Gå til innhold

Supplementer, forbilder og doping

Anbefalte innlegg

Har fundert veldig mye på en ting i det siste, og grunnen til det er denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=c5jq0yM9uC0

Han sier:

Jeg får ingen godt betalte sponsorer fordi jeg ikke boler.

Han ser ut som et beist, selv om han er naturell.

Så det jeg skal gjøre nå, er å sende rundt noen mailer til supplement-leverandører som åpenbart bruker dopa kroppsbyggere som forbilder for sine kampanjer.

Eksempler er PF, Gymgrossisten, Nordic Power etc. etc.

Dette er mailen jeg sendte til PF:

Som forbilde for deres ironcore-produkter har dere oppført et bilde av Svend Karlsen.

Svend Karlsen er tidligere blitt tatt for å ha dopet seg innen Strongman.

Som markedsledende innen supplementer i Norge, er det ikke deres ansvar å fronte sunne forbilder?

Dette gjør også reklamen deres totalt utroverdig, med tanke på at man kan ikke oppnå slike resultater uten bruk av preparater.

Grunnen til at jeg gjør dette, er at vi som forbrukere blir direkte misledet av at di bruker bolere som fronter whey, kreatin, osv.

Det er derfor også vårt ansvar som forbruker å gi beskjed.

Man ser feks. aldri en bilreklame for Fiat, hvor den kjører forbi en Ferrari !! Hvorfor skal da dette være lov av supplement-forhandlere??

Endret av Corey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke veldig gjennomtenkt innlegg, har ikke tenkt noe spesielt på dette.. Jeg tar sjeldent reklame seriøst. :p

Veldig mange er ute etter enkle løsninger, ofte blir produkter fremstilt som "mirakel" som vil gi folk tilnærmet resultater dem ønsker.

Annen ting er at reklamer pynter sannheten, for igjen å gi folk ett intrykk.

Når det er slik så er det veldig lett å få pesoner med enorme muskler til å promotere kosttilskudd, da det vil gi folk ett intrykk som hjelper på salgstallene.

Det er for mange naive forbrukere.

Hadde forbrukere ikke latt seg påvirkes i en stor grad, forholdt seg til tester\fakta så hadde sikkert en slik markesføring blitt redusert.

Alt i alt, forbrukere er ikke spesielt kritiske, dette utnytter bransjen.

Kan ikke helt forstå at folk som boler er mer ettertraktet, burde vært motsatt.

Men igjen, dem om boler har det dem som markesfører ett produkt er ute etter. En kropp som kan representere produktet.

Kan dog ikke forstå at han på videoen har problemer med sponsorer pga han ikke boler. Fysikken er det jo lite å si på, og jeg tror ikke kosttilskuddbransjen vil bli assosiert med steroider da det kan skade forretningen på flere måter.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Jeg er selvfølgelig enig med mye av det du sier.

Poenget mitt med tråden er at vi som forbrukere kan si til kosttilskudd-leverandører at vi ikke synes det er ok at juksere fronter produkter.

Hvorfor skal vi synes det er ok?

Ser du Lance Armstrong promotere sykkel noe mer? Hvorfor er denne sporten noe annerledes? Skal alle ekstreme resultater innen bodybuilding som har komt pga juks hylles? Isåfall fatter og begriper jeg ikke at det ikke er flere som boler da det åpenbart er dritlett å skaffe seg en million-kontrakt pga det (det er selvfølgelig en shitload med arbeid bak det også, men du fatter).

Lenke til kommentar

Har fundert veldig mye på en ting i det siste, og grunnen til det er denne videoen:

Han sier:

Han ser ut som et beist, selv om han er naturell.

Så det jeg skal gjøre nå, er å sende rundt noen mailer til supplement-leverandører som åpenbart bruker dopa kroppsbyggere som forbilder for sine kampanjer.

Eksempler er PF, Gymgrossisten, Nordic Power etc. etc.

Dette er mailen jeg sendte til PF:

Som forbilde for deres ironcore-produkter har dere oppført et bilde av Svend Karlsen.

Svend Karlsen er tidligere blitt tatt for å ha dopet seg innen Strongman.

Som markedsledende innen supplementer i Norge, er det ikke deres ansvar å fronte sunne forbilder?

Dette gjør også reklamen deres totalt utroverdig, med tanke på at man kan ikke oppnå slike resultater uten bruk av preparater.

Grunnen til at jeg gjør dette, er at vi som forbrukere blir direkte misledet av at di bruker bolere som fronter whey, kreatin, osv.

Det er derfor også vårt ansvar som forbruker å gi beskjed.

Man ser feks. aldri en bilreklame for Fiat, hvor den kjører forbi en Ferrari !! Hvorfor skal da dette være lov av supplement-forhandlere??

dakar, sjalu på de som doper seg og ser bedre ut enn det du er?

Hjelper ingenting å sende en mail til de forskjellige selskapene, ingenting vil bli forandret, eneste er at de vil få en mail i søppelposten sin.

Lenke til kommentar

Svend karlsen er forøvrig tatt for doping i vektløfting/styrkeløft og ikke strongman, ellers så har vel sponsoravtalen mellom han og pf noe og gjøre med at han er bff med egil som er sjefen i pf (Svend holdes faktisk i live med hjelp av den ene nyra til egil i pf ;) )

Ellers er jeg enig i at det er for få dopfri som blir sponsa, hva med aukland for eks, dopfri kar som herjer over mange godt dopa folk i 105 klassen i strongman.

Lenke til kommentar

Jaja, Karlsen og Torgersen trente vel ikke like hardt som dere gutta, selvom de drev med litt andre ting på siden.

Kan ikke være lett å være sjalu på de som faktisk oppnår noe, doping eller ei?

Og hva har bildet mitt med saken å gjøre Corey?

Ser ikke ned på doping jeg, i en sport som strongman vil det alltid være de som doper seg, rettferdig eller ikke så vil det nok alltid være slik!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det har ingenting med sjalusi å gjør, det har noe med at det er sterkt misvisende at de brukere bolere for å selge et naturlig produkt som aldri vil gi de samme resultatene som bol vil.

Lenke til kommentar

Ingen som har sagt de ikke bruker, eller har brukt det, men at de tar produktet ved siden av, som for eksempel proteinpulver.

Hvis du velger å tro at bol er eneste de har brukt for å bli svær, uten kosttilskudd så er det din sak, ikke andre sin, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor det er galt at de promoterer et tilskudd de bruker? :)

Lenke til kommentar

For det første: Du kan ro så mye du bare vil, men det forandrer ikke det faktum at du tar mannen og ikke ballen!

For det andre: IT-Henrik sitt innlegg forklarer poenget for hele denne tråden her. Hvis du ikke forstår det kan jeg ikke hjelpe deg mer...

Og, denne tråden handler ikke om meg som person, men siden du absolutt går der:

Tror du jeg er sjalu på menn som ser på dette som et perfekt kroppsbilde:

b_s_og_arild_1178717690.jpg

Veie 160 kg, bolt som faen og spiser 10 kg kylling hver dag? Langt ifra en ideel livsstil i mine øyne.

Og hvor får du det fra at jeg er sjalu i det hele tatt? Se på treningsloggen min, mitt mål har alltid vært å komme så langt som jeg kan, genetisk sett, og jeg har alltid tatt sterk avstand fra doping!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel det viser nå i det minste at PF tar tilbakemeldingane på alvor, noko som er veldig bra. Å få til radikale endringar hjå alle produsentane/leverandørane er nok heller vanskelig, men det er godt å sjå at nokre tar hintet. Det har strengt tatt lite å seie om ein er for eller imot bol og liknande, men det er klart at frå eit markedsføringsperspektiv så vil det vere klart reinare (om ein kan bruke det ordet) å benytte utøvarar som er dop/bolfrie, sidan det vil vere meir realistisk i forhold til kvarmannsen. Så får det heller vere at dei kanskje er 20kg lettare og ikkje fullt så store.

Om nokon har lyst å bruke bol eller slike ting, så er det deira eiga sak og ingenting eg vil legge meg opp i, men det blir misvisande å bruke slite utøvarar for å promotere produkt som om dei ville hatt samme resultat uten påvirkninga frå "ureine" kjelder.

Endret av archanios
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At akkurat PF retter seg er ikke så rart, siden de har sluttet å støtte strongman-arrangementer og vil ha et mer "mainstream" image nå. Hyklere som har "play with nature" på baksiden av logoen på de gamle shakerne sine.

Morsomt at Tommsern92 blir så provosert da.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Svar fra GymGrossisten:

Takk for mailen og for dine synspunkter.

Andy Haman sponses av leverandøren Dymatize, og siden vi selger Dymatize-produkter, bruker vi deres reklamematerial. Hvis Dymatize skulle oppdage at Andy Haman bruker ulovlige preparater, skulle de sannsynligvis ikke sponse ham. Har du spørsmål om hvorfor han sponses av Dymatize, er du velkommen til å kontakte leverandøren direkte.

Vi på Gymgrossisten tar avstand fra doping.

Ha en fin dag!

Jeg må innrømme at jeg var litt i gråsonen når jeg sendte denne mailen, da flere mener at Andy Haman er dopet (selv tror jeg det samme) men han er ikke "tatt" for å dope seg. Så dette er igrunnen et ganske fair svar fra GG.

Lenke til kommentar

Synes det er feil å gå etter enkeltutøvere på denne måten. Det er med på å skape hat-kampanjer mot enkeltpersoner og går vel utover det jeg opplever som min private sfære. At han ble tatt for doping for tjue (20) år siden betyr ikke nødvendigvis at han har noe å gjøre med det den dag i dag.

I stedet for å bruke enkeltmennesker på denne måten i endeløse kampanjer, hvor det eneste man gjør er å skifte ut en boler med en annen "utatt" boler så burde man i stedet lage en obligatorisk info side på slike webshops som forklarer farene ved overdrevet bruk av aas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...