Gå til innhold

Dette ønsker jeg å gjøre med livet, hvilke vei skal jeg gå?

Zartok

Anbefalte innlegg

God dag til alle dere på diskusjon.no,

Jeg føler nå i en alder av 23 år fått såpass stor selvinnsikt at jeg vet hva jeg ønsker å jobbe med men aner ikke hvordan jeg skal komme meg dit eller hvilke vei jeg må gå.

For at dere skal kunne hjelpe meg må jeg gi litt informasjon om meg selv.

Mine sterkeste egenskaper:

• Kreativ / nytenkende / løsningsorientert
  • Stor sosial forståelse
  • Gir av meg selv for å hjelpe andre samt inkludere dem i eget liv
  • Refleksjon
  • Selvstendig
  • Fiosofere
  • Åpenhet
  • Motivere

Brenner og finner størst interesse i dette:

• Planlegging
  • Sosiale prosjekter (spesielt på kanten/tabo-belagte emner)
  • Frembringe sterke reaksjoner for å trigre tanker og følelser
  • Analysere og observere adferd hos levende skapninger (mennesker, dyr og insekter)
  • Fysiologi
  • Ernæring og trening (ikke så relevant for de andre punktene)
  • Lære bort / være et forbildet (ser på meg selv som en lærer i livet)

Siden jeg var liten har jeg hatt en stor interesse i andres problemer og igjennom tiden har jeg hjulpet samt vært en støttespiller for de som trenger hjelp. Jeg må ærlig innrømme at jeg har størst interesse i hvorfor de gjør som de gjør / hvorfor de har blitt slik og hvordan de reagerer i ulike situasjoner. Jeg er glad i å provosere for å frembringe reaksjoner og analysere oppførsel da dette vekker mange tanker i meg,

Jeg kunne ikke ha tenkte meg å jobbe som en psyokolog, men heller som en sosial forsker.

Mine skolepoeng (ordinær kvote) ligger på 49 noe som er alt for lite for å kunne studere psykologi, dette på grunn av dumskap i min tidligere alder og jeg finner ingen interesse av å bruke mye tid på å ta opp elektronikk / elektro-fag i fra videregående. Jeg har ikke noe i mot å studere i utlandet.

Er det noe dere ønsker/trenger å vite om meg som kan hjelpe dere med å hjelpe meg?

Endret av Zartok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mange gode venner - Og, bruker de å kritisere deg?

Jeg har mange bekjente, noen få gode venner og enda færre jeg kan prate med alt om.

Den typiske kritikken jeg kan få er at jeg kan være kverulerende på grunn av at jeg syntes det er gøy å være på den motsatte siden av en sak for å høre andres meninger.

Jeg har alltid hatt et behov for å ikke være som alle andre (urelevant?)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har mange bekjente, noen få gode venner og enda færre jeg kan prate med alt om.

Den typiske kritikken jeg kan få er at jeg kan være kverulerende på grunn av at jeg syntes det er gøy å være på den motsatte siden av en sak for å høre andres meninger.

Jeg har alltid hatt et behov for å ikke være som alle andre (urelevant?)

Nei - jeg vil bare være litt underfundig å trigge deg litt ... (ikke bli redd) :green:

Hva er motivet ditt for all denne hjelpsomheten?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg blir ikke redd :) er helt åpen så det er bare å spørre i vei. Tenkte bare det ikke var så relevant for det med yrkesvei.

Det som motiverer meg er at jeg kan føle smerten deres, jeg kan kjenne meg igjen i deres situasjon og det er en utrolig god følelse å se en positiv utvikling i livet deres på grunn av min inblandelse.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hehe, jeg blir ikke redd :) er helt åpen så det er bare å spørre i vei. Tenkte bare det ikke var så relevant for det med yrkesvei.

Det som motiverer meg er at jeg kan føle smerten deres, jeg kan kjenne meg igjen i deres situasjon og det er en utrolig god følelse å se en positiv utvikling i livet deres på grunn av min inblandelse.

Du er helt sikker på at det ikke er deg selv du behandler, og at disse du hjelper egentlig er underordnet den egentlige hensikten?

Grunnen for spørsmålet, er fordi jeg har en god slump med erfaring på den typen oppgaver - og jeg har ikke tall på alle idealistiske sjeler som har kommet, brent seg helt ned i sålene sine, og forlatt som om fanden stakk dem. Det er mildt sagt veldig krevende å jobbe med å hjelpe skadeskutte mennesker.

Men over til neste spørsmål - kjenner du utrykket "romme folk", og vet du hvor kompetent du selv er til å klare den krevende biten? Det er nemlig en viktig forutsetning, kanskje den viktigste

Lenke til kommentar

Det er jo en kilde til min egen lykke, så på den måten hjelper jeg meg selv. Både følelsesmessig og kunnskapsmessig lærer jeg noe nytt hver gang (ikke alltid positivt) samt at jeg føler meg viktig.

Som sagt ønsker jeg derfor ikke å være psykolog da jeg vet at jeg hadde brent meg ut på å gi mye av meg selv og som oftest fått lite tilbake. Noe forskning innen sosiologi/psyokologi (sosiale eksprimenter) hadde vært ypperlig!

Planen nå i dag er å bli lærer 5- 10 klasse da det er 50/50 lærdom og psykologi (pedagogikk) men jeg føler ikke dette er helt der jeg ønsker å ende opp.

Jeg må dessverre dra nå men svarer på det siste spørsmålet da jeg får tid senere i dag :)

Edit: Jeg setter stor pris på interessen din

Endret av Zartok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...