aklla Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Som nevnt noen ganger, samtlige lugarer har garantert minst 1 bøtte for søppel. Denne bøtten har antagelig en pose som mest sansynlig blir byttet ut under vask av rommet, så man kan anta at det er mer enn nok poser, butikkene om bord har også masse poser. Altså, en overflod av poser. Om bøtter ikke var tilgjengelig er det ingenting i veien for å legge en pose i do og gjøre fra seg i posen der Posene kunne bli oppbevart på f.eks lugaren og samlet inn jevnlig, så slipper man bæsj på siden av båten. Så det var muligheter selv om toalettet ikke fungerte. Men tipper folk var i unntaks-tilstand, dermed var alt lov, selv om det ikke nødvendigvis var lurt eller nødvendig Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Tror du virkelig at du hadde fått livbåten på vannet? Og kunnet starte og styre den? Det er vel ikke så vanskelig? Noen livbåter bretter seg ut bare de når vannet. Posene kunne bli oppbevart på f.eks lugaren og samlet inn jevnlig, så slipper man bæsj på siden av båten. Hvorfor ikke bare hive det over bord? Vet at det ikke er naturvennelig, men dette er da en spesiell situasjon. Endret 15. februar 2013 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Hvorfor ikke bare hive det over bord? Vet at det ikke er naturvennelig, men dette er da en spesiell situasjon. Fordi det er mer enn nok plastik i havet, fiskene trenger ikke mer. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Pratet om slossing for mat og soveplasser. Sanitæranlegget var det nok lite å gjøre med. Om man hiver noe "på sjøen" fra et så stort skip så treffer det sida på skipet. Hyggelig å komme til kai med hele bredsiden full av bæsj. Før øvrig tror jeg ikke historiebøkene blir seende annerledes ut om hundre år bare fordi noen valgte å bæsje i en pose, vs. å bæsje i en bøtte. En pose er jo faktisk bare en sammenleggbar bøtte. Tenk litt på den. Slossing om mat! Ja, noen av passasjerene påsto det. Og noen hadde måttet vente opp til fire timer på mat. Men slik jeg forstår avisartikklene, var da ikke dette noe stort problem. Utsang fra andre passasjerer var, at dette hadde gått greit! Og mange hadde hatt det hyggelig, så det var ikke ALLE som hadde hatt de store problemene, forholdene tatt i betraktning. Angående soveplasser, så valgte NOEN å sove på dekk, da "luftkjølingen på lugarene sviktet og det ble for varmt der. Hvis de hadde noe å bærsje i og kastet det over rekka, så hadde det bare vært å veilede dem til "lesiden", så hadde det problemet løst seg. Men så var det plastposene dine da, hvor kommer det store antall av plastposer fra da? Tror ikke det er et stort forbruk av små plastposer, på de fleste modrene crusebåter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Så hva mener du at de plasserer opp i bosspannene da? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Som nevnt noen ganger, samtlige lugarer har garantert minst 1 bøtte for søppel. Denne bøtten har antagelig en pose som mest sansynlig blir byttet ut under vask av rommet, så man kan anta at det er mer enn nok poser, butikkene om bord har også masse poser. Altså, en overflod av poser. Om bøtter ikke var tilgjengelig er det ingenting i veien for å legge en pose i do og gjøre fra seg i posen der Posene kunne bli oppbevart på f.eks lugaren og samlet inn jevnlig, så slipper man bæsj på siden av båten. Hvor har du dette fra? Har du vært ombord på en moderne crusebåt, som seiler i Caribien? Det finnes nok en del poser i butikkene, men.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Men ingen poser i søpplekassene på rommet? Tipper uansett butikkene ikke satser på å fylle opp pose-lagerene sine i hver havn og har en hel del av dem. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Det er vel ikke så vanskelig? Noen livbåter bretter seg ut bare de når vannet. Da snakker vi ikke om livbåter, det er redningsflåter! Og da er det ikke så sikkert du hadde kommet raskere til land. Flåten kunne drevet den "fordømte veien" og ut i caribien. Og bærsje fra en avrundet flåtekant, er heller ikke så enkelt. Så jeg vet ikke om det var en god løsning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Klart at de har bosspann med poser, tenk på kvinner med mensen hvor skal de ellers kaste bind og slikt hen? Det skal garantert ikke i toalettet. Da snakker vi ikke om livbåter, det er redningsflåter! Og da er det ikke så sikkert du hadde kommet raskere til land. Flåten kunne drevet den "fordømte veien" og ut i caribien. Og bærsje fra en avrundet flåtekant, er heller ikke så enkelt. Så jeg vet ikke om det var en god løsning. Livbåtene kan