blackbrrd Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes det er irriterende når noen ... eller at de sier klein hvis de er syk, (jeg skjønner for øvrig ikke hvor det kommer fra, for det betyr vel liten?), ... På tysk betyr klein liten, på norsk betyr det syk, skrøpelig eller lite flink (den siste betydningen kun på bokmål) http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=klein&begge=+&ordbok=begge Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg synes det er irriterende når noen sier kids når de mener barn, eller at de sier klein hvis de er syk, (jeg skjønner for øvrig ikke hvor det kommer fra, for det betyr vel liten?), når det skrives at man failer når man ikke mestrer noe. En annen ting som irriterer er de som skriver på norsk men med engelsk stavemåte, som Africa, december og lignende. Klein er tysk for liten ja, "Klein" brukes eksklusivt for fyllesjuk, ikke annen sykdom (i mine sirkler), "kleint" er at noe er flaut, rart, pinlig, eller "awkward" om du vil. Håper du hater på bruker av vorspiel også. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor folk faktisk orker å legge merke til, og ikke mins bli irritert over så simple ting som at folk sier "klein"? Går man rundt og er kronisk forbanna/irritert? Lenke til kommentar
Choppa Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Fordi man leser mye engelsk på nettet, ser engelsk talende filmer/tv-serier og spiller spill på engelsk osv. Hender ganske ofte at jeg kan et ord på engelsk men ikke kommer på det norske ordet for det Lenke til kommentar
xxTJxx Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Mange blander engelsk og norsk fordi de blir rett og slett veldig paavirket av diverse medier, saa enkelt er det. Men jeg mener selv at i tekniske yrker saa burde alt foregaa paa kun et spraak for aa rett og slett gjore det enklere for de som jobber med det. Det blir veldig tungvindt hvis du jobber i et internasjonalt firma hvor du maa bruke baade norsk og engelsk om de samme tingene. Selv om det er mange som hater det, saa er jeg en av de "ekstremistene" som vil enten totalt fase ut norsk eller ha norsk og engelsk staaende paa lik linje slik som for eksempel Canada har med fransk og engelsk. Endret 19. mai 2013 av xxTJxx Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 På hvilken måte er det å utvikle språket vårt? Kidsa = Ungene. Exclusive = Eksklusiv. Consoles = Konsoller. Story = Historie. Du bruker altså 4 ord som har norske oversettelser som betyr 100% det samme, det er jo ikke dette jeg snakker om. Du må rett og slett gå tilbake og faktisk lese det jeg har skrevet. For dette blir bare tullete, selv av deg. Jeg har skrevet 4-5 ganger allerede at jeg syns at slikt er tullete og unødvendig, og dette er på ingen måte med på å utvikle språket. Mener du virkelig med ditt eksempel at det norske språket plutselig skulle ha byttet ut de norske ordene for de 4 ordene i ditt eksempel? Sånn helt seriøst? Det er jo absolutt det som er utviklingen i språket. Norske ord byttes med engelske, punksettingen er mangelfull, orddelingsfeil florerer og setningsoppbyggingen er grusom. 1 Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det er jo absolutt det som er utviklingen i språket. Norske ord byttes med engelske, punksettingen er mangelfull, orddelingsfeil florerer og setningsoppbyggingen er grusom. Og slik har det alltid vært. Du må kanskje bytte ut engelsk med latin, tysk, svensk osv. 1 Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Det er jo absolutt det som er utviklingen i språket. Norske ord byttes med engelske, punksettingen er mangelfull, orddelingsfeil florerer og setningsoppbyggingen er grusom. Mener du virkelig at språket til slutt kommer til å gå den veien? At helt fine norske ord plutselig skal byttes ut med engelske, at punktsetting forsvinner etc og at dette vil bli lært på skolen? Kødder du nå eller er du seriøs? Dette ville jeg tatt under "slang" og SMS-språk. Begge er uansett ikke lov på forumet her, så hvis du ser slike så har du en helt fin "rapport" knapp du kan trykke på her nede. Jeg er i mot det på lik linje som du er, og hvis du hadde lest og forstått det jeg har skrevet hele veien så hadde du sett det selv. Men jeg er redd du atter en gang har på deg "provoserings" brillene dine når du leser mine innlegg. Endret 19. mai 