp en spade og ikke et muskulært, strukturært grave redskap...

Og det er heller ikke herske teknikk, det er rett og slett å kalle det for det dette er og fremstilles for alle andre som ikke kan se noen gud i hodene på de religiøse...

Lenke til kommentar

Om du ser vekk fra at du satt opp en stråmann, religion har absolutt alt med å innbille seg ting.

innbille

verb trans. innbille ( ~biller - ~bilte - ~bilt) ['inbilə] få til å tro, overbevise om

verb refl. innbille ha en forestilling om, formode

Da religion handler om tro selv ved mangel av bevis eller når presentert med direkte motbevisninger, så er det strengt talt å innbille seg.

Som sagt, det eneste islam og kristendom forlanger er at du skal være lettpåvirkelig, ignorant, godtroende, lettlurt og naiv. Du skal tro på noe som mangler beviser og i mange tilfeller har beviser som direkte kan avkrefte påstander, uansett hva som skjer, bare fordi. Dette satt i stand av en skapning som angivelig har gitt deg både fri vilje (selv om det er BS siden han etter manges synsinger vet alt som kommer til å skje) og kritisk tenkning.

Nevn en ting som religion tilbyr som vi ikke kan finne ut av på egenhånd, eller allerede har gjort bedre. Så kan du nevne en ting som man trenger religion for å rettferdiggjøre som er vondt. Se hvilke som er lettest.

Så må du ta til deg det som ble skrevet lenger opp, bare fordi noen angriper det som kan virke som absurde syn og tanker, så er det ikke deg som person som angripes. Om jeg f.eks kaller deg ignorant om du ikke vet hvordan evolusjon virker (som ett eksempel) så er ikke du som person nødvendigvis dum, men du er ulært, ergo ignorant, hva det ene feltet gjelder. Det samme gjelder ditt religionssyn. Om noen påpeker absurditeter i din religion, er det ikke deg som angripes. Selv om religiøse veldig ofte tar det slik. Bruk din kritiske tenkning, og ikke umiddelbart gå til konklusjonen at det er ad hominem.

Jeg kan si det samme som Slimda, jeg har null respekt for folks blinde tro på noe, om det måtte være at flosshatten er bedre i monopol, eller at gud skapte oss perfekt, men senere ombestemte seg. Personen bak påstanden gir jeg egentlig blanke i, det er påstanden som står og faller på sin egen sannhet. Hva religion gjelder er det så godt som null påstander som kan stå på egne ben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Om du ser vekk fra at du satt opp en stråmann, religion har absolutt alt med å innbille seg ting.

innbille

verb trans. innbille ( ~biller - ~bilte - ~bilt) ['inbilə] få til å tro, overbevise om

verb refl. innbille ha en forestilling om, formode

Da religion handler om tro selv ved mangel av bevis eller når presentert med direkte motbevisninger, så er det strengt talt å innbille seg.

Som sagt, det eneste islam og kristendom forlanger er at du skal være lettpåvirkelig, ignorant, godtroende, lettlurt og naiv. Du skal tro på noe som mangler beviser og i mange tilfeller har beviser som direkte kan avkrefte påstander, uansett hva som skjer, bare fordi. Dette satt i stand av en skapning som angivelig har gitt deg både fri vilje (selv om det er BS siden han etter manges synsinger vet alt som kommer til å skje) og kritisk tenkning.

Nevn en ting som religion tilbyr som vi ikke kan finne ut av på egenhånd, eller allerede har gjort bedre. Så kan du nevne en ting som man trenger religion for å rettferdiggjøre som er vondt. Se hvilke som er lettest.

Så må du ta til deg det som ble skrevet lenger opp, bare fordi noen angriper det som kan virke som absurde syn og tanker, så er det ikke deg som person som angripes. Om jeg f.eks kaller deg ignorant om du ikke vet hvordan evolusjon virker (som ett eksempel) så er ikke du som person nødvendigvis dum, men du er ulært, ergo ignorant, hva det ene feltet gjelder. Det samme gjelder ditt religionssyn. Om noen påpeker absurditeter i din religion, er det ikke deg som angripes. Selv om religiøse veldig ofte tar det slik. Bruk din kritiske tenkning, og ikke umiddelbart gå til konklusjonen at det er ad hominem.

Jeg kan si det samme som Slimda, jeg har null respekt for folks blinde tro på noe, om det måtte være at flosshatten er bedre i monopol, eller at gud skapte oss perfekt, men senere ombestemte seg. Personen bak påstanden gir jeg egentlig blanke i, det er påstanden som står og faller på sin egen sannhet. Hva religion gjelder er det så godt som null påstander som kan stå på egne ben.

Du og dine likesinnede får bare mene det, jeg blir bare mere og mere forbløffet over hvor respektløs en kan være.

Det var ikke ment som at DU oppførte deg som en drittsekk. Det var bare en videre kommentar på hvordan man får eller mister respekt hos meg.

Og da er det ikke noe vits å diskutere med deg, du og alle dine likesinnede er enkelt og greit ignorert når du ikke kan vise noe som har med vanlig høflighet. Jeg respekterer deg for det du mener, men å gå så langt som dere gjør nå, det finner jeg meg ikke i. Makan til frekkhet!

Takk for meg.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Du og dine likesinnede får bare mene det, jeg blir bare mere og mere forbløffet over hvor respektløs en kan være.

Hvorfor tror du at DU er det samme som det du tror på?

Og da er det ikke noe vits å diskutere med deg, du og alle dine likesinnede er enkelt og greit ignorert når du ikke kan vise noe som har med vanlig høflighet. Jeg respekterer deg for det du mener, men å gå så langt som dere gjør nå, det finner jeg meg ikke i. Makan til frekkhet!

Er vel egentlig vi som burde sagt det samme om uhøffeligheten din når du skal ha oss til å respektere to tusen år gamle påstander som fremdeles ikke er bevist etter to tusen år... Men i tillegg til uærlighetens nådegave har religiøse også frekkhetens nådegave når de reagerer som svidde katter på et het blikktak hver gang noen ymter frempå hvor utrolig syltynn den historien de anser som sann faktisk er, for du tror visst at troen din er fredet eller noe slikt (noe ganske mange religiøse tror), men slik er det ikke. Og maken til den frekkheten de religiøse oppviser når de klasker denne fornærmelsen av ethvert intellekt i trynene på opplyste mennesker skal en vel også lete lenge etter, så takk det samme!

I dag så er folk smålei av kravene, påstandene og lovnadene man finner i religionene samt de håpløse "levereglene" de religiøse hopper frem og tilbake, som det passer som oftest, som liksom skal styre ikke bare deres liv, men andres liv også. Selv om sludderet de tror på ikke har noen rot i virkeligheten. Så fornærmet kan jeg garantere deg at du vil bli i fremtiden, hansken er av nå hos den yngre ganerasjonen har jeg merket meg og du kommer til å få høre deg skikkelig i fremtiden tipper jeg og å reagere som en svidd katt fordi DU anser religionen din for heellig og hevet over kritikk er ikke veien å gå, så vet du det. Men jeg mistenker deg for å tro på et så grundt grunnlag at troen din rett og slett ikke tåler kritiske søkelys...

Takk for meg.

Trekker du deg ut allerede? Må nesten være ny rekord dette for svidde kristne som ikke tåler kritikk av hva de tror på... Vel vel, det var så lite å takke for, vi har mer... :)
Lenke til kommentar

Kunne du forklart nøyaktig hva som er så respektløst? Jeg er en stor fan av ytringsfrihet og andre diverse friheter, som friheten til å mene hva man vil. Om en fyr kommer og sier at ABB hadde rett, vil jeg selvfølgelig respektere hans frihet til å mene det han vil. Det betyr derimot ikke at hans meninger får respekt. Nei tvert imot, så vil hans meninger bli kritisert.

Det samme gjelder religiøse personer, homeopatiske personer, alterniv medisin-personer og mange andre personer med rare meninger. Det er helt greit at dere mener hva dere ønsker, men dere må være i stand til å tåle kritikk mot denne meningen eller troen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Slimda" - jeg tror han reagerer på det samlede presset som han ble utsatt for, og synes dermed at samme typen avvisninger har i volum blitt mer enn han tåler. Han har på sin måte feil, og de som jager i flokk har på sin måte feil - resultatet er allikevel at det blir færre å bite, etter hvert

nb: min antagelse

:)

Lenke til kommentar
"Slimda" - jeg tror han reagerer på det samlede presset som han ble utsatt for, og synes dermed at samme typen avvisninger har i volum blitt mer enn han tåler. Han har på sin måte feil, og de som jager i flokk har på sin måte feil - resultatet er allikevel at det blir færre å bite, etter hvert nb: min antagelse :)

Da får han prøve seg inne på verdidebatt.no for der er det like mange, antagelig flere, kristne enn skeptikkere og han vil nok føle seg mer hjemme der... Han må riktignok flagge sine saker under sitt ekte navn, men det skulle vel ikke stoppe noen...?

Så har han fler i "ryggen" om han skulle føle at det manglet...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så har han fler i "ryggen" om han skulle føle at det manglet...

Ja, det er vel kanskje det beste - det er jo ikke alle forunt å fatte at vi alle er nydelige små vesener, selv om vi kler på oss Darth Vader-utstyr, av og til

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...