Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Lett-MC! Førstegangstrafikant!


Anbefalte innlegg

Da er det kommet til den tiden at jeg skal ta mitt aller første sertifikat!

 

Jeg er for tiden 15 år, og blir 16 i august. Jeg har nå (i vinterferien) fullført Trafikalt Grunnkurs som et intensivkurs ved Haugsgjerd Trafikkskole.

Jeg bor 10 minutt utfor Stavanger, i en liten kommune kalt Randaberg.

 

Jeg ønsker å ta Lett-MC av flere grunner, men mest pga. mobiliteten.

Jeg er ikke så veeeldig happy med å cruise rundt på en sliten og gammal moped som såvidt duger 45 km/t. Og nei - JEG TRIMMER IKKE.

 

 

Tingen er den at jeg må betale større deler selv. Med dette tenker jeg på mesteparten av sertifikatet, og HELE sykkelen selv.

 

Jeg kan ikke kjøre opp før august uansett, så jeg tenkte litt at jeg egentlig bare kunne vente litt, og så jobbe intenst i sommerferien ( og forhåpentligvis prøve å få jobb etter skolen også), og så spare maaasse penger, og kjøpe min egen sykkel.

 

 

I forbindelse med det Trafikale Grunnkurset, var jeg på Førstehjelp og Skade ved Ulykkesstededsopplæring igår. Vi hadde en representant fra Røde Kors som kom på besøk, og snakket litt om førstehjelp, hvordan gjøre ditt, og hvordan gjøre datt. Helt i slutten av kurset, avsluttet han med å si "Og bare så dere vet det; så anbefaler jeg ALLE å ta MC-lappen først!"

 

Det sier jo litt når en som har jobba som ambulansearbeider i alle sine år (mannen var nok 40-ish), og som rett og slett setter av all sin tid til kursing og redding av liv, sier noe sånn...

 

 

Det er da de viktigste spørsmålene kommer:

 

- Bør jeg virkelig satse på Lett-lappen? NEI - jeg er ikke interessert i å bryte loven, PÅ NOEN SOM HELST MÅTE! (Drømmen er å bli pilot, og da MÅ jeg ha 100% rent rulleblad!)

 

- Hvaslags sykkel bør jeg få meg? (Jeg bor "ute på landet", kan man si. Jeg ønsker å ha en sykkel som duger på litt dårlige veier, og som tåler litt regn og liknende)

 

- Er det noen som er interessert i / kjenner noen som ønsker å selge?

 

- Jeg ønsker en slags allround-sykkel. Honda Varadero, Honda CBR eller Honda CBF, f.eks.

 

 

NB: Ønsker ikke å betale så vanvittig mye mer enn 20.000!

 

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt tar du lappen på lett. Ingen diskusjon :-P Lettsykkel gjør at du holder fint annen trafikk. Moppe er ubrukelig utenfor bykjernen. Lappen på lett gir deg kunnskap som _kan_ gjøre deg til en brukbar trafikkant, moppelappen er bare tull og tøys.

Ang sykler så vil jeg anbefale deg å holde deg til anerkjente merker. Yamaha, Honda, Suzuki. Det er mye søppel å få tak i, så hold deg til kjent merkevare. Koreanske/Kinesiske sykler som _ser_ fin ut, er henimot ubrukelig over tid. Det er en lav prisklasse du vil legge deg i, og her er fellene mange, men du kan finne brukbare greier. Har du generelt lite/ingen inntekt, så må du beregne at en såpass velbrukt sykkel som en 20KKr-sykkel nødvendigvis må være, så må du påregne ymse service/reparasjoner. Et nytt dekk, nytt kjede, med mer. Det er ikke helt gratis å eie/bruke en MC, men det trenger ikke bli brutalt dyrt, iallall ikke om du har en i familien som har erfaring med å skru på sykkel.

 

Jeg har forresten en i familien som har en veldig spesiell lettsykkel å selge (dvs jeg tror den er tilsalgs): En KTM Sting 125 1997 modell. Dette er en "ordentlig" motorsykkel med kvaliteter du ikke finner på nye lettsykler idag. Her er det nøyaktig samme kvalitets komponenter som du finner på de store KTM-ene, bortsett fra at motoren yter som en lettsykkel skal, altså under 15HK.

Jeg har kjørt MC i ganske mange år nå, og kan si med hånden på hjertet at den Sting-en er det absolutt morsomste jeg noensinne har kjørt. Veiegenskapene er ekstremt bra, den veier "ingenting", så denne er rasende festlig å svingkjøre med :-)

MEN, det er ikke en ny sykkel. Den er noen år, og kjørt knappe 30.000KM, hvor endel av disse KM er på Rudskogen, hvor den har blitt brukt som læresykkel til forrige eiers barn. Den er skrudd på av voksne, har aldri vært krasjet eller trimmet. Plasten (som det er endel av) er ganske shabby og stripete. Lyktene rustet i reflektoren, så disse er byttet ut med linselykter. Lovlig og godkjent, selvsagt.

Jeg har null niks ingenting å tjene på å skryte av denne sykkelen, det er ikke jeg som skal selge den. Men jeg vil tro det kan være noe med det bedre å bruke 20KKr på :-)

 

Uansett: Ja, ta lappen på lett, og finn deg en "skikkelig" sykkel som er god å kjøre, og ikke bare fordi den ser så kul ut :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er endel "pros and cons" her, helt klart, og mange av dem er vel allerede nevnt. Slik jeg ser det:

+ A1 er en langt grundigere opplæring enn M, både trafikalt og teknisk. Det vil ikke bare gjøre deg til en bedre trafikant, men også [neste punkt].

+ Du får mye trafikkerfaring frem mot neste gang du skal ta førerkort, dermed vil du spare endel kroner i neste omgang.

+ Tar du lappen tidlig, og har kjøreerfaring fra flere ulike kjøretøyklasser, vil det kunne gi deg et videre perspektiv på trafikken sammenlignet med en som f.eks. bare kan kjøre bil.

+ Frem til om lag midten av 70-tallet fikk man A1 "med på kjøpet" når man tok billappen. Det er slett ikke usannsynlig at du har gamliser rundt deg som kan øvekjøre med deg.

+ Det åpenbare, som du selv har nevnt: det er faktisk mulig å holde fartsgrensen med en lettsykkel. Det gjør det langt mindre trafikkfarlig, ettersom sinker er folks flests (les: andre trafikanters) største irritasjonsmoment.

+ Du kan kjøre med passasjer.

 

- Det er dyrt. Betydelig dyrere enn moped, både hva gjelder lappen og innkjøp (forsikring?) av kjøretøy.

- Du har den kun i to år før du likevel kan ta lappen på bil/mellomtung

- Tar du lappen på mellomtung når du er 18 må du likevel ta opp igjen det meste fra opplæringsplanen (sikkerhetskurs veg+bane, kjøretimer osv). Lite som egentlig er felles. Likevel, du vil igjen spare noen kroner basert på at du trossalt allerede kan å kjøre.

 

En ting som også er verdt å nevne er at selv om du jo blir 18 kun to år etter at du har blitt 16, og gjerne tar lappen på bil når den tid kommer, så kan A1 være kjekk å ha senere i livet. Min far kjørte aldri noe tyngre enn 50 cc scooter før han fylte 50 år, nå har han egen 125 cc ettersom han var heldig nok til å få lappen inkludert i '73, og kjører den til og fra jobb hver dag så lenge sesongen varer - resten av året disponerer han ekstra bil. Selv hadde jeg neppe tatt tungsykkellappen som student hadde jeg hatt lettsykkellappen fra før, noe jeg kunne ha spart endel på totalt sett frem til studietiden er over (det blir jo også trossalt bare dyrere og dyrere å ta lappen for hvert år, uavhengig av klasse).

 

edit: Tilleggspoeng som går på sykkel vs bil fremfor lettsykkel vs moped:

+ Bruker (generelt) mindre drivstoff

+ Du betaler ikke bompenger

+ Fotobokser flest tar kun bilde forfra (om du noen gang skulle være uvøren forbi en)

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt tar du lappen på lett. Ingen diskusjon :-P Lettsykkel gjør at du holder fint annen trafikk. Moppe er ubrukelig utenfor bykjernen. Lappen på lett gir deg kunnskap som _kan_ gjøre deg til en brukbar trafikkant, moppelappen er bare tull og tøys.

Ang sykler så vil jeg anbefale deg å holde deg til anerkjente merker. Yamaha, Honda, Suzuki. Det er mye søppel å få tak i, så hold deg til kjent merkevare. Koreanske/Kinesiske sykler som _ser_ fin ut, er henimot ubrukelig over tid. Det er en lav prisklasse du vil legge deg i, og her er fellene mange, men du kan finne brukbare greier. Har du generelt lite/ingen inntekt, så må du beregne at en såpass velbrukt sykkel som en 20KKr-sykkel nødvendigvis må være, så må du påregne ymse service/reparasjoner. Et nytt dekk, nytt kjede, med mer. Det er ikke helt gratis å eie/bruke en MC, men det trenger ikke bli brutalt dyrt, iallall ikke om du har en i familien som har erfaring med å skru på sykkel.

 

Jeg har forresten en i familien som har en veldig spesiell lettsykkel å selge (dvs jeg tror den er tilsalgs): En KTM Sting 125 1997 modell. Dette er en "ordentlig" motorsykkel med kvaliteter du ikke finner på nye lettsykler idag. Her er det nøyaktig samme kvalitets komponenter som du finner på de store KTM-ene, bortsett fra at motoren yter som en lettsykkel skal, altså under 15HK.

Jeg har kjørt MC i ganske mange år nå, og kan si med hånden på hjertet at den Sting-en er det absolutt morsomste jeg noensinne har kjørt. Veiegenskapene er ekstremt bra, den veier "ingenting", så denne er rasende festlig å svingkjøre med :-)

MEN, det er ikke en ny sykkel. Den er noen år, og kjørt knappe 30.000KM, hvor endel av disse KM er på Rudskogen, hvor den har blitt brukt som læresykkel til forrige eiers barn. Den er skrudd på av voksne, har aldri vært krasjet eller trimmet. Plasten (som det er endel av) er ganske shabby og stripete. Lyktene rustet i reflektoren, så disse er byttet ut med linselykter. Lovlig og godkjent, selvsagt.

Jeg har null niks ingenting å tjene på å skryte av denne sykkelen, det er ikke jeg som skal selge den. Men jeg vil tro det kan være noe med det bedre å bruke 20KKr på :-)

 

Uansett: Ja, ta lappen på lett, og finn deg en "skikkelig" sykkel som er god å kjøre, og ikke bare fordi den ser så kul ut :tease:

 

Tusen takk for mye bra informasjon!

 

Den sykkelen så jo bare fantastisk ut! Det er noe slik jeg vil ha! :D En slags "mellomsykkel", som kan både Street- og litt "Offroad"-kjøring! :D

 

Ser jo absolutt at du anbefaler MC-lappen, noe jeg tar til meg ;9

På en annen side er jeg litt kritisk... De fleste jeg kjenner som har tatt MC-lappen er veldig, ja... "Trangsynte".. De er liksom kun for MC og ser på alt annet som negativt.

 

Pappa er veldig innpå dette med at "jeg uansett kommer til å angre om to år! Da kan du spare pengene, og heller ta Bil-lappen!"

 

Jeg vil ikke ha Bil-lappen med det første! Ahrg! :wallbash::yucky::thumbdown:

 

Jeg ender nok opp med å ta Bil-lappen før eller senere, men det må bli en stund til!

 

 

Hva har dere å si til det?

 

 

EDIT:

 

Fant denne sykkelen på Finn: http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=37970205

 

Den har dessverre noen monterte neon-lys og ulovlige blinklys (blå), men ellers ser den knall ut!

 

Er dessuten ikke så langt herifra! :D Stavanger - Bergen

Endret av HenningSkj
Lenke til kommentar

Enig med over. Pluss for at motoren er Yamaha, men det at den er totakter og skrudd på av noen jeg regner med ikke er veldig erfaren tilsier at du kan få veldig mye vedlikehold med denne sykkelen i ikke altfor fjern fremtid.

 

Om du ser på fjorårsmodeller av KTM Duke finner du flere som er nedsatt med ti lapper i forhold til 2013-modellen, og gått lite:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=39683144

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=39398612

 

Fremdeles er disse kanskje noe dyre i forhold til hva en femten-sekstenåring normalt har råd til, særlig når lappen kommer i tillegg, men det er nok med ganske liten tvil veldig gode kjøp.

Nye sykler taper seg raskere i verdi enn eldre sykler, men samtidig vil du har langt lavere vedlikeholdsomkostninger de første årene.

 

Andre alternativer kan være:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=39627649

http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=39854647

 

Ellers kan du selvsagt se på cross/-offroad-type sykler. Disse er typisk billigere i utgangspunktet, og så har du ofte en noe mer oppreist, kanskje mer behagelig kjørestilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, altså, en lettlapp koster peng. Du får ikke alle pengene "tilbake" når du tar lapp på bil eller tung MC, MEN, det kan hjelpe deg å bli en bedre sjåfør. Forutsatt at du faktisk er interessert i å lytte til kjørelærer/bok, og prøver å ta hensyn til det. Er du av typen som dr... i hva kjørelærer sier, og tror du er verdensmester etter 15 kjøretimer, så er ikke lettlappen noe for deg. Men er du seriøst interessert i å bli en god trafikant, så er det en stor fordel å ta en "skikkelig" lapp når du er 16. Det vil jo også hjelpe deg når du tar lappen på bil/MC senere.

Ang Sting-en, jeg kan høre med eier om den er tilsalgs. Om du vil. Send meg en PM om du er intr. Det er en såkalt motard. Dvs du sitter nokså høyreist på den. Ypperlig til bykjøring og vel så det, men ikke til virkelig langkjøring. Turer over 2-3 timer blir litt anstrengende. Konstruksjonen er nokså identisk til en crosser, bortsett fra hjuldimensjonen. På denne er det 17", som er "rett" dim til asfalt. Til av-vegen kjøring er det andre dimensjoner og andre dekk som gjelder.

Men ha i mente at dette ikke er en ny sykkel. Du må beregne at enkelte ting er slitt. Selv om den er godt ivaretatt hele veien. Så det er en fordel om du har en i familien til å hjelpe deg med å "mekke".

Når det er sagt er dette en sykkel med helt spesielle kvaliteter. Det er førsteklasses Brembo-bremser for og bak (320mm foran!), stålomspunnede bremseslanger, WP forgaffel og bakdemper. Motoren er det Yamaha som har laget, den er det samme som en finner i DT125R, altså 123cc, 13,5 meget friske HK, 2takt, selvsagt ikke trimmet. Den bruker noe mer drivstoff enn 4taktere, og lyden er som en forvokst moppe. Men den går bra og har så lenge jeg har kjent til sykkelen (4 år) vært pålitelig. Jeg har selv hatt en KTM Duke 125. I den tro at Duke-en skulle ha samme gode kvalitet som andre KTM-er (som Sting-en). Men Duken viste seg å være noe skikkelig dritt. Produsert i India. Jeg kjøpte den for å ha den til helårs pendlersykkel til jobben. Den sto veldig mye på verksted, "alt" feilet. Oljelekkasje, kjølevannslekkasje, bremseheng, lekkasje i forgaffel, masse feil på elektrisk, ekstremt oljeforbruk. Nei, styr unna Kina og India-produserte greier. De er bare ikke egnet for norske forhold. Finn deg en japse, Honda-Yamaha-Suzuki, og noen få unntak fra Europa (som Sting-en).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, altså, en lettlapp koster peng. Du får ikke alle pengene "tilbake" når du tar lapp på bil eller tung MC, MEN, det kan hjelpe deg å bli en bedre sjåfør. Forutsatt at du faktisk er interessert i å lytte til kjørelærer/bok, og prøver å ta hensyn til det. Er du av typen som dr... i hva kjørelærer sier, og tror du er verdensmester etter 15 kjøretimer, så er ikke lettlappen noe for deg. Men er du seriøst interessert i å bli en god trafikant, så er det en stor fordel å ta en "skikkelig" lapp når du er 16. Det vil jo også hjelpe deg når du tar lappen på bil/MC senere.

Ang Sting-en, jeg kan høre med eier om den er tilsalgs. Om du vil. Send meg en PM om du er intr. Det er en såkalt motard. Dvs du sitter nokså høyreist på den. Ypperlig til bykjøring og vel så det, men ikke til virkelig langkjøring. Turer over 2-3 timer blir litt anstrengende. Konstruksjonen er nokså identisk til en crosser, bortsett fra hjuldimensjonen. På denne er det 17", som er "rett" dim til asfalt. Til av-vegen kjøring er det andre dimensjoner og andre dekk som gjelder.

Men ha i mente at dette ikke er en ny sykkel. Du må beregne at enkelte ting er slitt. Selv om den er godt ivaretatt hele veien. Så det er en fordel om du har en i familien til å hjelpe deg med å "mekke".

Når det er sagt er dette en sykkel med helt spesielle kvaliteter. Det er førsteklasses Brembo-bremser for og bak (320mm foran!), stålomspunnede bremseslanger, WP forgaffel og bakdemper. Motoren er det Yamaha som har laget, den er det samme som en finner i DT125R, altså 123cc, 13,5 meget friske HK, 2takt, selvsagt ikke trimmet. Den bruker noe mer drivstoff enn 4taktere, og lyden er som en forvokst moppe. Men den går bra og har så lenge jeg har kjent til sykkelen (4 år) vært pålitelig. Jeg har selv hatt en KTM Duke 125. I den tro at Duke-en skulle ha samme gode kvalitet som andre KTM-er (som Sting-en). Men Duken viste seg å være noe skikkelig dritt. Produsert i India. Jeg kjøpte den for å ha den til helårs pendlersykkel til jobben. Den sto veldig mye på verksted, "alt" feilet. Oljelekkasje, kjølevannslekkasje, bremseheng, lekkasje i forgaffel, masse feil på elektrisk, ekstremt oljeforbruk. Nei, styr unna Kina og India-produserte greier. De er bare ikke egnet for norske forhold. Finn deg en japse, Honda-Yamaha-Suzuki, og noen få unntak fra Europa (som Sting-en).

 

Hahahah, liker måten du setter ord på ting! :laugh::thumbs:

 

For å si det sånn, så er jeg den typen elev som setter pris på at læreren i det hele tatt gidder å hjelpe meg. Jeg lytter alltid, til hva alle har å si, uten å være noe stygg, eller uengasjert.

 

Om du mener at MC-lappen er noe for meg; er det kun fordi du selv har MC-lappen? ... at du på en måte er "patriotisk?" :hmm::huh:

Lenke til kommentar
Hahahah, liker måten du setter ord på ting! :laugh::thumbs: For å si det sånn, så er jeg den typen elev som setter pris på at læreren i det hele tatt gidder å hjelpe meg. Jeg lytter alltid, til hva alle har å si, uten å være noe stygg, eller uengasjert. Om du mener at MC-lappen er noe for meg; er det kun fordi du selv har MC-lappen? ... at du på en måte er "patriotisk?" :hmm::huh:

Nei, ikke fordi jeg er patriotisk, mer fordi jeg har tro på at du vil kunne bli en bedre sjåfør med å ha kjørt MC. LettMC og tungMC er igrunn samme tingen. Du må forholde deg til den samme trafikken, i samme tempoet. Du vil erfare hvor usynlig du kan være, hvor farlig det er om du ikke er årvåken. Du lærer fortere når du er 16 enn når du er 18, forutsatt at du faktisk _vil_ lære. Du som bilist, når du er 35 og har 2 unger og kjærring og har myke verdier å ta hensyn til, vil kunne være en tryggere sjåfør og gi ungene dine bedre holdninger, om du har lengre og mer kjøreerfaring. Det får du med lettlappen. Dette er min påstand. Mange er enig, omtrent like mange er uenig. Mange mener at å sende en 16-åring ut i trafikken, uavhengig av fart på kjøretøyet, er idioti. Fordi en 16-åring, uansett modenhet, ikke er ferdig utviklet til å ta hensyn nok til andre trafikanter. En sannhet er det i det. Jeg mener det likevel er bedre å sende 16-åringen ut i trafikken, med noenlunde opplæring (som lettlappen gir deg).

 

Jeg kan gi deg et par tips på veien:

Når du er ferdig med lappen, er du ikke en ferdig opplært sjåfør. Du er god nok til at du får lov å fortsette øvelseskjøring på egenhånd. :eek::green: Gjør deg selv en tjeneste, fortsett å øv. Det tar mange år å bli en dyktig sjåfør, uavhengig av typen kjøretøy (skjønt, MC er mer utfordrende enn en bil). Meld deg inn i NMCU. Da støtter du en himla god sak, og du får en utrolig god lærebok: http://nmcu.org/full-kontroll med på kjøpet. Bruk den boken. Den gjør deg til en bedre sjåfør. Punktum :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke fordi jeg er patriotisk, mer fordi jeg har tro på at du vil kunne bli en bedre sjåfør med å ha kjørt MC. LettMC og tungMC er igrunn samme tingen. Du må forholde deg til den samme trafikken, i samme tempoet. Du vil erfare hvor usynlig du kan være, hvor farlig det er om du ikke er årvåken. Du lærer fortere når du er 16 enn når du er 18, forutsatt at du faktisk _vil_ lære. Du som bilist, når du er 35 og har 2 unger og kjærring og har myke verdier å ta hensyn til, vil kunne være en tryggere sjåfør og gi ungene dine bedre holdninger, om du har lengre og mer kjøreerfaring. Det får du med lettlappen. Dette er min påstand. Mange er enig, omtrent like mange er uenig. Mange mener at å sende en 16-åring ut i trafikken, uavhengig av fart på kjøretøyet, er idioti. Fordi en 16-åring, uansett modenhet, ikke er ferdig utviklet til å ta hensyn nok til andre trafikanter. En sannhet er det i det. Jeg mener det likevel er bedre å sende 16-åringen ut i trafikken, med noenlunde opplæring (som lettlappen gir deg).

 

Jeg kan gi deg et par tips på veien:

Når du er ferdig med lappen, er du ikke en ferdig opplært sjåfør. Du er god nok til at du får lov å fortsette øvelseskjøring på egenhånd. :eek::green: Gjør deg selv en tjeneste, fortsett å øv. Det tar mange år å bli en dyktig sjåfør, uavhengig av typen kjøretøy (skjønt, MC er mer utfordrende enn en bil). Meld deg inn i NMCU. Da støtter du en himla god sak, og du får en utrolig god lærebok: http://nmcu.org/full-kontroll med på kjøpet. Bruk den boken. Den gjør deg til en bedre sjåfør. Punktum :green:

 

Woah! Du er virkelig en god kar! RESPEKT! :w00t:

 

Den dagen jeg melder meg inn, skal jeg huske på deg! Jeg skal verve meg, med deg som "vervet av" :thumbup:

 

EDIT:

 

Da var jeg meldt inn! :w00t::thumbs:

Endret av HenningSkj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...