2013 av oophus_3do 2 Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Ikke nok med at folk bruker engelske ord i språket, men det er mange som ikke kan å bruke norske ord og uttrykk riktig en gang. Orddeling/særskriving er den største synderen, men uttrykk som f.eks. "i forhold til" blir brukt på feil måte veldig ofte. http://www.språkrådet.no/Klarsprak/sprakhjelp/Skriverad/Forholdsregler/ Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Mener du virkelig at språket til slutt kommer til å gå den veien? At helt fine norske ord plutselig skal byttes ut med engelske, at punktsetting forsvinner etc og at dette vil bli lært på skolen? Kødder du nå eller er du seriøs? Jeg mener vi er på god vei allerede. Elsker dette sitatet fra Californication. "People... they don't write anymore - they blog. Instead of talking, they text, no punctuation, no grammar: LOL this and LMFAO that. You know, it just seems to me it's just a bunch of stupid people pseudo-communicating with a bunch of other stupid people in a proto-language that resembles more what cavemen used to speak than the King's English" Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg kan aldri se for meg at staten plutselig skulle gå med på at skolene skulle starte å lære SMS språk, eller "slang" til elevene sine. Da kunne vi like gjerne ta for oss alle dialektene også og kjøre prøver på dem. Det er umulig. Blogging, og SMS språk er "slang" satt i skriftlig form, og jeg er rimelig skråsikker på at dette aldri er noe som kommer til å forandre språket hvis man ser utenfor "slang'en". Vi vil adri se at "Lksm" tar over for "liksom" f.eks i det skriftlige språket. Jeg mener vi er på god vei allerede. Hvis du mener at vi er godt på vei allerede, så får du komme med et eksempel der "slang" eller "SMS-språk" nå er blitt godkjent og er satt inn i det store norske leksikonet. Har det hendt, så har det i så fall vært en god grunn for det. På samme måte som at streaming nå er i det norske leksikonet. Endret 19. mai 2013 av oophus_3do Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Hvis du mener at vi er godt på vei allerede, så får du komme med et eksempel der "slang" eller "SMS-språk" nå er blitt godkjent og er satt inn i det store norske leksikonet. Har det hendt, så har det i så fall vært en god grunn for det. På samme måte som at streaming nå er i det norske leksikonet. Språket handler ikke om hvordan bøker skrives, men hva folk skriver til hverandre. Måten folk kommuniserer på i dagens samfunn er jo ikke annet enn trist. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 (endret) Jeg mener vi er på god vei allerede. Elsker dette sitatet fra Californication. "People... they don't write anymore - they blog. Instead of talking, they text, no punctuation, no grammar: LOL this and LMFAO that. You know, it just seems to me it's just a bunch of stupid people pseudo-communicating with a bunch of other stupid people in a proto-language that resembles more what cavemen used to speak than the King's English" Du.. Elsker det? Neida. Spillspill er det viktigste i spill. Endret 19. mai 2013 av chokke Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Språket handler ikke om hvordan bøker skrives, men hva folk skriver til hverandre. Måten folk kommuniserer på i dagens samfunn er jo ikke annet enn trist. Språket handler kun om hvordan bøker skrives. Det er slik man lærer bort språk, og det er også slik språket forvandles - gjennom skrift. Det at 14 åringer idag skriver på en merkelig måte vil uansett ikke dyttes videre på deres barn når de senere får det. Dessuten, hvorfor er det trist? De unge idag har faktisk laget seg sitt eget språk, noe jeg syns er imponerende. Det var vanskelig å skrive på de gamle mobilene, noe som er grunnen til at SMS språket kom, og det å se at det er blitt så stort er kun spennende i mine øyne. Det kommer uansett aldri til å ta over for det skriftlige språket som blir lært bort på skolen. Og da har jeg null problemer med det. Man får seg jo ikke jobb om man skriver sin CV på "leet-språk" f.eks, ei heller SMS og dialekt språk. Og dette vil ikke forandre seg. Hvis du mener at det vil det, så vil jeg ha eksempler på at det holder på å skje. Dette er ingenting. Selv våre foreldre lagde tullespråk når de var mindre og det har hatt null effekt på språket som vi lærte på skolen 20-30 år senere. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Der er vi vel fundamentalt uenige. Språket læres ikke bort av bøker, men hvordan folk prater med hverandre. Og det er språket folk i mellom som er interessant, hvordan vi kommuniserer. Du avfeier dårlig språk som om det er noe ungene gjør i dag, men det er det ikke. Det har etset seg inn overalt og i alle aldersgrupper. LOL er ikke noe som er unikt for ungdommen, ei heller er orddelingsfeil og dårlig setningsoppbygging. Språket vårt er i fritt fall. Det er noe jeg synes er veldig, veldig trist. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Der er vi vel fundamentalt uenige. Språket læres ikke bort av bøker, men hvordan folk prater med hverandre. Og det er språket folk i mellom som er interessant, hvordan vi kommuniserer. Da får vi være uenige. Jeg har aldri lært språk av å snakke med kamerater. Det kommer inn "slang" her og der basert på ting som kan være populært for tiden, men det forsvinner som regel like fort som det kom. Det var en periode man hørte "lol" svært ofte, men det har forsvunnet mer og mer ettersom fler og fler stoppet å spille MMO spill, som jo da tydelig vis er årsaken til at det kom i første omgang. Det som betyr mest for språket er måten det kommer ut i skriftform. Og der vil du ikke se noen store forandringer kun pga dialekter som utvikler seg i takt med verdenen som går. De fleste "trender" forsvinner like fort som de kom. Det du isåfall da klager på er dialekter. Er du i mot dialekter også? Du avfeier dårlig språk som om det er noe ungene gjør i dag, men det er det ikke. Det har etset seg inn overalt og i alle aldersgrupper. LOL er ikke noe som er unikt for ungdommen, ei heller er orddelingsfeil og dårlig setningsoppbygging. Språket vårt er i fritt fall. Det er noe jeg synes er veldig, veldig trist. Ja men nå får du jo bestemme deg. Du sier at språket utvikler seg mest gjennom at folk snakker sammen, mens her nå så er det skriftspråket som er dårlig? Mener du at man lærer å skrive dårlig ved at man snakker sammen og bruker slang der? Jeg er rett og slett ikke enig med deg at språket vårt er i fritt fall. Jeg mener heller at språket utvikler seg. Det at det finnes unntak her og der på folk som skriver feil på et forum har jo absolutt ingen verdens ting å si for Norsk som et språk. Et forum er jo som å blogge det også, bare at man har litt flere retningslinjer å følge, samt at "snakkingen" foregår mellom flere parter og ikke kun én vei slik det er i de fleste bloggene. Du kan jo ikke regne med at språket slik det kommer ut her er en målestokk for skriftspråket vårt generelt sett hos de som bruker de eksemplene du kommer opp med. De er isåfall i et stort fåtall slik jeg ser det. Lenke til kommentar
CommanderKeen Skrevet 19. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2013 Du sier du har lært deg språket fra bøker, men likevel florerer det med skrivefeil, orddelingsfeil og mangelfull setningsoppbygging i det du skriver. Jeg skriver ikke dette for å være frekk, men for å poengtere at du åpenbart har hatt en annen innflytelse i læringen din enn du tror. Jeg skiller ikke mellom skriftspråket og det muntlige i denne sammenheng. Når vi diskuterer på forumet her, så går det for meg under samme kategori som å prate. Det er ikke noen feil her og der som du sier, men graverende feil som gjentar seg gang på gang. Tror du misforstår hva jeg mener med språk, for jeg mener det man gjør seg i mellom. Igjen henviser jeg til sitatet fra Californication, som summerer opp mine tanker på emnet. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Det er kanskje litt trist at vi snakket svensk og skriver dansk her i landet. Lenke til kommentar
kokebok Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 tror det kommer av den enkle årsak at vi lærer engelsk på skole, TV, film og omtrent alt annet som har med den større verden å gjøre. Selv bruker jeg en del engelskspråklige nettsider, klart det smitter over litt. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 20. mai 2013 Del Skrevet 20. mai 2013 Jeg blir sur når folk putter inn Engelske fremmedord når de ikke klarer å forklare noe på Norsk. Det vitner om et skriftspråk på vei utfor stupet. Det er nok fordi jeg er en sur gammel gubbe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå