Gå til innhold

Ved feileksponering, hva er best? Over- eller under-eksponering?


Anbefalte innlegg

Eller du bruker eksponering-kompensasjonen i de andre innstillingene.

 

Med manuelle innstillinger, legger jeg meg alltid mot høyre. Opplever ofte uønsket støy i mørke områder. Finner det bedre å justere mot venstre i etterbehandlingen. Generelt syns jeg det er enklere å bruke M, enn halvautomtatikk og ev justering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjelder bare hvis det er høylys som må bevares, man legger seg så langt til hørye som man kommer uten å klippe noe viktig.

 

Men det er en unøyaktig regel som ikke stemmer overalt eller hele tiden. På D700 kan jeg ofte hente inn ting som er kraftig overeksponert fra RAW fila. I gode gamle dager på D70 så var det ikke noe å hente og lysmåleren var ofte også ganske konservativ for å unngå overeksponering.

Siden feedbacken vi får i kamera og i programmer som Lightroom som regel maskerer sensorens egentlige eksponering så er det knotete å vite hvor landet egentlig ligger. Dvs et kamera kan få rykte som "har mye footroom", eller "raw-filene fra Hasselblad lar deg bare hente ut såå mye mer informasjon fra høylys" når det egentlig bare er snakk om mer eller mindre bevisste valg i lysmåleren og in-camera histogram.

 

Den eneste måten later til å være å inspisere raw-filer i med noe ala rawdigger. Da først får du vite hva signalnivå kontra støygulv og klippepunkt var:

http://www.rawdigger.com/

 

Min påstand er at dersom du tar to kamera med lik DR, peker dem på samme scene, varierer eksponering inntil rawdigger viser at rawfilene er likt eksponert, og så importerer dem i samme raw-developer så får du noenlunde like muligheter mhp headroom og footroom. Noen mindre forskjeller pga ulik utseende på støygulv, ulik klippe-karakteristikk, forskjellig relativ gain i fargekanalene, men i det store og det hele...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig der, det meste av den opplevde forskjellen kommer av andre ting enn forskjellen i sensoren. Det er derfor man kan få flotte bilder ut av alle kameraene når man bare har lært seg hvordan man får det beste ut av kameraet.

Jeg er helt enig.

 

Poenget mitt var nettopp at sensorer (i denne sammenhengen) er ganske enkle saker som kan beskrives ganske godt med et støygulv og et klippepunkt, forskjeller som de du beskrev skyldes mer sannsynlig forskjeller i lysmåling, histogram etc. Avhengig av hvordan fotografen bruker (eller ikke bruker) disse verktøyene så kan opplevelsen av ett kamera vs et annet kamera vs målinger i DXO endres.

 

Hvis noen velger produsent A over produsent B fordi de foretrekker headroom framfor footroom eller hva nå forskjellen er så kan man enklere omprioritere de to med å konstant bruke +1 eller -1 EC.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Her var det veldig mye informasjon jeg må få lest over. Skal få prøvd å lastet opp et bilde som er feileksponert etterhvert.

 

Her er noen kommentarer:

Jeg er helt nybegynner på dette, men jeg kan si litt om hva jeg gjør med bildene i Lightroom. Etter å ha importert de, går jeg på "develop", og drar opp og ned eksponering på highlights, lights, shadow, og blacks, slik at det ser bra ut. Det jeg merker meg, er at jeg så godt som alltid må dra ned highlights og litt opp shadows. Gjør jeg alt rett her? Bør jeg justere andre ting enn eksponering, som vibrance, clarity, varme osv? Husker ikke helt hva de forskjellige tingene heter.

 

Videre kan jeg si at jeg så godt som alltid skyter i P-modus på kameraet, med mindre jeg er inne i dunkelt lys, da setter jeg på S-pri på 1/80. Er dette noe dere vil anbefale? Syns jeg får fine bilder i P-modus.

 

Videre kan jeg se på histogrammene at de blir dradd mot høyre når jeg har + i eksponeringskompensasjon. Gjerne + .7 eller 1.

Lenke til kommentar

På Nikon D700 så kan man undereksponere noe borti natta bokstavelig talt og fortsatt redde bildet forutsatt at er i RAW og bruker Nik Capture NX2, ikke vært utsatt for samme arbeidsuhellet etter at gikk over til LR. Overeksponering man litt for mye er løpet kjørt.

Lenke til kommentar

Her var det veldig mye informasjon jeg må få lest over. Skal få prøvd å lastet opp et bilde som er feileksponert etterhvert.

 

--- snip ---

 

I og med at du er nybegynner, og ikke er en ekspert i LR; så kan det være en ide at du laster opp et par RAW filer som du er usikker på - f.eks. via DropBox, og sluttresultatet du kom frme til (ta med justeringsveridene du satte i LR); da ser vi hvorvidt du treffer på eksponeringen eller ikke; og så kan jo vi prøve oss frem å se hva vi ville ha gjort; og se om det fkatisk blir noe bedre ...

Lenke til kommentar

Takk, det hadde vært veldig fint!

 

Bilde 1:

Raw: Dropbox

Min JPG:

post-91359-0-86773700-1360972625_thumb.jpg

Eksponeringskontroller:

Highlights +27

Shadows +100

Whites -14

Blacks +30

 

Bilde 2:

Raw: Dropbox

Min JPG:

post-91359-0-04366700-1360972774_thumb.jpg

Eksponeringskontroller:

Samme som den over. Vet ikke hvorfor det ble likt, sikkert bare tilfeldighet. Var ikke med vilje, men det var det jeg syntes ble fint.

 

Jeg mener at begge disse bildene har blitt undereksponert. Tror de begge er skutt med Nikkor f1.8G 50mm i P-modus.

Lenke til kommentar

Da har jeg lastet ned begge bildene og tatt en liten titt i LR.

 

Jeg synes kamera har eksponert bildene greit - det er ingenting viktig som er utbrent i disse bildene. De er riktgnok noe blasse før vi begynner å klå på de; men det har mye med lysforholdene å gjøre.

 

Det som bildene dine mangler er kontrast; ihvertfall ut i fra mine øyne. Så jeg har tuklet litt med bildene ut i ra mine preferanser:

 

Bilde 1:

post-126935-0-77600600-1360974089_thumb.jpg

 

Mine instillinger:

Tone: E: 0, C:+50, H:-33, S:0, W:-10, B:-10

Clarity: 33

Tone Curve:

post-126935-0-66054300-1360974298_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-126935-0-99727000-1360974069_thumb.jpg

Tone: E: 0, C:+33, H:-15, S:0, W:-10, B:-10

Clarity: 33

Tone Curve: H:0, L:+13, D:-17, S:0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, da skal jeg se på hva du har gjort og ta litt lærdom av det. :)

 

En ting jeg lurer på i Lightroom: Hva er forskjellen mellom korrigering under Tone, og korrigering under Tone Curve? De alternativene man justerer "Highlights, blacks, osv", er jo nesten like. Men likevel virker det å være en forskjell der.

 

Og en annen ting: hvordan vet jeg hva som skal være skyggelagt, og hva som er feileksponert fra kameraet? Som du ser i mine JPGer, har jeg valgt å gjøre det slik at baksiden av bilen er godt opplyst, men du har derimot latt den være relativt mørk. Det samme gjelder bladene på murveggen. Fins det noen mal her, eller har det bare med artistisk sans og kreativitet å gjøre? :)

 

EDIT: I tillegg, så ser jeg at histogrammene blir dradd helt til venstre når jeg bruker dine innstillinger. Skal det være slik? Trodde det skulle mest mulig mot høyre, jeg!

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Det som er viktig er å hå et godt histogram når bildet blir tatt. Tanken er at du tar bildet, så ønsker du å fange mest mulig informasjon. Så det betyr at du bør eksonerere så lyst som mulig uten å brenne ut høylysene. Dine to bildeeksempler synes jeg er akkurat der de bør være.

 

Men det betyr ikke nødvendigvis at bildene er veldig fine å se på; det fikses i etterbehandlingen. Jeg justerte bilden i forhold til min smak.

 

Når det gjelder tone-kontrollene i forhold til tone-kruven, så er det ikek så lett å forklare. Jeg justerer tonekontrollene først; de gir lar meg hente frem detaljer i høylysene og skyggene; men gir ikke alltid den overordnede kontrasten Så da går jeg over til "tone curve" og piffer opp kontrasten litt ekstra.

 

Det er bare å prøve seg frem.

Lenke til kommentar

Det letteste er og dra en S i tone curve som utgangspunkt.

Du kan bruke graduated filter hvis du bare vil øke noen skyggepartier.

 

Når du har funnet en innstilling som du liker både på kontraster og skarphet kan du lage deg en presets så alle bildene du legger inn i LR får samme behandling automatisk og du da bare behøver og gjøre enkelte grep.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

...

En ting jeg lurer på i Lightroom: Hva er forskjellen mellom korrigering under Tone, og korrigering under Tone Curve? De alternativene man justerer "Highlights, blacks, osv", er jo nesten like. Men likevel virker det å være en forskjell der.

 

...

 

 

Jeg tror du kan ha godt av å sette av noen timer til opplæring. Massevis av gode videoer på nettet, selv syns jeg Adobe sine med Julieanne Kost er blant de bedre. Du finner de her:

 

http://tv.adobe.com/product/lightroom/

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Fins det noen mal her, eller har det bare med artistisk sans og kreativitet å gjøre?

Hvis vi ser bort fra de som lever av foto og må også ta hensyn til kundene, så er det i hovedsak personlige preferanser som avgjør.

 

Noen prøver å justere så nært virkeligheten som mulig (dvs det de oppfatter som virkeligheten - noe som og kan være ulik fra person til person) - andre justerer mer kreativt og ikke så bundet i ønsket om en 100% tilnærming til virkeligheten - og ofte ender midt i mellom et sted ved vektlegging på resultatene som de føler funker best for deres smak.

 

I grunnen finnes det ingen mal, og ingen kan påstå at deres resultat er bedre enn andres fordi preferansene er forskjellige, det kalles og kunstnerisk frihet. Selv om enkelte kanskje mener det er en fasit så tar de feil fordi de ikke har forstått grunnlaget for individuell kreativ frihet.

 

Det finnes selvsagt en lære om foto, grunnlære som man kan få via skoler, men deres oppsett er ofte basert på å gi en opplæring i vedtatte standarder, noe man selvfølgelig må ta hensyn til dersom man skal jobbe med foto, ha kunder som skal bli fornøyde. Men som hobbyfotograf kan en stort sett gi blaffen i dette.

 

En ting du kanskje bør være obs på er å passe på så det ikke ender med at andre setter din mal, dvs at du lar andre bestemme hvordan dine bilder skal se ut. Regn med at noen kanskje ikke vil like dine bilder, dette er helt normalt og sånn det må være uansett hvem som viser sine bilder frem. Det handler som nevnt om personlige preferanser og dermed også ulike meninger.

 

De eksempelbildene du viser her er tatt i rimelig hardt og tildels vanskelig lys, men som utgangspunkt er det ikke noe galt med de, det er rimelig enkelt å justere disse i flere retninger etterpå. Jeg anbefaler deg å heller se hva som skjer på skjermen når du justerer enn å bry seg så mye om hva verdier sliderne står på. Og: Hvis 10 personer her justerte dine bilder ville du garantert endt opp med 10 ulike varianter..

 

Så ønsker du andres tilbakemeldinger på dine bilder må du regne med forskjellige meninger som du selv kan velge fritt å ta ad notam eller se helt bort fra.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vurdert og kjøpe boka "enkelt forklart" når det gjelder LR4, men har ikke fått ut fingeren ennå og nynorsk skremmer meg litt :)

Nynorsk? Nei, takk.

Kommer nok aldri til å kjøpe/lese en bok på nynorsk. Har ikke noe imot at andre bruker nynorsk, men det var nok ingen god idé med tvang på barneskolen... :D

Er ingen stor fan av nynorsk jeg heller; men formen som er brukt i denne boken er lettforståelig for bokmål-folk. Så språket bør ikke være en hindring.

 

For de som forstår engelsk, så er Lightroom boken til Scott Kelby et godt valg.

Lenke til kommentar

Har du histogram i preview på D5100? I så fall, vis det, og eksponer så langt til høyre som mulig uten at det bytter helt ut til høyre. Jeg undereksponerer ofte -0,3 eller -0,7, synes som regel det er viktigere å berge høylysene enn skyggene.

 

Skjønner ikke helt hva det er med NIkon, det har brukt over 30 år (siden FA) på å forfine lysmålerene sine, og fremdeles er det vanskelig å få riktig eksponering.

 

Mål lyset der det er sterkest med utløserknappen halveis nede..før så kamera tilbake der du hadde tenkt å sette skuddet..og du vil få en riktig lysmåling.

Lenke til kommentar

Mål lyset der det er sterkest med utløserknappen halveis nede..før så kamera tilbake der du hadde tenkt å sette skuddet..og du vil få en riktig lysmåling.

Hææææ.....

 

..... er det noe nytt jeg må lære meg?

 

Hvis jeg skal ta et bilde en fin sommerdag, så skal jeg rette kameraet mot sola, måle lyset, og så gå tilbake til motivet og få perfekt eksponering???

 

Jeg har sikkert misforstått deg totalt, men ditt råd kan i "verste fall" tolkes slik. Personlig så ville jeg tro at en slik fremgangsmåte ville gi et undereksponert bilde (ja med mitt eksempel ett nærmest kølsvart ett). Men hva vet jeg?

 

 

EDIT!! Ditt råd kommer sikkert som et svar på et konkret eksempel (bilde) tidligere i tråden, jeg har ikke lest så langt bakover, men hvis det er et generelt råd så.........

Endret av polljen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...