Gå til innhold

Hvorfor begynner folk å drite overalt på et cruiseskip uten strøm?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Det hjelper ikke at et par toaletter fungerer når det er 4000 passasjerer. På et moderne skip kan jeg ikke forestille meg at det finnes bøtter. De har lensepumpe til å pumpe ut vann med, og det er ingen som fisker. Hvorfor i alle dager skal de ha bøtter? Det naturlige blir da å bruke vasken, dusjen og poser. De andre alternativene er gulvet og ut over ripa. Det er helt urimelig å be folk sette seg ut over ripa med 50 meter ned midt ute på havet. Det hadde gått 5 folk på sjøen i minuttet.

 

Nei, hvor har du lest dette? Kloakksystemet begynte å lekke.

 

Tror du har misforstått her. Det er ingen som har driti på gulvet på Cruiseskipet. Driten på gulvet kom fordi kloakksystemet lakk.

 

Typisk amerikansk. Dette ville aldri skjedd i siviliserte land som f.eks. Norge og Japan. Det står også at de stod i kø i 4 timer for å få mat, så sannsynligvis har det vært noen uenigheter i køen og så blåses det opp til slåssing i media.

 

Klart at få toaletter hjelper selv om det er 4000 passasjerer, det blir akkurat det samme som om det var på et kjøpesenter, og må stille seg i kø for å gå på toalettet. Jeg vil tro at det finnes en "bøttelignende" gjenstand i hvert eneste bad på lugaren i form av et plastikk bosspann, spiller ingen rolle om at bosspannet ikke er rund som en bøtte, men at det er tett slik at passasjerene kan gå ut balkongen og fyre driten ut mot havet, eller gå ned til det laveste dekket, og dumpe driten på havet fra der. Men da må de dekke til bøtten.

 

Jeg har ikke sagt at passasjerene skulle sitte på ripa og drite, men at de kan drite i bøtter/bosspann uten pose med litt vann i, så når de er ferdig deretter dumper de driten på havet uten at de griser til balkonger som er på de nedre dekkene.

 

Slik jeg har forstått det så er toalettene på mange skip elektriske, med andre ord toalettet suger ikke vekk driten når det er strømmangel, og tilslutt vil toalettet bli tett, og det vil renne over når du spyler ned. Det oppstår ikke brudd på sanitæranlegget selv om det ikke er strøm. Når kloakken har rennet ned langs vegger da må det naturligvis ha rent ut av badet som er et våt rom. Dersom driten renner ut i lugaren og tilslutt inn i korridorene, som ikke er våt rom, da vil driten renne ned igjennom gjennomføringer, sjakter, trapper osv.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud i helvete, klart en båt har bøtter. Hva med vasking av skipet? Det finnes ganske mange steder man har bruk for en bøtte når man har samlet 4000 mennesker på et skip.

 

Det hadde kanskje gått an å bæsje på dekk også, i stedet for å bæsje ned lugarer og salonger. Altså, greit nok ikke å ha et toalett, men ryker dassen din hjemmer driter du i hagen og ikke i stuen og soverommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikanere

 

nbs

 

Ville det blitt noe bedre med nordmenn? Man kan observere mye asosial oppførsel hos nordmenn bare de blir utsatt for litt trengsel, frustrasjoner og frykt for å ikke "få sitt". Det skal ikke mer til enn en overfylt buss eller bane. Hvordan disse samme menneskene ville oppført seg i en krisesituasjon som denne tør jeg ikke engang tenke på; kvinner og barn sist?

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg forstår at folk må gjøre fra seg, hvorfor ikke gjøre fra seg i bøtter? som har litt vann, deretter dumpe driten på havet, slik at en blir kvitt kloakken og får dette VEKK fra skipet, ellers blir det en biologisk bakteriebombe som igjen kan føre til utbrudd av sykdommer.

 

Så enkelt er det når man ikke trenger å forholde seg til situasjonen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så enkelt er det når man ikke trenger å forholde seg til situasjonen selv.

 

Påstår du at jeg ikke hadde greid å fylle litt vann oppi en bøtte, og drite oppi denne, og deretter gå ut på balkongen og fyre driten ut mot havet? Man må ikke ha doktorgrad for å gjøre noe så grunnleggende enkelt.

Lenke til kommentar

Ville det blitt noe bedre med nordmenn? Man kan observere mye asosial oppførsel hos nordmenn bare de blir utsatt for litt trengsel, frustrasjoner og frykt for å ikke "få sitt". Det skal ikke mer til enn en overfylt buss eller bane. Hvordan disse samme menneskene ville oppført seg i en krisesituasjon som denne tør jeg ikke engang tenke på; kvinner og barn sist?

Ja, det ville blitt bedre. F.eks. når charterflygninger blir utsatt forholder skandinaver seg rolige på flyet i timesvis, mens andre nasjonaliteter begynner å klage. Vi har sett fra katastrofer i USA at det er tendenser til kaos. Når det var katastrofe i Japan (tror det var jordskjelvet/fukushima) gikk ting ordnet for seg, private som vanligvis solgte vann delte ut en og en flaske gratis til folk som stod i rolig kø, osv... noe som ikke skjer i USA. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skal de ha bøtter? Det naturlige blir da å bruke vasken, dusjen og poser. De andre alternativene er gulvet og ut over ripa. Det er helt urimelig å be folk sette seg ut over ripa med 50 meter ned midt ute på havet.

 

Eg trur du har mykje rett i dette. Den einaste plassen eg kan tenke meg at ein kan finne eit stort nok antall bøtter er om papirkorga på lugarane er i tett plast. Men ofte er det nok som navnet tilseier ei korg som ikkje er tett.

 

 

 

Det som kanskje overrasker meg mest er at ein ikkje har forutsett problemet på eit relativt tidlig tidspunkt og deretter rekvidert diverse nødvendigheiter.

Berre det å få ombord ei bensindreven pumpe ville ha hjulpet mykje. Då kunne in ha gjort frå seg på eit av dei lavare dekka (å bygge enkle båser av laken og diverse burde være enkelt). Deretter kunne in ha brukt pumpa til å spyle dekket rein med brannslangane når det var behov for det.

Lenke til kommentar

Ja, det ville blitt bedre. F.eks. når charterflygninger blir utsatt forholder skandinaver seg rolige på flyet i timesvis, mens andre nasjonaliteter begynner å klage. Vi har sett fra katastrofer i USA at det er tendenser til kaos. Når det var katastrofe i Japan (tror det var jordskjelvet/fukushima) gikk ting ordnet for seg, private som vanligvis solgte vann delte ut en og en flaske gratis til folk som stod i rolig kø, osv... noe som ikke skjer i USA.

Prater du om matkø, eller problemene som oppsto grunnet sanitær anlegget?

 

Nordmenn må også bærsje!

Lenke til kommentar

Det som kanskje overrasker meg mest er at ein ikkje har forutsett problemet på eit relativt tidlig tidspunkt og deretter rekvidert diverse nødvendigheiter.

Berre det å få ombord ei bensindreven pumpe ville ha hjulpet mykje. Då kunne in ha gjort frå seg på eit av dei lavare dekka (å bygge enkle båser av laken og diverse burde være enkelt). Deretter kunne in ha brukt pumpa til å spyle dekket rein med brannslangane når det var behov for det.

Forutsatt? Når da, i forkant?

 

Brannen skjedde langt ute fra land (dagsreiser med båt). Og da måtte det nok mange småpumper, med slanger. Brannslangene ville ikke ha fungert, de ville kun fungert med nokk strøm og rett type strøm, så det kan en sansyneligvis se bort fra. Og problemet var vell ikke avføring ute på dekk, men i lugarer, ganger, o.s.v.

 

Tviler på at crusebåten har materialer, til å bygge noe som helst, på dekk. Dette er nok mer komplekst!

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om det er bøtter der eller ikke. Spørsmålet er heller om det er nok bøtter til 4000 mennesker.

Riktig og for å gjøre dette ennå værre. Det var mange flere ombord, enn 4000! Det var 4 229 passasjerer og et manskap på ca 1 000, så vi snakker om ca 5 000 - 5 300 mennesker ombord. Alle må gjøre sitt fornødene en gang.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, og man har folk som ikke bryr seg eller tenker seg om før de gjør noe. De driter i senga uten å tenke over at de skal sove der om natta. Og når man har 5 000 mennesker på en båt og alle skal bæsje og toalettene tar kvelden, så sier det seg selv at det etterhvert kommer til å bli umenneskelig å leve der. Selv hadde jeg samarbeidet med noen og dratt derfra i løpet av en natt i en livbåt. Ulovlig, ja, men hva skal man gjøre når man er stuck der.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Riktig og for å gjøre dette ennå værre. Det var mange flere ombord, enn 4000! Det var mer enn 4 229 passasjerer og et manskap på ca 1 000, så vi snakker om ca 5 000 - 5 300 mennesker ombord. Alle må gjøre sitt fornødene en gang.

 

Nå begynner det å bli mye tull her. ALLE badene har en bøtte eller en vanntett plastikk bosspann som kan brukes som bøtte. Så må vi ikke glemme alle renholder kottene, med vaskebøtter. Heller ikke glem at de fikk flere toaletter til å fungere, og det er bare som sagt til å stille seg i kø for å drite. Blir akkurat som på et kjøpesenter med 2-3 bad med toaletter, og tusenvis av personer (kunder og ansatte).

 

Dette er fullt mulig dersom folk er samarbeidsvillig og løsnings orienterte.

Lenke til kommentar

Prater du om matkø, eller problemene som oppsto grunnet sanitær anlegget?

 

Nordmenn må også bærsje!

Pratet om slossing for mat og soveplasser. Sanitæranlegget var det nok lite å gjøre med.

 

 

Min erfaring er at folk som tror de kunne gjort det så mye bedre selv stort sett er de samme som svikter når det gjelder.

 

Om man hiver noe "på sjøen" fra et så stort skip så treffer det sida på skipet. Hyggelig å komme til kai med hele bredsiden full av bæsj.

 

Før øvrig tror jeg ikke historiebøkene blir seende annerledes ut om hundre år bare fordi noen valgte å bæsje i en pose, vs. å bæsje i en bøtte. En pose er jo faktisk bare en sammenleggbar bøtte. Tenk litt på den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvordan forventer du at 5 000 mennesker med forskjellig språk, mentalitet osv skal samarbeide? Det går ikke. Man kan heller ikke stå seks timer i kø for å gå på do. Må man på do, har man kanskje bare 10 minutter på seg.

 

For det første så har ALLE godkjente cruiseskip i hele verden evakuerings stasjoner der passasjerer må melde seg til dersom det oppstår en nødsituasjon. Det kan gjerne være flere til talls slike stasjoner, med 150 passasjerer, ut i fra hvor mye en livbåt kan ta. Ved disse evakuerings stasjonene kan de få informasjon av mannskapet. Alle kan møte ved sin stasjon ved at mannskapet aktiverer en alarm som fungerer uten strøm. Her kan de få informasjon på engelsk hvordan de skal håndtere denne krisen.

 

Dusjene fungerte, dermed kan folk pisse i dusjene, og spyle dusjene rent etterpå med såpe for å unngå lukt. Når de må drite still seg i kø for å gå på do, eller drit i en bøtte/vanntett bosspann. Problem løst.

 

Man begynner ikke å bæsje i dusjer, vasker, gulvet, vesker, poser osv. Eller trekke så mye ned i toalettet uten av det blir sugd vekk, slik at det til slutt renner over kanten. Noen fortsatte sikkert slik at det rant ut av badet, inn i lugaren, og fortsatte videre slik at det renne inn i korridoren, og fortsatte enda lengre slik at det renne ned i sjakter, gjennomføringer, og trapper slik at det renner ned langs veggene i etasjene under. Dette er griseri.

Lenke til kommentar

Nå begynner det å bli mye tull her. ALLE badene har en bøtte eller en vanntett plastikk bosspann som kan brukes som bøtte. Så må vi ikke glemme alle renholder kottene, med vaskebøtter. Heller ikke glem at de fikk flere toaletter til å fungere, og det er bare som sagt til å stille seg i kø for å drite. Blir akkurat som på et kjøpesenter med 2-3 bad med toaletter, og tusenvis av personer (kunder og ansatte).

 

Tror ikke du har vært ombord, på slike båter!

 

Hvor har du det fra, at (alle) crusbåter har tette bøtter/bosspann, på badene? Kott med vaskebøtter, som er låst. Og de bøttene er det trolig ikke mange av, da de trolig benytter "tørrmopper", på gulvene, og sprayflasker med såpevann og papir/mop, for å tørke vekk der det må brukes veske.

 

Riktig at noen få toaletter ble brukbare, etter noen dager. Antall nevnes ikke, men det skal mer enn noe få toaletter til, for over 5 tusen mennesker! Og allerede før de få toalettene ble fikset, var det problemer.

 

Så jeg tror ikke dine løsninger hadde fungert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Pratet om slossing for mat og soveplasser. Sanitæranlegget var det nok lite å gjøre med.

 

 

Min erfaring er at folk som tror de kunne gjort det så mye bedre selv stort sett er de samme som svikter når det gjelder.

 

Om man hiver noe "på sjøen" fra et så stort skip så treffer det sida på skipet. Hyggelig å komme til kai med hele bredsiden full av bæsj.

 

Før øvrig tror jeg ikke historiebøkene blir seende annerledes ut om hundre år bare fordi noen valgte å bæsje i en pose, vs. å bæsje i en bøtte. En pose er jo faktisk bare en sammenleggbar bøtte. Tenk litt på den.

 

Det var derfor jeg sa at man skulle gå ned til de laveste dekkene og hive driten ut mot sjøen. Slik at driten ikke skulle treffe siden på skipet, eller med mine egne ord; Balkongene som er på de lavere dekk. Når de bærer bøttene rundt om i skipet så dekker de til bøttene med pose som forsegler driten.

Lenke til kommentar

Folk er forskjellige, og man har folk som ikke bryr seg eller tenker seg om før de gjør noe. De driter i senga uten å tenke over at de skal sove der om natta. Og når man har 5 000 mennesker på en båt og alle skal bæsje og toalettene tar kvelden, så sier det seg selv at det etterhvert kommer til å bli umenneskelig å leve der. Selv hadde jeg samarbeidet med noen og dratt derfra i løpet av en natt i en livbåt. Ulovlig, ja, men hva skal man gjøre når man er stuck der.

Tror du virkelig at du hadde fått livbåten på vannet? Og kunnet starte og styre den? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det gjelder å bruke hodet.

 

Noen mener visst at det finnes overhodet ingen bøtter på gigantiske cruiseskip, da kunne passasjerene ha drite oppi poser og KNYTE DEM IGJEN eller DUMPE DE PÅ SJØEN (miljøforurensning). Problem løst.

Man må bruke hode i slike situasjoner, tenk om de hadde vært midt uti Stillehavet, og det hadde tatt uker å komme i havn, da hadde mange blitt alvorlig syk av denne grisingen dersom de måtte ha holdt på i ukes vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...