enkelt sjøsettes selv om det er strømmangel, og dersom man må bæsje er det bare til å gå ned i sjøen mens du holder deg i flåten, og har redningsvest på deg. Men det er ikke lurt å stikke av med livbåter med kapasitet opp til 150 passasjerer, fordi det kan likevel oppstå en alvorlig nødsituasjon på moderskipet, noe som kan kreve evakuering, og da må de resterende passasjerene ha tilgang på fungerende livbåter. Endret 15. februar 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Men ingen poser i søpplekassene på rommet? Tipper uansett butikkene ikke satser på å fylle opp pose-lagerene sine i hver havn og har en hel del av dem. Søplekasser? Tette søplebøtter? Det var en grunn til, at jeg spurte om du hadde vært ombord på slike båter. Du får det du trenger ombord, uten innpakkning! Kun slikt som gaver har embalsje, så hva skal du med tette søplebøtter? Og har du kjøpt gave, så ligger vel den i embalasjen, til en kommer til land/hjem. Og rengjøring minst en gang i døgnet. Det er nok en mini søplekorg, på hver lugar, men ofte er disse med hull på sidene. Og med innsparing/miljøbevisthet, er det flere slike båter som IKKE har plastposer INNI søplekorgen. Betjeningen har vogn, men en stor sekk for avfall fra lugarene. Så det behøver ikke være et stort antall, egnede plastposer ombord. Endret 15. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 3000 passasjerer, så da blir det vel 2800 søksmål, tre bøker og minst én blockbuster. 3 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Klart at de har bosspann med poser, tenk på kvinner med mensen hvor skal de ellers kaste bind og slikt hen? Det skal garantert ikke i toalettet. Livbåtene kan enkelt sjøsettes selv om det er strømmangel, og dersom man må bæsje er det bare til å gå ned i sjøen mens du holder deg i flåten, og har redningsvest på deg. Men det er ikke lurt å stikke av med livbåter med kapasitet opp til 150 passasjerer, fordi det kan likevel oppstå en alvorlig nødsituasjon på moderskipet, noe som kan kreve evakuering, og da må de resterende passasjerene ha tilgang på fungerende livbåter. Nei, ingen god ide å stjele en livbåt, eller en redningsflåte. En redningsflåte er få få personer. En stor livbåt, er ikke så enkelt å få ut og på vannet, hvis du ikke kjenner systemet. Har reistrert dårlig trent mannskap, som ikke har klart å få ut livbåtene, selv om alt er i orden. Og det var på handelsfartøy. Jeg kjenner ikke systemt til denne båten, og hvordan deres lårings vinsjer fungerer. Men det kan hende, at det ikke er mulig å låre livbåtene uten strøm, avhengig av system. Og det ville ikke ha vært den eneste båten. Låringssystemet kan være elektrisk, eller hydraulisk. Men uten strøm, er det ikke sikkert det er trykk i det hydrauliske systemet og da er en like langt. På noen mindre båter, er det en mulighet for mekanisk å slippe båtene direkte i vannet. Men her ville nok båtene bli knust. Og de har nok ikke båter beregnet for dropp, alla Nordsjøen. Angående damer og mens. Flere slike båter, har et eget lukket system for "bind" på WC. Og da er det ikke behov for ei bøtte for mensbind. Endret 15. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Tror ikke det er mangel på løsninger som gjør at det blir slik, men mangel på rasjonell tankegang. Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Er nok litt lettere å bli sett på sjøen i et cruiseskip med nødflagg og signaler og greier enn å i livbåt. Mulig jeg hadde tatt en om passasjerene begynte å spise hverandre 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Nei, ingen god ide å stjele en livbåt, eller en redningsflåte. En redningsflåte er få få personer. Er stor livbåt, er ikke så enkelt å få ut og på vannet, hvis du ikke kjenner systemet. Har reistrert dårlig trent mannskap, som ikke har klart å få ut livbåtene. Og det var på handelsfartøy. Jeg kjenner ikke systemt til denne båten, og hvordan deres lårings vinsjer fungerer. Men det kan hende, at det ikke er mulig å låre livbåtene uten strøm, avhengig av system. Og det ville ikke ha vært den eneste båten. Låringssystemet kan være elektrisk, eller hydraulisk. Men uten strøm, er det ikke sikkert det er trykk i det hydrauliske systemet og da er en like langt. På noen mindre båter, er det en mulighet for mekanisk å slippe båtene direkte i vannet. Men her ville nok båtene bli knust. Og de har nok ikke båter beregnet for dropp, alla Nordsjøen. Så du mener livbåtene er avhengig av en fungerende båt for å fungere? Burde ikke livbåtene fungere uansett forhold da? Er jo tross alt når båten ikke fungerer lengre man kan bruke dem. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Ser mange konstruktive forsalg, men trolig lite gjennomtenkte, av div grunner. Dette er trolig ikke så enkelt som mange tror. Nå var det ikke alle, som hadde store problemer. Men tydeligvis mange nok, som hadde problemer spessielt med avføring/urin. Hvis det var så enkelt, som dere later til å tro, er det litt merkelig at ingen av de 5 tusen menneskene, kom på praktiske løsninger. Det er derfor jeg argumenterer i mot, de fleste løsningene som er foreslått. Så jeg gjentar, at samfundet kan være sårbart i gitte situasjoner. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Så du mener livbåtene er avhengig av en fungerende båt for å fungere? Burde ikke livbåtene fungere uansett forhold da? Er jo tross alt når båten ikke fungerer lengre man kan bruke dem. Det er det idielle, at livbåtene kan låres uannset uhell. Men, desverre så er det nok ikke slik. Men, dette med livbåter er vel en avsporing. Endret 15. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 Ser for meg at det er mange søkere på jobben å vaske ned dette skipet... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 15. februar 2013 Del Skrevet 15. februar 2013 (endret) Jeg synes det er rart at det er noen som mener at livbåtene er avhengig av strøm for å kunne sjøsette de. Tenk om cruiseskipet hadde vært i Nordishavet, og det hadde oppstått en brann og strømmen forsvant. Skal da liksom alle passasjerene bli brent levende fordi de ikke kan sjøsette livbåtene dette synes jeg er svært merkelig. Eneste situasjonen jeg vet at man ikke kan sjøsette livbåtene, er dersom skipet har en skikkelig slagside mot for eksempel babord, da kan ikke man sjøsette de på styrbord side, ettersom livbåtene hekter seg fast i skroget på skipet, og det blir slakk i taljene, og plutselig faller livbåten ned. Dette er et velkjent problem, noe som også inntraff med Costa Concordia. Se bildet under, her kan vi enkelt se at ikke alle livbåtene på babord side er sjøsatt; Endret 15. februar 2013 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Jeg synes det er rart at det er noen som mener at livbåtene er avhengig av strøm for å kunne sjøsette de. Tenk om cruiseskipet hadde vært i Nordishavet, og det hadde oppstått en brann og strømmen forsvant. Skal da liksom alle passasjerene bli brent levende fordi de ikke kan sjøsette livbåtene dette synes jeg er svært merkelig. Eneste situasjonen jeg vet at man ikke kan sjøsette livbåtene, er dersom skipet har en skikkelig slagside mot for eksempel babord, da kan ikke man sjøsette de på styrbord side, ettersom livbåtene hekter seg fast i skroget på skipet, og det blir slakk i taljene, og plutselig faller livbåten ned. Dette er et velkjent problem, noe som også inntraff med Costa Concordia. Se bildet under, her kan vi enkelt se at ikke alle livbåtene på babord side er sjøsatt; Ingen livbåter er sjøsatt på bildet! Det er kun livrednings flåter på vannet. Livbåter må selvsagt låres, før båten får for stor slagside. Og det er som relgen mulig, med et drillet mannskap og befal som tar ansvar. Dobbelt system for lårlig, fra så høye båter, er nok dyrt. Så slikt er det enkelte redere, som kutter ut. Og båter bygges over hele verden, uten samme regelverk som vi har. Og så blir båtene registrert i skatteparadiser, som heller ikke har all verden av krav. Slippe livbåter er heller ikke så enkelt. Høyden er for stor. Og livbåten er sikret med bolter, "bommene" innsvingt. Normalt så må først livbåten heves, så fjernes sikkerhetsbolten og så kan "bommene" utsvinges og båten låres. Her er det forskjellige systemer, men i grove trekk de samme. Vær også klar over, at det er sjelden at både hovedmotorer og hjelpemotorer kutter ut og da har en reservestrøm. Selv om jeg ikke er noe ekspert på dette, så er nok dette tilfredstillende sikkert. Her må det ha vært en stro brann og skadet alle mulige strømmtilførseler. Selv om låringssystemet var hydraulisk, vil de fleste system kreve strøm for å opprettholde trykk fra kompressorene. Her holder det ikke, med en liten trykktank. Det har vært flere ulykker, hvor en ikke har fått ut livbåtene, av forskjellige grunner. Enkelte ganger så banalt, som at manskapet ikke klarte å låre båtene, enda det ikke var noe feil med systemet. Slikt må trenes på, det er litt mer komplisert enn å sette en robåt på vannet. Og hele systemet må vedlikeholdes. Det har også vært eksempler, på at "ting" har rustet fast, eller satt seg, så det ikke går ann å bruke livbåtene. Det slurves nok mer med sikkerhet, enn folk liker å tro. Men igjen, livbåter - er vel en avsporing! Endret 16. februar 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå